۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۵۲۹۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

دعا در شب قدر به منزله باز شدن راه است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: دعا كردن در شب قدر به منزله قطعي شدن اتفاقات سال آينده نيست، بلكه به منزله باز شدن راه ها است كه خداوند راه هاي بسته شده را به بركت شب قدر باز كرده است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل چهارشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 19 و در  سوره اسراء مؤمنون كه مي فرمايد ‹‹وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا››، گفت: جبرئيل در تعبير خواي پيامبر اكرم(ص)، گفت: بوزينه هايي را كه در خواب ديدي بالاي منبر پايين و بالا مي شدند، بني اميه هستند كه به مدت 80 سال به جاي تو برخلافت خواهند نشست و بر منبر تو بالا و پايين خواهند شد.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) كه زا اين خواب پريشان شده بود، سوره مباركه قدر ‹‹إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ  لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ›› نازل شد و جبرئيل به پيامبر گفت، به جاي 80 سالي كه بني اميه بالاي منبر شما بالا و پايين خواهند شد، خداوند يك شب را براي تو قرار داد كه نه تنها با آن 80 سال برابر مي كند، بلكه ‹‹خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ›› از آن 80 سال بهتر است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: معني تعبير اين خواب اين است همه اقدامات خرابكارانه و ضد فرهنگي دشمنان، اسلام بني اميه و بن العباس و يا امروز توسط آمريكا و اسرائيل و انگلستان انجام مي شود با يك شب قدركه شعيان اهل بيت(ع) از آن خوب بهره برداري كنند نقش بر آب مي‌شود.

وي افزود: اگر امام راحل مي فرمايد، اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه مي‌دارد براي اين است كه دشمنان اسلام خيلي تلاش مي‌كنند تا مردم را منحرف كنند، اما تمامي نقشه هاي دشمنان اسلام با عزاداري هاي اهل بيت و زيارت ها و دعاهاي با معرفت و شبهاي قدر با عظمت شيعيان اهل بيت(ع) خنثي و نقش بر آب مي شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: روايت است كه اگر مي خواهيد با اهل سنت در رابطه با امام زمان(عج) كه زنده است احتجاج كنيد به سوره مباركه قدر احتجاج كنيد ‹‹تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ›› از اهل سنت سؤال كنيد، اين ملائكه و روح كه امورات را نازل مي‌كند به چه كسي نازل مي‌كند، مگر اين شخص كسي به غير از امام معصوم است.

وي با اشاره به اينكه، در شب چقدر چه اتفاقي رخ مي دهد و موضوع اين‹‹تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ›› چيست، گفت: در تصور عامه مردم اين است كه   مقدرات يكسال آينده انسان در شب قدر رقم مي خورد و اينگونه تصور مي شود كه تمامي اتفاقاتي كه در يكسال آينده از مرگ و تولد و حوادث و اتفاقات ديگر كه قرار است  رخ بدهد در شب قدر مشخص مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: آيت الله جوادي آملي مي‌فرمايد، ماجراي شب اينگونه نيست،  بلكه يك سري احتمالات براي سال آينده انسان رقم  مي خورد كه اگر قرار است سال آينده به زيارت كربلا برود شب قدر در دعا و مناجات از خداوند آن را درخواست مي‌كند، بنابراين اگر شب قدر درخواست زيارت كربلا نداشته باشيد خداوند نيز در سال آينده زيارت كربلا را برايش مقدر نخواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه، بازكردن راه براي انجام كاري همان مقدر كردن است، اظهار داشت: خداوند امكان انجام هركاري را فراهم مي‌كند اما به اين معني نيست كه اين كار انجام شود، چرا كه خداوند راه رفتن به كربلا را  باز مي‌كند و اين شما هستيد كه بخواهيد برويد و يا نرويد، بنابراين وقتي عنوان مي شود مقدرات انسان در شب قدر تعيين مي‌شود هيچگونه اجباري براي آن نيست بلكه در شب قدر احتمالاتي براي انسان نوشته مي شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: از سوي ديگر برخي در شب قدر در دعاها و مناجات خود از خداوند مي‌خواهند تا  بيماري و گرفتاري و مشكلات آنها برطرف شود، اين درحالي است كه خداوند مشكلات و بيماري يندگانش را برطرف نمي كند بلكه مسير برطرف شدن مشكلات بندگانش را در شب قدر باز مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: وقتي در شب از خداوند مي خواهيم بيمارما را شفا دهد، شفاي خداوند به اين معني نيست كه بدون قرص و دارو و پزشك بيماري شفا بگيرد، بلكه ممكن است نتيجه دعاي ما اين باشد كه خداوند پزشك حاذقي را در مسير راه ما قرار دهد و يا داروي مؤثري را در مسير ما قرار دهد كه با اين پزشك و دارو بيمار خوب مي شود اما نمي توان گفت بيمار با پزشك و دارو خوب شده و خدا نقشي نداشته است.

