۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۸۱۴۹۲

نوزدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی به کار خود پایان داد

اختتامیه جشنواره بین المللی شیخ طوسی با رویکرد «بررسی نقش معنویت در زندگی بشر» و با شرکت دین پژوهانی از کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی صبح تا ظهر امروز به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در مشهد مقدس در تالار قدس بارگاه منور رضوی برگزار شد.

در اختتامیه این جشنواره که با رویکرد «بررسی نقش معنویت در زندگی بشر» و با شرکت دین پژوهانی از کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد، آیت الله علیرضا اعرافی، رییس حوزه های علمیه کشور؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی؛ سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد مقدس و سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حضور پیدا کردند.

سید صولت مرتضوی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: احساس من این است که خداوند در ظرف وجودی شیخ طوسی ظرفیت هایی را ایجاد کرده بود که می توان آن ها را منحصر به فرد دانست. ذکاوت، تیزهوشی، تیزبینی، آگاهی به زمان، صیانت از نفس، تعبد و تعهد او در عالم تشیع از جمنله این الطاف ارزشمند است و انسان را به یاد تعبیر «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآء» می اندازد.

رییس ستاد شهری رویداد فرهنگی «مشهد 2017»، با اشاره به این که استفاده شیخ طوسی(ره) از شیوه های عقلائی در استنباطات فقهی، خاطرنشان کرد: آن چه من در حوزه استنباطات فقهی از ایشان فهمیدم این بود که بر خلاف علمای پیش از ایشان که عمدتا از آیات و روایات برای استنباط احکام مدد می گرفتند، شیخ طوسی به لطف الهی از رسول باطنی یعنی «عقل» نیز مدد گرفت و اجتهادی نو در حوزه دینی به وجود آورد.

وی افزود: استقلال فقه شیعی از هنرهای مرحوم شیخ طوسی است که همه دلباختگان فرهنگ تشیع با استفاده از استنباطات ایشان راه را برای دانشمندان و محققان فراهم کردند.

گفتنی است تقدیر از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی، پایان بخش اختتامیه این جشنواره بود./203/820/ب1

ارسال نظرات