گردهمایی بزرگ مبلغان ماه رمضان برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه ماه مبارک رمضان گردهمایی بزرگ مبلغان با حضور حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد.
حضرت آیت الله سبحانی در این گردهمایی که امروز ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار شد، با بیان این که قرآن، متن تبلیغ را رسالات الله می داند گفت: خداوند به احادیث معصومین برکت و نورانیتی داده است که همه آنها موید کلام الهی است و دورهای که آنها رامی شنویم گویا برای امروز ما سخن میگویند؛ قرآن کریم متن کلام ما را تشکیل میدهند، ولی ماحصل همه این متون این است، انسان همیشه در پی جلب رضای خدا باشد و اگر چنین کرد همه امور برای او تسهیل میشود.
وی با تأکید بر بیان مطالب سودمند از سوی مبلغان افزود: مبلغان در تبلیغ باید مطالبی را مطرح کنند که نیاز مردم را رفع کند؛ مباحثی چون اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی و سیاست اسلامی از جمله مباحثی است که مردم را منتفع میکند، ولی نباید سخنانی به کار ببریم که به درد دیگران نخورد.
این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: طلاب باید از سنن حوزوی، شیوههای تبلیغی و تجربه بشری، اوضاع جهان و عقاید فرق و ادیان آگاه باشند و برای تبلیغ در کشور به سراغ جوانان رفته و آنها را دریابند و سپس به وحدت جامعه تاکید کنند.
حضرت آیتاللهسبحانی تصریح کرد: مبلغان باید به شکلی منبر خود را برگزار کنند که جوانان در پای منبرهای آنها متحول شوند؛ در گذشته از روشهای خاصی برای استفاده مردم در منابر استفاده میشد که از حدیث و شعر و بیان و روضه استفاده میشد.
آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه نیز در این گردهمایی حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای را حماسی و پرشور بر شمرد و گفت: رهبر انقلاب و علمای بزرگ ما نیز این حضور را ارج نهادند.
وی افزود: باید به بهانه این حضو از ملت تقدیر کنیم و امیدواریم منتخبان به وعدههای خود عمل کنند و به آرمانهای نظام اسلامی پابند باشند؛ حوزه نیز آماده مشارکت در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی است.
مدیر حوزه های علمیه، تبلیغ را اصل مقوم حوزه دانست و گفت: اگر کسی در حوزه از این حس خالی شد، حوزوی نیست؛ زیرا ذات حوزه با تبلیغ و پیام رسانی گره خورده است؛ البته تبلیغ نیز اشکال و مراتب گوناگون دارد؛ ولی مفهوم عام آن ،سلسله مراتب روحانیت را در بر میگیرد؛ به همین دلیل در گذر زمان و تاریخ درپای حوزه، شاهد شکل گیری روشها و مناهج و آداب و شیوههای خاص در تبلیغ بوده ایم.
وی افزود: علی رغم اینکه دانش اجتماعی در زمینه تبلیغ، دستاوردهای زیادی دارد، ولی همچنان تجربه ذی قیمت تبلیغی مبلغان و علمای ما همچنان زنده است؛ البته این تجربه باید در قالب های جدید بازسازی شده و برای آن نظریه پردازی شود؛ تبلیغ در حوزههای علمیه با اخلاص، اخلاق، تهذیب و خلوص و صبوری همراه است؛ تبلیغ با انگیزه الهی و صبوری و شکیبایی همراه است.
حجت الاسلام روستا آزاد معاون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در زمینه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات گزارشی ارائه کرد و گفت: امسال نزدیک به ۹۵۰۰ طلبه از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه به مناطق مختلف اعزام میشود و در همین راستا 2 هزار نفر مبلغ نیز در ماه رمضان از سوی سازمان اوقاف در سراسر کشور به تبلیغ مشغول خواهند بود.
وی ادامه داد: همانگونه که همه مبلغان مد نظر دارند این است که نباید در تبلیغ به کار خاص و انحصاری در مساجد بسنده کنند؛ مبلغان باید از پیامبری تاسی کنند که طبیبی دوار بود و کوی به کوی میگشتند و دردهای انسان ها را درمان میکردند؛ البته اصل بودن مسجد و مرکزی بودن مساجد غیر قابل انکار است. /۱۳۲۴/پ۲۰۳/ج