تنها اهلبیت حقیقت سخنان پیامبر را درک کردهاند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه نجم، گفت: این سوره در مکه نازل شده و اساسش اصول دین است، منتها در سورههای مکی گاهی آیات از توحید شروع و به وحی ، نبوت و معاد ختم میشود و گاهی هم از معاد شروع و به توحید، وحی و نبوت ختم میشود و گاهی هم از وحی و نبوت شروع میشود، در این سوره از وحی و نبوت آیات شروع شده است.
وی با اشاره به آیه «مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَىٰ، أَفَتُمَارُونَهُ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ»، افزود: مقام ذات که منطقه ممنوعه است و نمیتوان دید اما فعل خدا را انسان میتواند با قلب و با دل مشاهده کند، دل آنچه را که دید خلاف ندید، معلوم میشود که دل میبیند، شما مراء و جدال میکنید، خیلیها نمیدانستند که حضرت پیامبر اکرم(ص) چه میگوید، او با مبدأ عالم تماس گرفته است و خیلی از آنها اطلاع نداشتند از آنچه که پیامبر(ص) میگوید.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: امام علی(ع) میفرماید، خدای سبحان در کتابش تجلی کرده است، اگر خدا تجلی کرد چون منطقه ممنوعه نیست، صفات ذات نیست و فعل خداوند است که فعل خداوند را انسان با قلب و با دل مشاهده میکند، اگر ذات مقدس پیامبر(ص) به عنوان انسان مطرح است و نه به عنوان عقل کل آن وقت جبرییل(س) یک موجود جدا میشود، اما وقتی که پیامبر(ص) به عنوان عقل کل مطرح شد، حضرت جبراییل(ع) شعاعی از پرتو آن میشود.
وی ادامه داد: اول کسی که به همه رهاوردهای وحی ایمان دارد خود پیامبر(ص) است، «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ» تمام این امور را باید او معتقد باشد و ایمان داشته باشد و بعد آن را به مردم منتقل کند، نه اینکه پیامبر و مؤمنان با هم در یک مرحله ایمان داشته باشند، این مرحله بعد است، اول کسی که به همه این حرفها یعنی معراج و غیرمعراج باید ایمان داشته باشد خود پیامبر(ص) است.
حضرت آیتالله جوادی آملی در پاسخ به پرسشی درباره جملات دعای ندبه که در آن به معراج پیامبر(ص) اشاره شده است، گفت: در دعای ندبه برخی درباره معراج میگویند «عرجت به» و «عرجت بروحه» وارد شده است، دعا هر چه که وارد شده است، آنچه که امام معصوم فرموده است، درست است، این مربوط به سند دعا است که باید ببینیم چگونه وارد شده است.
وی ادامه داد: وجود مبارک پیامبر(ص) در تمام مدت عمر با هیچکسی به اندازه عقل خودش حرف نزده است، این عظمت پیامبر(ص) را میرساند، پیامبر(ص) با علی حکیم ارتباط دارد، چه کسی کنه حرف پیامبر(ص) را می فهمد، غیر از اهلبیت(ع)، با اهلبیت(ع) با کنه عقل خودش صحبت میکرد، غرض این است که نیم این قرآن عربی مبین است که ما میتوانیم بحث کنیم و در دسترس است و نیم دیگر قرآن علی حکیم است که در دسترس نیست.
استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز کرد: خداوند قرآن را به زمین آویخت و نه انداخت، حبل است که آویخت، بنابراین فرمود قرآن حبل متینی است که باید به آن چنگ بزنید، قرآن باران نیست که نازل کرده باشد، بلکه حبل است که آویخته است، در همان حدیث شریف ثقلین فرمود یک طرف این ریسمان به علی حکیم وصل است، آن حبلی اعتصام به آن اثر دارد که به یک جایی از بالا وصل باشد، این اوایل قرآن را که عربی مبین است ما میفهمیم ولی بخش علی حکیم آن را دسترسی نداریم./914/ 202/ص