۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۸۶۸۰۱
آیت الله مظاهری:

شفاعت مختص رهروان راه اهل بیت است

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که شرط بهره مندی از شفاعت اهل بیت، تبعیت از ایشان است، گفت: شفاعت تنها به رهروان راه اهل بیت(ع) می رسد.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: شفاعت، از بزرخ تا قیامت شیعه تابع را تأمین می کند.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث جلسه گذشته که راجع به مسأله شفاعت بود، افزود: شفاعت بر اساس قرآن و روایات معصومین(ع) مفاهیم و معانی متفاوتی دارد؛ گیرا بودن دعای حجت های الهی و بزرگان دین، واسطه فیض بودن حجت های الهی،  واسطه گری برای نجات جهنمیان لایق و مسأله اختیار تام که مخصوص اهل بیت(ع) است، همه و همه از معانی شفاعت است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که زمانی شفاعت اهل بیت(ع) به ما می رسد که در راه اهل بیت(ع) قدم بردایم، اذعان کرد: راه نائل آمدن به شفاعت اهل بیت(ع)، متابعت از ایشان است؛ متابعت از اهل بیت(ع)، سبب می شود انسان از آب کوثر بنوشد و همراه اهل بیت(ع) و خوبان وارد بهشت شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: شفاعت اهل بیت(ع) از برزخ تا قیامت شیعه واقعی را تأمین می کند ولی تأکید دارم را که بدانید شفاعت تنها به رهروان راه اهل بیت(ع) می رسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) تبیین کرد: در روز قیامت جهنمیان از وضعیت یکدیگر در دنیا سؤال می کنند، وقتی عده ای خودشان را معرفی می کنند، معلوم می شود که این افراد شیعه هستند؛ افراد جهنمی دیگر خطاب به شیعیان جهنمی می گویند، شما چگونه جهنمی شدید و آن ها پاسخ می دهند ما را از راهی وارد جهنم کردند که با اهل بیت(ع) مواجه نشدیم؛ متفاوت بودن راه اهل بیت(ع) و راه شیعیان جهنمی به سبب جدا بودن راه ایشان در دنیا بوده است، مسیر زندگی انسان باید در راستای رضایت اهل بیت(ع) ادامه یابد وگرنه انسان در بزرخ و قیامت به عذاب گرفتار می شود.

وی با اشاره به آیه چهل و یکم و چهل و دوم سوره مدثر که می فرماید «عَنِ الْمُجْرِمِینَ، مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ»، تصریح کرد: این آیه مربوط به شیعیان جهنمی است؛ چرا که سؤالات پرسیده شده همراه با تعجب است.

حضرت آیت الله مظاهری با استناد به آیه چهل و سوم سوره مدثر که می فرماید «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ»، تشریح کرد: عده ای از شیعیان جهنمی در پاسخ به سؤال بهشتیان مبنی بر این که با وجود شیعه بودن چه چیزی شما را جهنمی کرد، پاسخ می دهند ما شیعه بودیم ولی در دنیا نماز نمی خواندیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: طبق آیه چهل و چهارم سوره مدثر که می فرماید «وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ»، یکی از علت های جهنمی شدن شیعیان مراعات نکردن حقوق مردم و حق الناس داشتن است؛ شیعیان جهنمی می گویند، ما شیعه بودیم نماز هم می خواندیم ولی حقوق واجب مالمان را پرداخت نمی کردیم و کاری به خلق خداوند نداشتیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از جواب هایی که شیعیان جهنمی در پاسخ به بهشتیان می دهند در آیه چهل و پنجم سوره مدثر که می فرماید «وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ» آمده است؛ شیعیان جهنمی می گویند، ما در دنیا در گناه غوطه ور بودیم و با گناهکاران ارتباط داشتیم و طبق آیه چهل و ششم سوره مدثر که می فرماید «وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ»، برخی از شیعیان اصلاً به فکر روز قیامت نبوده اند تا بتوانند به واسطه آن تابع اهل بیت(ع) باشند.

وی اظهار کرد: شفاعت اهل بیت(ع) به شیعه ای که صفات بالا را داشته باشد، نخواهد رسید؛ آیات قرآن می فرماید، از برزخ تا قیامت شیعه تابع تأمین است ولی شرط بهره همندی از شفاعت، تبعیت است.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: معنای پنجم شفاعت این است که باید در راه اهل بیت(ع) باشیم تا رستگاری دنیا و آخرت نصیبمان شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، کاری کنید که به ما دسترسی پیدا کنید تا شما را از آتش جهنم نجات دهیم؛ اگر راهمان در دنیا از راه اهل بیت(ع) جدا باشد، در آخرت نیز همین گونه خواهد بود./201/867/ب1

ارسال نظرات