۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۰۲۹۱۲
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

امام با انقلاب اسلامی دست آمریکا را از کشور قطع کرد

رییس ستاد اقامه نماز گفت: امروز آمریکا در ایران تحقیر شده است و با وجود این که امروز در کشور ما نقص های فراوانی وجود دارد اما روی پای خودمان ایستاده ایم.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه شنبه در هشتمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر کلام نور که شب های ماه مبارک رمضان در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار می شود، با اشاره به فرارسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهار کرد: ما باید کاری که امام در جریان انقلاب اسلامی انجام دادند را بشناسیم تا به جایگاه ایشان پی ببریم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) دست آمریکا را از ایران قطع کرد، افزود: زمانی که آمریکا به عراق آمد، منطقه ای از بغداد را خانه سازمانی برای سران آمریکایی قرار داد، چند منزل هم برای مدیران عراقی قرار دادند که یکی از آن ها به رییس مجلس فعلی کشورمان گفته بود «من وقتی می خواستم به منزلم بروم، سربازان آمریکایی اجازه عبور و مرورم به منزل خودم را نمی دادند و با سگ خود مرا بررسی امنیتی می کردند.» امام خمینی دست چنین کسانی را از ایران قطع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: امروز آمریکا در ایران تحقیر شده است و با وجود این که امروز در کشور ما نقص های فراوانی وجود دارد اما روی پای خودمان ایستاده ایم و اختیارمان در دست خودمان است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن می گوید اگر می خواهید نعمت های خود را بشناسید از گذشته یاد کنید. یادمان نرود شاه بر سر مسلمانان چه آورد و امروز هم اگر حکومت ما نباشد، مظالم زیادی به مردم مان صورت می گرفت. نمونه آن جنایت عربستان سعودی در منا بود که وقتی رهبر معظم انقلاب به آن ها هشدار دادند، پای خود را پس کشیدند. اگر ما امام و رهبری نداشته باشیم، ذلیل می شویم.

حکومت امام زمان، منتی برای مستضعفان قرار داده شده است

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه بحث تفسیری خود پیرامون موضوع «مهدویت»، اظهار کرد: به فرموده قرآن کریم، رهبری پیامبر اکرم(ص) منتی بر مؤمنان بود و رهبری امام زمان(عج) منتی بر مستضعفان است. در اینجا باید توجه کرد که مستضعف با ضعیف فرق می کند. مستضعف توانمندی است که در شرایط خاصی مجبور مانده است. مانند امیرمؤمنان(ع) که لیاقت داشت اما به او رأی ندادند و 25 سال در خانه نشست. مستضعف کسی است که می تواند بدود اما پایش را به درخت می بندند؛ در حالی که ضعیف به معنای شخص ناتوان است.

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: در بین ادعیه، چند دعا داریم که مرتبط با امام زمان(عج) است. بخشی از دعای افتتاح، زیارت آل یس، دعای عهد و دعای ندبه خطوط ویژه ارتباط با امام زمان(عج) هستند. در دعای افتتاح شرایط خود را بازگو می کنیم و می گوییم «خدا یا شکایت خود را نزد تو می آوریم از فقدان پیامبرمان، غیبت امام مان، فراوانی دشمنان مان و قلیل بودن تعدادمان.»

سیاست تحدید نسل توجیه دینی ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم قدرشناسی انسان از نعماتی که خداوند به او عطا می کند، نسبت به سیاست تحدید نسل شدیدا انتقاد کرد و گفت: دو حرف غلط در ذهن مردم جا افتاده است؛ یکی این که برخی می گویند انسان اگر تعداد کمتری فرزند داشته باشد، بهتر می تواند آن ها را تربیت کند.» این حرف هیچ دلیل علمی و تجربی ندارد. بسیاری از افراد وجود دارند که تعداد زیادی فرزند دارند و همه آن ها را به خوبی تربیت کرده اند و از طرف دیگر والدینی هم وجود دارند که حتی دو فرزند خود را نیز به خوبی تربیت نکرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: دومین پندار اشتباه این است که اگر تعداد فرزندان کمتر باشد، رسیدگی اقتصادی به آن ها بهتر خواهد بود؛ این در حالی است که اگر خداوند رزق انسان را می داند، در قرآن کریم می فرماید «نحن نرزقهم و ایاکم» یعنی رزق در دست خداست.

وی یادآور شد: برخی به یک روایت اشاره می کنند که می فرماید «داشتن فرزند کم برای انسان آسان است.» این حدیث ممکن است درست باشد اما حتی در آن صورت هم نفی کننده برکات تعداد بیشتر فرزندان نیست. کسی که می خواهد با تعداد کمتر فرزند شیرینی زندگی را بیشتر بچشد، نمی داند که خداوند چه لذت هایی را در فرزندداری قرار داده است.

تبیین لزوم قدرشناسی از نعمات پروردگار

رییس ستاد اقامه نماز کشور در تبیین سخنان خود به ذکر چند مثال پرداخت و خاطرنشان کرد: ممکن است یک انسان تا زمانی که دانش آموز است از درس خواندن گریزان باشد اما نمی داند که تحصیل چه مزه ای دارد و این لذت چه فوایدی برای او در پی خواهد داشت. خداوند به شخصی که از تحصیل گریزان است، این مزه را نمی چشاند. در نتیجه این نوع نگاه یک بیماری حساب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: امام اوایل انقلاب سوره حمد را تفسیر می کردند و می فرمودند «چرا وقتی نماز می خوانیم تمرکز نداریم اما در زمان تدریس متمرکز روی سخنان مان هستیم؟ چون فواید ظاهری تدریس را می بینیم اما از برکات نماز غافل هستیم.»

وی در پایان یادآور شد: در دعای ابوحمزه ثمالی که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود، امام سجاد(ع) 11 دلیل برای درک نکردن مزه عبادت پروردگار بیان می کند و این در واقع همان نعمت هایی است که از ما سلب می شود که در ضرب المثل می گوییم «چوب خدا صدا ندارد»./۲۰۱/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات