۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۸۴۴۳۲
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

علم بدون تقوا گمراه کننده است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علم بدون تقوا گمراه کننده است، گفت: زمانی علم می تواند بسترساز تحول و پیشرفت باشد که با اخلاق و تقوا همراه شود.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از هیأت امنای مدارس نکا با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام، گفت: اسلام توجه خاصی به مسأله علم آموزی داشته و دارد.

وی با بیان این که تعلیم و تربیت یکی از مهم ترین وظایف پیامبران الهی و ائمه اطهار(ع) بوده است، افزود: ائمه معصومین(ع) در طول دوران حیات خود از هر همه ابزارهای تبلیغی به منظور تبلیغ دین و احکام الهی که نتیجه آن تعلیم و تربیت انسان ها بوده، استفاده کردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تلاش ها و از خودگذشتگی های ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی مانع تحریف دین و موجب ترویج و گسترش اسلام ناب در جامعه شده است، تصریح کرد: امروز نیز باید این نگاه در برنامه های فرهنگی و دینی ما در اولویت باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مسأله تعلیم و تربیت جزء اصول اولیه در هر جامعه ای است، ادامه داد: دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی همواه کسب علم به عنوان یک ارزش مهم مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که دین مبین اسلام همواره به پیروان خود مسأله علم آموزی را تأکید کرده است، بیان داشت: به حتم کسی که در پی آموختن علم باشد به حقیقت نزدیک تر خواهد شد و حقانیت حقایق بیشتر پی خواهد برد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک انسان مؤمن و مسلمان باید از همه ظرفیت ها برای بالا بردن معارف خود بهره گیرد، تصریح کرد: در جوامع امروز کسی که از علم کافی برخوردار نیست نمی تواند در دنیا اثرگذار باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که قرآن کریم به عنوان یک کتاب با معارف و حکمت بالا یاد کرد و با بیان این که قرآن به عنوان بزرگترین معجزه الهی همواره چراغی برای حرکت در مسیر صحیح بوده است، خاطرنشان کرد: همه این مسائل نشان دهنده اهمیت علم در اسلام است، چون قرآن به عنوان یکی از مهم ترین معجزات الهی اوج علم و دانش را شامل می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ادیان و مذاهب دیگر نیز نسبت به مسأله علم آموزی بی تفاوت نبوده و سفارش هایی نیز داشته اند، گفت: اما در اسلام همه امور با علم و معرفت سنجش می شود و همواره یک عالم و کسی که به دنبال فراگیری علم است از یک جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به این که در اسلام آیات و روایات بسیاری درباره اهمیت علم و آموختن آن وجود دارد، تصریح کرد: این در حالی است که دشمنان اسلام تلاش می کنند که دین را افیون ملت ها و عامل عقب ماندگی کشور و ملل اسلامی جلوه دهند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که علم همواره بستر ساز تعالی و پیشرفت جوامع بوده است، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی که دین و احکام اسلامی محور همه امور است، نمونه ای مشخص از یک کشور مقتدر و اثرگذار در عرصه بین المللی مورد توجه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پیامبر گرامی اسلام دانش آموختن را بر هر مسلمانی واجب دانستند، تصریح کرد: همه این مسائل بیان کننده آن است که باید برای علم آموزی تلاش کرد و بسترها را نیز برای طالبان علم فراهم کرد.

مسؤول حوزه علمیه نکا در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تربیت دینی دانش آموزان اشاره کرد و با بیان این که تنها علم آموزی به تنهایی کافی نیست، بیان داشت: علم بدون تقوا و اخلاق می تواند بستری را برای انحراف و تباهی انسان فراهم کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز نسل جوان جامعه ما در معرض خطرات و هجمه های سنگینی قرار دارند، تصریح کرد: مجامع علمی و آموزشی کشور باید در کنار تعلیم علوم به مباحث اخلاقی و دینی نیز توجه ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به این که علم بدون تقوا گمراه کننده است، خاطرنشان کرد: زمانی علم می تواند بستر ساز تحول و پیشرفت باشد که با اخلاق و تقوا همراه شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نباید در محیط های علمی و آموزشی تک بعدی حرکت شود و تنها مسائل علمی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: بر خلاف برخی تفکرات رایج در جامعه، ما معتقد هستیم که مسائل اخلاقی و دینی باید در اولویت برنامه های مراکز علمی ما قرار گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز مدارس ما خط مقدم تربیت و آموزش فرزندان این کشور هستند، ادامه داد: اگر یک دانش آموز از همان دوران ابتدایی با مسائل دینی و اخلاقی به خوبی آشنا شود به هیچ عنوان فریب هجمه های دشمنان را نخواهد خورد و در دام آنها گرفتار نمی شود.

حجت الاسلام محمدی لائینی با تأکید بر این که امروز کشورمان نیازمند افرادی متعهد، انقلابی و بابصیرت است، ادامه داد: در شرایطی که دشمن همه توان خود را برای از بین بردن دین و ارزش های حاکم بر جامعه به کار گرفته، ما نیز باید با برنامه ریزی مناسب در جهت تقویت باورهای دینی و اعتقادی نسل جوان گام برداریم.

استاد حوزه علمیه مازندران از آموزش و پرورش به عنوان خاستگاه ترویج مفاهیم دینی و ارزشی در کنار مسائل علمی یاد کرد و گفت: مدرسه به عنوان یک پایگاه مهم اجتماعی و تربیتی پس از خانواده نقش بسیار مهمی در تربیت نسلی دیندار برای جامعه اسلامی بر عهده دارد./1317/202/ب2

ارسال نظرات