۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۵۰۲۵۵۷
مسئول مشاوره حوزه علمیه همدان مطرح کرد؛

کاهش طلاق در گرو بازگشت به سبک زندگی اسلامی ایرانی

حجت الاسلام یوسفی بازگشت به سبک زندگی اسلامی ایرانی را لازم دانست و گفت: این مسائل از جایی شروع شد که ما از دین فاصله گرفتیم و حضور دین را در زندگی کمرنگ و کمرنگ تر کردیم.
طلاق

حجت الاسلام علیرضا یوسفی، مسؤول مشاوره حوزه علمیه همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، در رابطه با افزایش آمار طلاق در جامعه، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که طلاق زلزله ای است که ساختار خانوداده را تکان داده و روابط در خانواده و چارچوب ها را زیر سؤال برده است.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در پدیده طلاق، افزود: دلایل وقوع طلاق را می توان به عوامل زیستی(نظیر عدم تناسب، سن ازدواج، بیماری، نازایی)، عوامل اجتماعی و روانی اجتماعی(نظیر احساس نارضایتی، ناهماهنگی میان زوج‌ها، فشارهای عصبی و اعمال خشونت، انواع بدبینی و اختلالات روانی، عدم بلوغ عاطفی و نداشتن هوش جنسی)، عوامل اقتصادی (فقر و فقدان منابع مالی و امكانات) و عوامل فرهنگی(نظیر سبک زندگی خانواده ها، قومیت‌ها و همگونی آداب و رسوم) تقسیم بندی كرد.

مسؤول مشاوره حوزه علمیه همدان تصریح کرد: هنوز خانواده ها، نظام آموزش و پرورش و بسیاری از نهادهای متولی مسائل فرهنگی و اجتماعی که خود مسئولیت اصلی به عهده شان است به جای برخورد واقع بینانه با مسائل بوجود آمده و با سکوت و انفعال در برابر پدیده طلاق نتوانسته‌اند به یک تفکر واحد مدیریتی در این باره دست پیدا کنند.

وی در ادامه یاد آور شد: بیکاری، پیمان شکنی و روابط خارج زناشویی، ازدواج‌های احساسی و خیابانی، ازدواج برای بدست آوردن جایگاه اقتصادی، چشم و هم چشمی و دخالت‌های خانوادگی، بد گمانی و بی اعتمادی، عدم توانایی ارضای جنسی و مهارت‌های ارتباط زناشویی، بالا رفتن سطح انتظارات در خانواده، بیکاری و عدم استقلال مالی، تناسب نداشتن شخصیت ها و اعتیاد از جمله دلایل افزایش طلاق است.

حجت الاسلام یوسفی بازگشت به سبک زندگی اسلامی ایرانی را لازم دانست و گفت: این مسائل از جایی شروع شد که ما از دین فاصله گرفتیم و حضور دین را در زندگی کمرنگ و کمرنگ تر کردیم.

وی با اشاره به لزوم انس و الفت در کانون خانواده ها ابراز داشت: متاسفانه امروزه با شبکه های اجتماعی در خانواده ها جای ارتباطات خانوادگی را در خانواده گرفته و اعضای خانواده بیش از پیش از یکدیگر دور شده اند.

مسؤول مشاوره حوزه علمیه همدان با اشاره به نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی در این موضوع، افزود: به نظرم اگر با ذوق و سلیقه به این مسائل پرداخته شود، به دلیل تاثیرگذار بودن مواردی که یک خانواده واقعی بدان دچار است، می‌تواند حتی تبدیل به یک جریان اجتماعی نظیر آنچه در مناظره‌های سیاسی روی می‌دهد باشیم.

وی در پایان ابراز داشت: امیدوارم در آینده نزدیک با توجه بیشتر به نقش مشاوره‌ها و آموزش‌های پیش از ازدواج بتوانیم از وقوع بیشتر این پدیده نامبارک اجتماعی که هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را بر دوش جامعه تحمیل می‌کند جلوگیری کرده و گام موثری در این زمینه برداریم./979/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات