۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۸۱۱۳۷
رییس کل دادگستری استان تهران:

طلاب طلایه‌دار اخلاق برتر در جامعه باشند

رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه فقدان اخلاق سبب نابودی سابقه نیکوی انسان می‌شود، گفت: طلاب باید طلایه‌دار اخلاق برتر در جامعه باشند زیرا مسجدی که در آن اخلاق و ولایت حاکم نباشد مسجدی بی سود و بی بهره است.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین اسماعیلی رییس کل دادگستری استان تهران، پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام حسین(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: فرق بین عالم و غیر عالم در کسب علم آشکار می‌شود.

وی افزود: موفقیت انسان در گرو علم آموزی اوست اما باید توجه داشت که تحصیل علم باید همواره با تزکیه نفس و اخلاق مداری همراه باشد.

اخلاق نیاز ضروری جامعه امروز

رییس کل دادگستری استان تهران اخلاق را از نیازهای ضروری جامعه امروز دانست و ابراز کرد: اساسی‌ترین نیاز جامعه امروز رعایت موازین اخلاقی است که این امر با تمرین و مداومت افراد جامعه محقق می‌شود و طلاب در نشر اخلاق اسلامی تاثیر بسزایی دارند.

اسماعیلی در تبیین اینکه علوم به سه دسته آیت محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه تقسیم می‌شود، گفت: هر یک از این سه علم مراتبی دارد که انسان می‌تواند به آنها دست یابد، اگر کسی بخواهد علامه شود باید هر سه علم را همزمان کسب کند.

وی افزود: آیت محکمه و فریضه عادله انسان را به مقام علامه شدن و عالم شدن می‌رساند و علم سنت قائمه که همان اخلاق مداری است انسان را به سوی آدم شدن هدایت می‌کند.

رییس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: انسان به هر میزان که به آراسته بودن و نظافت ظاهری‌اش اهمیت می‌دهد به همان مقدار نیز باید به طهارت و سلامت روحش توجه کند.

اسماعیلی اصل و اساس روح و جسم را یکی دانست و گفت: خلق و خلق یک ریشه و مبنا دارند خلق مربوط به شکل و ظاهر انسان است که می‌توان با چشم آن را مشاهده کرد اما خلق بر مبنای فضائل اخلاقی استوار است که با بصیرت درونی می‌شود آن را دید.

وی با تاکید بر اینکه اخلاق نیکو باید در وجود انسانها نهادینه شود، بیان داشت: توجه به ظاهر از موازین اخلاقی است که انبیای الهی به آن بسیار اهمیت می‌دادند.

فقدان اخلاق سبب نابودی سابقه نیکو است

رییس کل دادگستری استان تهران در تبیین اینکه فقدان اخلاق سبب نابودی سابقه نیکوی انسان می‌شود، گفت: انسان باید بیش از اینکه برای سایر امور وقت می‌گذارد برای کسب اخلاق نیکو زمان صرف کند و طلاب باید طلایه‌دار اخلاق برتر در جامعه باشند زیرا مسجدی که در آن اخلاق و ولایت نباشد مسجدی بی سود و بی بهره است.

اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: انسان خوش خلق به طور قطع بهشتی و انسان بدخلق یقینا جهنمی است چرا که پیامبر اکرم بارها به این امر تاکید داشته‌اند./202/813/ب1

ارسال نظرات