۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۵۲۱۴

نسبت فرهنگ و ادبیات فارسی در سخنان رهبر انقلاب

ادبیات است که اتصال یک ملت را به گذشته خودش، و فرزندی را به پدر نسلی خودش، ایجاد و حفظ و ثبت می‌کند.
رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای خویش به بررسی نسبت میان فرهنگ و ادبیات فارسی پرداخته‌ان که بخشی از آن را در ذیل می آوریم.

ادبیات در حقیقت میراث فرهنگی یک کشور از نسلی به نسل دیگر است؛ که اگر نباشد، ما می ‌توانیم پزشک و مهندس و صعنت‌گری و عالم داشته باشیم؛ اما برای دنیا دیگر؛ نه برای دنیای این جامعه و این مرز و بوم.

ادبیات مثل آن ژنهای انتقال خصوصیات است که اتصال اصلا وراثت و نسل را اینها حفظ می‌کنند. ادبیات است که اتصال یک ملت را به گذشته خودش، و فرزندی را به پدر نسلی خودش، ایجاد و حفظ و ثبت می‌کند.

یک زمانی ادبیات ما ربطی به ادبیات امروز ما نداشته است؛ مثلا دوران قبل از اسلام که ایران ناگریز ادبیاتی داشته، آن ادبیات، این ادبیات امروز ما نبوده است و ما از آن ادبیات خبری نداریم؛  حتی شاهنامه هم که دارد از آنها حرف می‌زند، یک چیز دیگر است؛ ادبیات ما که دارد از زنان چیزی را گزارش می‌کند؛ که حالا راست و دروغش هم به عهده خودش است.

بنابراین، از آن زمانی که ایران ادبیاتش همین ادبیاتی است که امروز داریم؛ وحدت نسل‌ها مختلف، با ادبیات حاصل می‌شود؛ یعنی با شعر، با کلام، با سخن. (بیانات رهبر هبر معظم انقلاب«گروه و ادب و هنر؛ ۱۳۷۰/۱۲/۰۵)/۹۹۸/د۱۰۱/س

منبع: کتاب «رویش فرهنگ، چیستی فرهنگ، ضرورت و ابزارهای انتقال آن: رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب»، انتشارات آستان قدس رضوی.

ارسال نظرات