۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۹۱۸۶۵
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

ضرورت ریشه کن کردن فساد اخلاقی از ادارات

رییس حوزه علمیه اصفهان خواستار ریشه کن شدن فساد اخلاقی از ارگان های مختلف جامعه شد.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: دین اسلام هیچ کمبودی ندارد، همه کمبودها از عملکرد پیروان دین است.

وی در تفسیر آیه هشتاد و پنجم سوره بقره که می فرماید «ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلاءِ  تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِنْکُمْ مِنْ دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»، افزود: مخاطب خاص این آیه نیز یهودیان زمان حضرت موسی(ع) هستند ولی این آیه نیز شبیه آیات قبلی برای عموم انسان ها مخصوصاً مسلمان ها پیام های اخلاقی بسیار خوبی به همراه دارد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: در روزهای گذشته عرض کردیم همه شرایع اصول ثابتی دارند که به برخی از آن ها در آیه قبلی اشاراتی شده است ولی مسائل فراوان دیگری نیز وجود دارد که پیروان عموم ادیان الهی در همه زمان ها متعهد به انجام آن ها بوده اند چرا که رمز سعادتمندی انسان در عمل به این دستورات است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که همه مردم باید مواظب جان، ناموس و آبروی یکدیگر باشند، اذعان کرد: یکی از اصول ثابتی که در عموم شرایع بیان شده است، مواظبت کردن از عمل در راستای حفظ جان، ناموس و آبروی انسان های دیگر است، این سه مسأله بسیار حیاتی و پُر اهمیت است ولی قرآن در آیه هشتاد و پنجم سوره بقره می فرماید، با وجود این که برای مراعات این سه مسأله تأکیدات زیادی در تورات وجود داشت، عموم مردم از رعایت کردن این مسائل سرباز زدند و تنها عده قلیلی به دستورات تورات جامه عمل پوشاندند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: عموم مردم از زمان حضرت آدم(ع) تا زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) برای دین و تدین اهمیتی قائل نیستند و این مسأله از خلوت بودن مساجد، بی بند و باری های اخلاقی و فسادهای اداری کاملاً هویدا است.

وی با بیان این که الحمد لله در حال حاضر امنیت جانی، مالی و ناموسی در کشور برقرار است، ابراز کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، دو نعمت است که مجهول می ماند، یکی امنیت و دیگری سلامتی؛ این نعمت ها تا زمانی که از کسی یا جامعه ای گرفته نشوند، مورد توجه قرار نمی گیرند؛ امنیت خوبی در جامعه برقرار است ولی اهمیت ندادن به دین و تدین در عموم افراد جامعه بیداد می کند؛ خلوت بودن مساجد به معنای اهمیت ندادن عموم مردم به فریضه پُر اهمیت نماز است.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: اداره های کشور کارگردان امور مردم نیستند و نسبت به نیازمندی مردم بی اعتنا هستند، افراد خودخواه تعدادشان فراوان شده است و کسی به فکر برطرف کردن مشکلات دیگران نیست؛ ناموس مردم به لا اُبالی گری های مختلف دچار شده اند و در یک بیان جامع در کنار امنیت خوبی که در کشور حاکم است، فساد اخلاقی، اجتماعی، اداری و اقتصادی در کشور وجود دارد که باید برطرف شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) بعد از نماز ظهر برای مرتفع کردن مشکلات نیازمندان در مسجد می نشستند تا مبادا کسی مشکلی داشته باشد و خجالت بکشد که به منزل ایشان مراجعه کند؛ متأسفانه عموم مردم تنها به فکر خانواده خود هستند در حالی که دستور اسلام این است که در کنار خانواده خود به دیگران نیز اهمیت بدهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان این که دین اسلام در هیچ چیز کم ندارد، اظهار کرد: دین خوبی داریم و همه کمبودها از عملکرد پیروان دین است.

وی ادامه داد: تجمل گرایی و اختلاف طبقاتی در جامعه زیاد شده است و فساد اخلاقی از دو مسأله قبلی ضررهای بیشتری به جامعه وارد می کند؛ صدا و سیما فساد اخلاقی دارد، خیابان ها به فساد اخلاقی گرفتارشده است، محافل ما پُر از فساد اخلاقی است و توجهی به این مسأله نمی شود.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: همه ما مسلمان هستیم پس همگی باید تسلیم اوامر الهی باشیم ولی غالب مردم به فساد اخلاقی دچار هستند؛ راه برطرف کردن فساد اخلاقی نیز عمل کردن به اوامر خداوند و ترک کردن نواهی الهی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با بیان این که زمان ظهور، زمان مقدسی است، افزود: در زمان ظهور به دلیل این که حکومت به دست اهل بیت(ع) می افتد، عموم مردم جهان متدین می شوند، به طور جدی عموم افراد وجودشان را به اعتقادات، اخلاقیات و احکام آراسته می کنند و در یک کلام مردم رنگ الهی به خودشان می گیرند؛ سردمداران ممالک در زمان ظهور، انسان های شایسته و وارسته هستند که امیدواریم این زمان را ما نیز درک کنیم./201/867/ب1

ارسال نظرات