۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۹۰۸۹۷
یادداشت؛

آمارسازی، برای خروج از بحران کارآمدی

آمارهای ارائه شده از سوی دولت در خصوص رشد اقتصادی، عبور از رکود و دستیابی به تورم تک رقمی در شرایطی توجه برخی و کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است که این آمارها را نمیتوان در بطن جامعه حس کرد.
آمار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه افکار، محمد عبدالهی طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: آمارهای ارائه شده از سوی دولت در خصوص رشد اقتصادی، عبور از رکود و دستیابی به تورم تک رقمی در شرایطی توجه برخی رسانه ها و کارشناسان مسائل اقتصادی را به خود جلب کرده است که نه تنها این آمارها را نمیتوان در بطن جامعه حس کرد بلکه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی فاصله زیادی میان برخی اعداد واقعی و آمار ارائه شده از سوی دولت وجود دارد.

ارائه آمارهای قابل تأمل و بحران شدید اقتصادی موجب ایجاد نارضایتی نسبتا بی سابقه ای در جامعه شده است. دوگانه «اقتصاد و فساد» کانون این نارضایتی را تشکیل میدهد. مسئله اشتغال و مسکن، رکود بیسابقه، تعطیلی مراکز تولیدی، افزایش آمار فقر، تبعیض، گستردگی فساد سازمان یافته و... برخی از مصادیق آنهاست که میتوان آن را حاصل عوامل زیر دانست:

- سیاسی کاری در حل مسائل کشور
- تمرکز کامل بر سیاست خارجی و گره زدن برجام به اقتصاد
- عدم اشراف رئیسجمهور بر اقتصاد و شناسایی گلوگاههای اقتصادی
- اجرا نکردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام بانکی
- فراهم نکردن بسترهای جذب سرمایهگذاری
- در اختیار گرفتن بخش خصوصی با اختیارات دولتی
- استفاده نادرست از مشاوران اقتصادی
- انتخاب وزیران اقتصادی ناکارآمد
- حذف مدیران لایق اقتصادی که در دولتهای قبل مشغول به کار بودند و گماردن مدیران میانی سفارشی
- نداشتن برنامهریزی و برنامه زمانبندی برای اقتصاد

در این شرایط مدیران و در راس آنها رئیس جمهور، مجبورند برای توجیه عملکرد خود به سمت آمارسازی و جابهجایی شاخصها پیش بروند. از این رو در انتخابات آتی رقبای روحانی باید بتوانند نشان دهند که دولت یازدهم نه تنها ناتوان از پاسخگویی به مسائل و نیازهای آنان بوده بلکه تداوم این دولت در چهار سال آینده نیز نخواهد توانست پاسخگوی نیازها و مسائل آنها باشد. بنابراین افرادی باید پا به عرصه رقابت بگذارند که دارای ۴۴ ویژگی باشند:

۱. دانش اقتصادی قابل احراز در افکار عمومی با ارائه برنامه دقیق
۲. تجربه اقتصادی موفق
۳. سلامت اقتصادی و اداری
۴. روحیه ساده زیستی و فسادستیزی

/۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات