۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۴۹۷۷۸۲
حدیث اخلاقی بزرگان(۲۶)

فريب كاري نوعي نفاق و دورويي است

به طور خلاصه بايد گفت كه مكر و نيرنگ، كيفري دردناك را در دنيا و آخرت در پي خواهد داشت از پليدترين كارهاي زشت است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت  آیت الله حسین مظاهری از اساتید برجسته حوزه علمیه اصفهان رذایل مکر، فریب و نیرنگ را مورد بررسی قرار می دهد و آنها را پلیدترین زشتی ها می داند.

آنچه که می خوانید بخشی از سخنان این مرجع تقلید است:

يكي از اضداد تفكر، مكر و فريب و نيرنگ است؛ بلكه مي‌توان گفت، نيرنگ، آن نوع فكري است كه به هنگام غلبة هواي نفس بر انسان، پديد مي‌آيد. به عبارت ديگر، فريب، آن فكري است كه زير سلطة نفس اماره شكل مي‌گيرد و معناي آن منصرف كردن ديگري به طور پنهاني از كاري است كه وي در صدد انجام آن است بي‌آنكه او متوجه گردد.اگر اين كار در مورد كارهاي شر صورت گيرد، مكري پسنديده و نيكو است و اگر در مورد كارهاي خير انجام شود، مكر سوء و ناپسند به شمار مي‌آيد. خداوند متعال مي‌فرمايد: و آنان دست به فريب زدند و خدا هم مكر كرد و خداوند بهترين مكركنندگان است.و نيز مي‌فرمايد:آنان با خدا مكر و حيله كردند و خدا نيز با آنان مكر مي‌كند.

محقق ارجمند، مرحوم نراقي در كتاب جامع‌السعادات مي‌نويسد:«مكر ونيرنگ از مهلكات بزرگ است، زيرا آشكارترين صفت شيطان است و بيشترين سپاهيان او داراي اين صفت مي‌باشند و گناه آن از گناه آزار رساندن به ديگران به صورت آشكار، بيشتر است. زيرا در آن حالت، طرف مقابل با آگاهي از سوءقصد فرد مهاجم، احتياط مي‌كند و خود را در برابر او حفظ مي‌كند و چه بسا آزار او را دفع كند. اما فرد غافل، احتياط نمي‌كند، زيرا گمان مي‌كند كه اين فريبكار حيله‌گر، دوستدار و دلسوز اوست و بدين سان در لباس دوستي و محبت در معرض آزار و نيرنگ او قرار مي‌گيرد»

به طور خلاصه بايد گفت كه مكر و نيرنگ، كيفري دردناك را در دنيا و آخرت در پي خواهد داشت خداوند متعال مي‌فرمايد: آنان در برابر خدا و مؤمنان دست به فريب زدند، ولي جز خودشان را نخواهند فريفت، در حالي كه نمي‌دانند. در دلهايشان مرضي است كه خدا بر آن، مرضي ديگر مي‌افزايد و براي آنان كيفري دردناك است؛ و براي آنان كه با مكر و فريب، كارهاي زشت مي‌كنند، كيفري سخت خواهد بود و فريب آنان نابود خواهد داشت.

فريبكاري نوعي نفاق و دورويي است، از اين‌رو، گناهش بزرگتر و كيفرش شديدتر از سوء قصد آشكار، حتي اگر قتل باشد، است. مثلاً كسي با خوراندن سم، ديگري را به قتل مي‌رساند، گناهش بيشتر و بزرگتر از كسي است كه آشكار به كشتن ديگري دست مي‌زند زيرا آن قتل پنهاني، و از طريق سم، تحت پوشش احسان و نيكي انجام مي‌گيرد، چنانچه بعضي از خلفاي بني‌عباس از اين شيوه براي به شهادت رساندن امامان معصوم(ع) و برخي اولياي الهي استفاده كردند و فرد قاتل، منافق نيز هست و جايگاه منافق و در قعر آتش دوزخ است.

خداوند قوم يهود را به سبب حيله‌گري آنان پس از حرام شدن صيد ماهي در روز شنبه، مسخ فرمود. زيرا آنها حوضچه‌هايي ايجاد كردند و ماهيان را در روز شنبه به سوي آن سوق مي‌دادند و روز يكشنبه آنها را صيد مي‌كردند. پس اگر در آيات و روايات،‌ در نكوهش مكر و فريب، هيچ سخني جز اين فرمودة خداي تعالي نبود كه آيات خدا را به مسخره نگيريد براي اين ادعا بس بود كه مكر و فريب و نيرنگ از پليدترين كارهاي زشت است./1324/پ۲۰۳/ج

 

ارسال نظرات