۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۸۷۳۹۸
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

نوروز؛ فرصتی برای بازنگری خویشتن

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اوقات فراغت نوروز را باید فرصتی برای بازنگری و حسابرسی خویش قرار دهیم نه لذت‌های حرام، گفت: مفهوم لذت امری کاملا عقلانی است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه سه شنبه شب، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با بیان اینکه نوروز از این جهت که لحظه‌های قشنگی چون بهار را برای فراغت قرار داده‌ایم، زیباست، اظهار کرد: تعطیلات و فراغت فوق‌العاده خوب و مفید است و اگر در زندگی نباشد انسان می‌پوسد، فراغت نوع فعالیتها را تغییر می دهد، انسان فعالیتهای کمیاب و ناب را در فراغت انجام می دهد.

وی با بیان این روایت که خستگی خودتان را با دیدن فضای سبز و حضور در یک باغ برطرف کنید، گفت: یکی از اوقات فراغت ایرانی‌ها نوروز است، ما فصل قشنگی چون بهار که طبیعت سرسبز می شود و رنگی تازه به خود می گیرد، را برای فراغت قرار داده ایم که هوا و طبیعت زیباست.

نوروز؛ فرصتی برای واقع‌نگری

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: نوروز فرصتی برای عبادت، فرصتی برای محاسبه نفس، فرصتی برای برنامه ریزی دقیق، فرصتی برای خدمتگزاری به دیگران، فرصتی برای ورزش و انجام کارهای سخت است.

وی با تأکید بر اینکه باید از خیالبافی درست برداریم و واقع بینانه نگاه کنیم، افزود: نوروز فرصتی برای ایجاد تغییر در خود است، فرصتی برای بازنگری خود، که در این سال چه کرده ایم و برای سال‌ بعد و سال‌های بعد چه برنامه ای داریم، کسی که در این ایام تفکر و خود‌بازگری کند پس از تعطیلات حساب و کتاب‌های زندگیش تنظیم است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این به فرموده امام صادق(ع) که «مثل حیوانات چراگاه نباشید که کنار هم در یک چراگاه می چرند اما کاری به هم ندارند»، ابراز کرد: کاش می شد در نوروز همسایه‌ها دور‌ هم جمع شوند و یک زندگی جمعی را تجربه کنند، کاش نوروز فرصتی برای آشنایی با همسایگان باشد، همسایه هایی که در طول سال در طبقات مختلف با هم هیچ‌گونه ارتباطی نداشته اند، لااقل نوروز را فرصتی برای آشنایی هم قرار دهند.

برخی فراغت را زمان هوس‌بازی می دانند

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: انسان در دو موقعیت گرفتاری و آسایش باطن و ضمیر خودش را آشکار می‌کند، و در سایر اوقات بین این دو حالت رفتار منفعلانه دارد، عده ای تا فراغتی پیدا می کنند مهربان‌تر و عده‌ای هوس‌بازتر می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این روایت حضرت علی(ع) که فراغت برای برخی زمان هوس‌بازی است و بدی‌های درون خود را بروز می دهند، افزود: حداقل این بدی مشغول شدن به بازی است، کسی که حریص بازی باشد هیچ وقت روی سعادت را نخواهد دید.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: قماربازی و حتی نگاه به وسایل قمار خیلی پست و زشت است، یکی از دلایل زشتی نگاه به قمار این‌ است که ذهن انسان را به شدت درگیر بازی می‌کند، ممکن است به سایر بازی‌ها غیرحریصانه نگاه کنید اما وقتی صحبت برد و باخت به میان آمد، فضای سختی برای انسان ایجاد می کند که به سادگی از آن بیرون نمی آید.

وی متذکر شد: دین اسلام با لذت مخالف نیست، باید گفت بمیرد آن کس که خیال می کند دین و خدای این دین با لذت بردن مخالف است، اگر لذت بد بود خداوند بهشت را برای انسان قرار نمی داد چرا که بهشت چیزی جز لذت بردن نیست.

حجت الاسلام پناهیان علت اینکه برخی لذت‌های دنیوی قبیح اعلام شده سطحی و اندک بودن آن دانست و تأکید کرد: برای لذت‌های عمیق لازم به صرفه نظر از لذت‌های سطحی است.

وی به نقل از امام علی(ع) افزود: لحظاتی را آزاد باش، نه عبادت و نه کار کن بلکه از حلال خودت لذت ببر و از آن لحظات کمک بگیر که با آمادگی و انرژی بیشتری در زندگی فعالیت کنی.

تماشای فوتبال، لذتی مزخرف

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه تماشای بازی فوتبال لذتی مزخرف است، ابراز کرد: کسی که با یک اختراع بزرگ یا نوعی کارآفرین توانسته است شیرینی را به کام بسیاری بچشاند و هزاران نفر به واسطه او و اندیشه او شاغل شوند، لذتی عمیق‌ است ولی در مقابل عده ای بیش از یکساعت وقت خود را صرف تماشای بازی فوتبال می کنند که لذت مزخرفی است.

وی خاطرنشان کرد: از خود بپرسیم بازی‌های اینترنتی جدا از اینکه مفید هست یا نه، آیا لذتی دارد، این موضوع و محروم شدن از لذت‌هایی چون موفقیت، محبت کردن، شادکردن دل دیگران، بدون در نظرگرفتن خدا و دین، قابل درک و فهم است.

حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: متأسفانه در جامعه ما باب نیست، علیه بعضی بدی‌هایی که اکثرا سرگرم آن هستند سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه علت حرام شدن نگاه حرام اذیت کردن انسان نیست، گمان می کنید خداوند در شما میل جنسی قرار داد که اذیت شوید، آیا این با مهربانی خدا سازگار است، مطرح کرد: با نگاه حرام به صورت عمیق در یک فرآیند طولانی مدت سطح لذت جنسی کاهش می یابد که هم زنان و هم مردان از آن ضربه می خورند.

اگر روزی دانشگاه‌های ما اسلامی شود ...

استاد حوزه و دانشگاه افزود: صرفه نظر از آثار معنوی و دینی، نگاه حرام سبب کاهش لذت حلال و روان‌پریش شدن افراد می شود در نتیجه نیم‌سوز زندگی می کنند و اذیت می شوند، اگر روزی دانشگاه های ما اسلامی شود این سخنان را استادان و روانشناس می‌گویند، روانشناسان علیه موضوعاتی که جوانان را وادار به لذت‌های بی ارزش و پست می کنند، حرف می زنند که سبب افزایش بیماری‌های روانی در جامعه می شود.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه این‌ سخنان دینی نیست، بلکه حرف‌های عقلانی است، تصریح کرد: بد بودن «کثیفی» و خوب بودن «پاکیزگی» امری بدیهی و برای همگان قابل لمس است، در این میان که دین اسلام بر پاکیزگی تأکید کرده است و به عطر زدن به ویژه روز جمعه حتی به بهای مقروض شدن تأکید می کند نشان دهنده این است که اسلام دین شیک و لذت‌بخشی است.

حقیقت معروف و منکر

وی با تأکید بر امر به «معروف» و نهی از «منکر»، بیان کرد: معروف یعنی درست زندگی کردن؛ چیزی که همه خوبی آن را می فهمند، منکر یعنی بد زندگی کردن؛ چیزی که همه بدی آن را درک می کنند، بنابراین امر به «معروف» امر به «واجبات» و نهی از منکر نهی از «معصیت» نیست.

حجت الاسلام پناهیان متذکر شد: برخی گمان می کنند با نهی از منکر باید جلوی حرام را بگیرند؛ نهی از «منکر» با نهی از «حرام» فرق می‌کند؛ زیرا که منکر یعنی هر کار بد و بی ارزش و معروف یعنی هر کار خوب و شایسته./1308/201/ب2

ارسال نظرات