۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۰۶۱۷۴
حجت الاسلام پناهیان:

ولایت‌مداری نتیجه اهمیت به احکام دین است

مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: رعایت احکام دینی سبب قرار گرفتن انسان در مسیر ولایت‌مداری و عدم رعایت آن انسان را از مسیر ولایت‌مداری خارج می‌کند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در مراسمی که شامگاه یکشنبه 28 خرداد در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، در ادامه بحث اخلاق و ولایت‌مداری عنوان کرد: برخی ویژگی‌های اخلاقی سبب فاصله گرفتن فرد و جامعه از مسیر ولایت‌مداری می‌شود.

وی در ادامه افزود: رعایت احکام دینی در عبادت، معاملات، کسب روزی حلال و در سایر شئونات زندگی سبب قرار گرفتن انسان در مسیر ولایت‌مداری می‌شود و عدم رعایت آن انسان را از این مسیر خارج می‌کند که این همان دیدگاه مدنظر ائمه هدی(ع) است.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تصریح کرد: با توجه به اهمیت ویژه و جایگاه برتری ‌که ائمه(ع) برای مقام ولایت و ضرورت ولایت‌مداری قائل شده‌اند، ضرورت و اهمیت این مبحث حتی نسبت به نماز، روزه، حج و زکات جلوه بیشتری پیدا می‌کند و انسان را موظف می‌کند که لوازم آن را بپذیرد.

وی با بیان اینکه حسادت، کلیدی‌ترین رذیله در رابطه اخلاق و ولایت‌مداری است گفت: حسد رأس رذایل اخلاقی است و کلیه مباحث اخلاقی به نوعی در وجود یا عدم وجود حسادت خلاصه می‌شود.

مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: نقطه مقابل حسادت، مهربانی است. مهربانی، گذشت و عاطفه اصل اخلاق و فضیلت در یک فرد است.

وی با اشاره به علت ارادت و محبت شیعه به اهل بیت(ع) ابراز داشت: دلیل این محبت ریشه کن شدن حسادت نیست بلکه به این معنی است که حسادت به قدری در ما کم‌رنگ شده که توانستیم ولایت ائمه(ع) را بپذیریم و وظیفه داریم برای از بین بردن کامل این صفت رذیله تلاش کنیم.

حجت الاسلام پناهیان با بیان روایتی از امام باقر(ع) عنوان کرد: به فرمایش این امام بزرگوار حسادت، ریشه و اصل کفر است، همچنین در قرآن کریم آورده شده "ان الانسان لربه لکنود" انسان نسبت به خدایش عناد دارد. در ترجمه این آیه شریفه عناد به معنای حسادت نیز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدترین نوع حسادت که اصلا برای ما قابل تصور نیست حسادت به پروردگار عالم است ولی چون جلوه‌ ندارد، ما نمی‌توانیم آن را ببینیم و درک کنیم./202/966/ب1

ارسال نظرات