به گفته وي، استجابت دعا به اين معني نيست كه معجزه رخ بدهد و تصور شود كار خدا بوده،  بلكه مسير پزشك و دارو براي بهبودي بيمار مسيري است كه خدا آن را باز كرده است و نبايد تنها منتظر معجزه از سوي خدا بود چرا كه يكي از راههاي بهبودي بيمار مسيرهايي است كه خداوند باز كرده است و ما متوجه آن نمي شويم.

وي هر دو  بحث ‹‹قول خدا›› و ‹‹فعل خدا›› را دو بحث الهي دانست و افزود: آيت الله جوادي مي فرمايد، يك خارجي غير مسلمان ‌كه اعتقادي به قرآن و كلام اهل بيت ندارد با فعل خدا بحث مي‌كند و در آزمايشگاه به دستاوردهايي مي‌رسد، اما ما مسلمانان در رابطه با قول خدا بحث مي‌كنيم و هميشه هم  براي انجام هركاري منتظر معجزه هستيم.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: مشكلي كه مسلمانان براي خودشان درست كردند و در طول تاريخ سبب عقب افتادگي آنها شده، اين است كه همه هم و غم خود را روي قول خدا گذاشته و بحث كرديم و هميشه هم منتظر معجزه بوديم و در اين رابطه هركاري كه انسان انجام داد گفتيم كار خدا نيست، اما آنچه معجزه ‌شد مي گفتيم كار خدا است و اين درحالي است كه هردو كار خدا است.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: زماني كه انسان در شب قدر دعا مي كند و از خداوند مي خواهد تا مشكلات او را حل كند، خداوند نيز راه برون رفت از مشكلات را به بنده خودش نشان مي‌دهد، اما استفاده و يا عدم استفاده از راهي كه خداوند نشان داده است در اختيار انسان است.  

به گفته وي، دعا كردن در شب قدر به منزله قطعي شدن اتفاقات سال آينده نيست، بلكه به منزله باز شدن راه ها است كه خداوند راه هاي بسته شده را به بركت شب قدر باز كرده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: در بحث قضا و قدر كه در زندگي شخصي، سياسي، حكومتي و اجتماعي مسلمانان طي قرن هاي متوالي با آن رو به رو شديم اين بود كه ما در بحث قضا و قدر تصور كرديم هر حادثه و اتفاقي خواست خدا است، اما خداوند قضا و قدر را اينگونه طراحي نكرده است كه هر اتفاقي به خواست خدا بوده باشد.

وي ادامه داد: اگر گفته مي شود برخي وقايع و حوادث در تقدير افراد نوشته شده صحيح است اما تقدير را ما انسانها براي خودمان رقم مي زنيم تا حادثه اي براي ما رخ بدهد يا ندهد كه مي توان به اين موضوع اشاره كرد كه اگر يا سرعت مطمئنه حركت كنيم حادثه اي براي ما رخ نخواهد داد، اما اگر با سرعت بالا حركت كرديم و حادثه اي براي ما رخ داد، اين همان تقديري است كه ما با سرعت مطمئنه و يا سرعت بالا براي خودمان رقم زده ايم نه اينكه تقدير بوده باشد.  

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: بحث قضا و قدر ما را گول نزند كه هر اتفاقي رخ داد آن را خواست خدا بدانيم، بلكه خداوند مسير را براي ما مشخص مي‌كند، اما انتخاب مسير با ما است كه كدام مسير هدايت است و كدام مسير سقوط و تباهي است./1307/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات