۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۸۳۶۲۰
تایید فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بر شکست پروژه آشتی‌ملی؛

هیاهو برای هیچ

جریان تندرو اصلاحات، راهبرد کلان بازگشت بدون توبه عمومی را با نسخه‌پیچی ملی عرضه داشتند و طرح آشتی‌ملی را، درك ضرورت‌های تاريخی در پاسخ به بحران‌ها و شکاف‌های موجود در جامعه قلمداد کردند.
ایران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، اصلاح‌طلبان تندرو ناقوس عصر عسرت را رساتر از روزهای پیشین احساس می‌کنند؛ یار دیرین آنان به دیار باقی شتافته است و پیروزی حسن روحانی در کارزار رقابت اردیبهشت سال آتی سرنوشت محتوم نیست بنابراین ایده بازگشت به ساختار حکومت را تحت ایده «آشتی‌ملی» مطرح ساختند.
جریان تندرو اصلاحات،راهبرد کلان بازگشت بدون توبه عمومی را با نسخه‌پیچی ملی عرضه داشتند و طرح مساله آشتی‌ملی را، درك ضرورت‌های تاريخی در پاسخ به بحران‌ها و شکاف‌های موجود در جامعه قلمداد کردند و در همین راستا رئیس دولت اصلاحات معتقد است که شرایط کشور به نحوی است که بهترین موقعیت برای آشتی‌ملی در کشور حکم‌فرما شده است؛ بنابراین «هیچ‌کس نباید درگذشته بماند».

این فراموشی گذشته به‌منزله نادیده انگاری روند رخدادهای آشوب‌طلبانه و رفتار توهین‌آمیز حامیان جریان فتنه به ساحت مقدس امام حسین (ع) در ظهر عاشورا و همچنین تهاجم به جمهوریت نظام با زیرسوال بردن سلامت انتخابات که با این ابزار شرایط را برای براندازی محقق کنند.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی با یادآوری اهداف جریان غیرانقلابی و رخداد و اقدامات آنان در سالیان گذشته فرمودند: «یک عدّه‌ای یاد گرفته‌اند تعبیرات «آشتی ملّی، آشتی ملّی» [را گفتن]؛ این حرف‌ها به نظر من معنی ندارد؛ مردم مجتمعند، باهم متّحدند؛ آنجایی که پای اسلام در میان است، پای ایران در میان است، پای استقلال در میان است، پای ایستادگی در مقابل دشمن در میان است، مردم با همه‌ وجودشان ایستاده‌اند. ممکن است در فلان مساله سیاسی دو نفر باهم اختلاف‌نظر داشته باشند امّا تأثیری نمی‌گذارد. چرا می گویید آشتی؟ مگر قهرند که بیایند باهم آشتی کنند؟ این تعبیرات را روزنامه‌ها پَروبال می‌دهند، متوجّه نیستند که اشکال ایجاد می‌کند.

وقتی شما می‌گویید آشتی، مثل این است که یک قهری وجود دارد؛ درحالی‌که قهری وجود ندارد. بله، مردم ما با آن‌کسانی که به‌روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آن‌هایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بی‌حیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با این‌ها آشتی هم نمی‌کنیم و با آن‌کسانی که با اصل انقلاب بدند، می گویند اصل نظام هدف ماست، می گویند انتخابات بهانه‌ ماست؛ که البتّه آن‌ها عدّه‌ معدودی‌اند، عدّه‌ کمی‌اند؛ در مقابل اقیانوس عظیم ملّت ایران، آن‌ها یک قطره‌اند.»

پس از این اظهارات فعالان جریان اصلاحات در تکاپو برای همسویی با اظهارات رهبر معظم انقلاب برآمدند و در برخی از واکنش‌ها اعترافاتی جدی پس از هفت سال از فتنه 88 بیان داشتند.

آشتی‌ملی معنا ندارد

ایده «آشتی‌ملی» طرحی برای حضور گزینه اصلاحات در رقابت ریاست جمهوری دوازدهم بود؛ پروژه که شاهد گزینه‌های غیر از «ضربه‌گیرهای بهارستانی» و «نامزدهای پوششی» از جریان اصلاحات بودیم؛ نامزدی که برای حضور در پاستور تلاش می‌کرد و نه برای کامیابی سیاسی روحانی. حامیان دولت که زمزمه‌های عبور از حسن روحانی را به‌طورجدی دریافته‌اند؛ به مخالفت با ایده آشتی‌ملی پرداختند. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: «در کشوری که همه‌چیزش تنظیم است، کشوری که رهبری دارد، دولتش مستقر است و مجلس دارد، بحث آشتی‌ملی معنا ندارد. آشتی‌ملی برای زمانی است که کشور دو - سه شقه شده باشد.»

از سوی دیگر عباس عبدی که دورانی پیشگام ایده خروج از حاکمیت برای استیلای اصلاح‌طلبی بود؛ معتقد است برای تفاهم ملی، اصلاح‌طلبان نباید هیچ پیش‌شرطی حتی رفع حصر بگذارند و با رد آشتی‌ملی اظهار داشت: «رهبری نمی‌تواند آشتی‌ملی را به این عنوان بپذیرد چون اگر بپذیرد به‌طور ضمنی یعنی قبول کرده که یک شکاف عمیق سیاسی در جامعه وجود دارد و نیاز به آشتی‌ملی دارد. هیچ رهبری چنین چیزی را نمی‌پذیرد مگر اوضاع مثل سوریه بشود. بنابراین این انتظار اصولاً درست نیست. شاید اساساً بهتر بود آشتی‌ملی گفته نمی‌شد» و در همین راستا علی شکوری راد از طیف تندرو جریان اصلاحات در دومین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اظهار داشت: «اگر مبنای قهرها همان باشد که مقام معظم رهبری برشمردند، نیاز به آشتی‌ملی نیست و این آشتی حاصل است. آن‌ها عده قلیلی بودند که خارج از کنترل رهبران معترضین شعارهایی سر داده یا اقداماتی کرده‌اند. مساله آن‌ها تمام‌شده است.»

نفی به‌جای توبه
«بار دیگر مردمی خداجوی به صحنه آمدند..» بخشی از بیانیه میرحسین موسوی پس از هتک حرمت به ساحت مقدس امام حسین (ع) در ظهر عاشورا سال 88  است؛ حال پس از هفت سال از این رخداد که شاهد شعارهای براندازانه نیز بودیم؛ جریان تندروی اصلاحات رویکرد «نفی» به جای «توبه» را نسبت به آن وقایع درنظرگرفته است و گویی آنان در منازعات حضور نداشتند.

جواد امام، از اعضای ستاد نامزد آشوب‌گر انتخابات ریاست جمهوری دهم با فراموش‌انگاری بیانیه میرحسین موسوی در توئیت به نفی همصدایی با معاندان نظام پرداخت و نوشت: «به‌عنوان مسئول ستاد مهندس میرحسین موسوی در تهران اعلام می‌دارم هیچ نسبتی بین ما و اهانت کنندگان به سیدالشهدا (ع) وجود نداشته و این تهمتی بیش نیست!» و از سوی دیگر محمدعلی آهنگران از اعضای جدید الورود به حلقه اصلاحات بیان داشت: «با براندازان معاند مخالفيم و آنان را محكوم می‌کنیم و هيچ سر سازش و آشتی با آنان نداريم و حرمت‌شکنان عاشورا هيچ ربطي به اصلاح‌طلبان ندارند.»  همچنین علی شکوری راد پس از هفت سال سکوت با ریزش شدید سرمایه اجتماعی جنبش سبز در توییتی نوشت: «همان‌طور که رهبری فرمودند شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» شعار عده قلیلی بود. آن‌ها در صفوف مردم نفوذ کرده بودند. نباید به مؤمنین تهمت زد.»

استمرار پروژه با تغییر واژگان

پس از شکست پروژه اعلامی آشتی‌ملی، جریان اصلاحات باوجود عقب‌نشینی رسمی خواهان استمرار پروژه با تغییر واژگان شده است. گفت‌وگوی ملی و همبستگی ملی ترجمان دیگر از آشتی‌ملی  با همان اهداف از پیش طراحی‌شده‌اند. حمیدرضا جلائی پور، از اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت، تعبیری رساتر برای تغییر تاکتیک بیان داشته است؛ او از یک‌سو به انتقاد از واژه آشتی‌ملی می‌پردازد و از طرف دیگر معتقد است باید فردی از جناح راست برای پیگیری ایده بازگشت فتنه‌گران به ساختار حکومت پا پیش می‌گذاشت؛

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: «فقط اگر جای رئیس دولت اصلاحات بودم اولاً به‌جای تعبیر آشتی‌ملی (که از هر دو سو منتقدان را حساس‌تر می‌کند) از تعابیر پیشنهادشده مثل همبستگی ملی، اجماع ملی و گفتگوی ملی استفاده می‌کردم. ثانیاً پیش از طرح آن در عرصه‌ عمومی هم تلاش بیشتری برای جلب حمایت مجموعه‌ی نیروهای سیاسی و اقناع حامیان می‌کردم و ثالثاً به نظرم می‌آمد که طرح کننده اولیه این ایده در عرصه عمومی شاید بهتر باشد که چهره‌های راست‌میانه (ازجمله ناطق نوری) باشند و توسط اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات حمایت شوند تا حساسیت کمتری در برابر ایده در اصولگرایان ایجاد شود.» به نظر می‌رسد که عصر عسرت جریان تندرو اصلاحات بایأس حضور مجدد حسن روحانی در پاستور خیلی زودتر ازآنچه می‌اندیشیدند، فرارسیده است و تغییراتی تاکتیکی برای آنان ما به ازای بارقه امید بازگشت ندارد./1325//102/خ

ارسال نظرات