۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۴۶۰
آیت‌الله دستغیب مطرح کرد؛

ضرورت اختصاص بودجه مناسب برای پژوهش/ پژوهش محدود به انتشار کتاب و نرم‌افزار نشود

آیت‌الله دستغیب گفت: مسؤولان به این فکر کنند که پژوهش چه اهمیتی برای نظام دارد و بودجه مناسب به آن اختصاص دهند.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز، در سومین جشنواره علامه‌ حلی استان فارس که با حضور طلاب، فضلا و روحانیان پژوهشگر در سالن شهر شیراز برگزار شد، گفت: مسأله پژوهش یک مسأله و حس ذاتی است.

وی در ادامه با بیان این که این حس در کودکان وجود دارد تا درباره هر مسأله‌ای کنجکاوی و پرسشگری کنند، افزود: این که در برنامه‌های تربیت اسلامی اصل توجه نسبت به این خواسته دوران کودکی تأکید شده بر همین مبنا است.

آیت‌الله دستغیب اظهار داشت: گاهی با یک سلسله ضمایم می‌تواند این بی‌تفاوتی نسبت به سؤالات کودکان در آینده اساس بحث پژوهش و تحقیق را در ذهن آن‌ها ناممکن یا سخت و دشوار کند.

وی ادامه داد: این مسأله ای که فطری و ذاتی است در آیات مختلف قرآن و در روایات نسبت به آن توجه شده است، خدا به پیامبرش می‌فرماید: «شما را تنها به یک‌چیز اندرز می‌دهم، که دو نفر، دو نفر، یا به تنهائى براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و هم‌نشین شما هیچ‌گونه جنونى ندارد؛ او فقط بیم دهنده شما در برابر عذاب شدید است».

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وقتی خداوند از یک موعظه و خیرخواهی نام‌ می‌برد، معنایش این است که تمام برنامه‌های فردی اجتماعی اخلاقی و فرهنگی سیاسی و اقتصادی بر این اصل استوار است.

وی ادامه داد: معنای قیام صرفاً ایستادن نیست، وقتی انسان می‌خواهد برای کارهای مهم و اقدامات بزرگ آماده شود، بر پا می‌ایستد و برای خدا کار کردن استمرار حرکت را تضمین می‌کند.

مؤسس حوزه علمیه رضویه شیراز بیان کرد: خداوند از انسان‌ها می‌خواهد به صورت گروهی یا فردی در این مسأله تفکر کنند و از این نکته غافل نشوند، خواه این تفکر مطلق باشد یعنی مطلق فکر کردن و اندیشیدن یا مخصوص یک‌چیز و تفکر در آن باشد.

وی ابراز کرد: خداوند از انسان‌ها می‌خواهد تحقیق کنند که با این شخصی که هم‌صحبت شما است تحقیق کنید که آیا جنون دارد؟ آیا اتهامی که به پیامبر وارد شده است، صحیح است؛ خداوند در اینجا به انسان یک نمونه برای تحقیق و پژوهش می‌دهد.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه شیراز تصریح کرد: خداوند در آیه دیگری دستور می‌دهد «بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است»، اگر امر است چرا آن را بی‌اهمیت تلقی می‌کنیم، آیا در مسأله تحقیق و پژوهش یک تکلیف شرعی و الهی پیش روی ما نیست.

وی با بیان این پرسش که این تکلیف الهی به چه صورت باید انجام بگیرد، اظهار کرد: اگر مسأله آموزش پژوهش محور شعار نباشد، الآن این مسأله باید جزو برنامه‌های حوزه باشد و به صورت پایه‌ای ساعاتی را در کنار ساعت درسی برای پژوهش قرار دهیم و به صورت عملی کارگاه پژوهش داشته باشیم.

آیت‌الله دستغیب تصریح کرد: اگر ساعت درسی برای پژوهش نگذاریم به آسانی به نتیجه نمی‌رسیم، از این رو پژوهش را باید از همان پایه اول هم شروع کنیم و البته پژوهش در پایه اول با پژوهش در پایه هفتم یا درس خارج متفاوت است و هیچ‌گاه نباید از طلبه پایه اول انتظار پژوهش در مسائلی داشته باشیم که از طلاب پایه‌های بالاتر انتظار داریم.

وی تأکید کرد: کسی که مربی مسائل پژوهشی می‌ِشود درست به مثابه کسی که معلم کلاس اول است یا دبیر دوره دبیرستان است باید متفاوت عمل کند و قواعد خاص خود را متناسب با قوانین پیاده کند و اگر این کار را کنیم خیلی بهتر نتیجه می‌گیریم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه شیراز بیان کرد: با مقایسه پژوهش در زمان گذشته نسبت به زمان کنونی گفت: پژوهش در حوزه‌های علمیه به نحو چشمگیری رشد داشته است و با دوره‌های گذشته بسیار متفاوت است، البته باید کاری کنیم که این رشد بیشتر باشد.

وی ابراز کرد: نمایندگان مجلس و کسانی که بودجه‌های کشور را تخصیص می‌دهند به این تکلیف الهی بیشتر اهتمام بورزند و پژوهش را تنها در چارچوب حوزه یا دانشگاه نبینند و به این فکر کنند که مسأله پژوهش چه اهمیتی برای نظام دارد و بودجه مناسب به آن اختصاص دهند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مسأله پژوهش از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید آن را محدود به انتشار یک کتاب یا نرم‌افزار کرد و دایره‌ای بسیار گسترده‌تر دارد./201/919/ب1

ارسال نظرات