۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۰۹۱۰۹
آيت الله نمازي:

معرفت شناسي اولويت نخست آموزشي است

نماينده ولي فقيه در كاشان يكي از اولويت هاي آموزشي را معرفت شناسي دانست و گفت: امروز كه معرفت هاي كاذب و شبهات آفرينش و خلقت و جهان ابدي در جامعه مطرح شده است، يكي از اولويت‌هاي اول معرفت شناسي است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار مدير و اعضاي حوزه علوم اسلامي دانشگاه كاشان، گفت: مسائل معرفتي و تربيتي از جمله مسائلي‌ است كه خلأ آن در جامعه بشري و جامعه اسلامي احساس مي شود.

وي، از مبدأ شناسي، ولايت، عالم بقاء و امامت شناسي بعنوان مسائل معرفتي نام برد و افزود: در تفكر مادي چيزي بعنوان عالم بقاء وجود ندارد،بنابر اين انسانها چه بخواهد و نخواهد همانگونه كه يك روزي نبوده و آمده است و يك روزي هم خواهد آمد كه نخواهد بود و اين مسأله معاد و مرگ، مسأله غيرقابل انكاري است و چيزي نيست كه نياز به برهان داشته باشد.

آيت الله نمازي اظهار داشت: امروز در هر نقطه اي از كره زمين حضور داشته باشيد حتي كشورهاي اومانيسم و بودائيسم و كمونيسم، همه  اين كشورها كه به خدا ايمان ندارند اما داراي قبرستان هستند، بنابراين اينكه انسان يك روزي از دنيا خواهد رفت و اين چيزي نيست كه نيازي به برهان داشته باشد.

نماينده ولي فقيه در كاشان ادامه داد: انسان همانگونه كه بايد از محيط زيست خود اطلاعات داشته باشد و در شهرستاني كه زندگي مي‌كند بايد آدرس همه اماكن شهر خود را بداند، بايد از آخرت خود نيز اطلاعات كامل داشته باشد و بداند او را به كجا خواهند برد.

آيت الله نمازي يكي از اولويت هاي آموزشي را معرفت شناسي دانست و عنوان كرد: امروز كه معرفت هاي كاذب و شبهات زيادي در جامعه مطرح شده است يكي از اولويت‌هاي نخست در آموزش، معرفت شناسي است.

به گفته وي نخستين مسأله اي كه براي انسان بايد شفاف و روشن شود و به آن باور داشته باشد، معرفت هستي است كه اين نظام چيست و از آن چه كسي است.

آيت الله نمازي با تأكيد بر قرارگرفتن اولويت نخست بحث معرفت شناسي در دانشگاه، گفت: درس توحيد در همين چهار، پنج آيه سوره توحيد، مطالب بسيار ظريف و حساسي است كه دانشجويان ما به آن نياز دارند.

به گفته وي، اگر جامعه و جوانان ما امروز مسأله ربوبيت و وحدانيت ذات اقدس و صفات ربوبي را مي‌شناخت، مشكل بشر حل مي شد و گروه هاي سياسي با يكديگر بر سر اينكه چه كسي سفير و چه كسي كبير باشد دعوا نداشتند و در محيط خانواده نيز زوج و زوجه به دليل شناخت از شرح وظايف يكديگر با هم اختلاف و درگيري نداشتند.

نماينده ولي فقيه در كاشان بحث معرفت شناسي را براي بشر، بحث شيرين و جذابي خواند و خاطرنشان كرد: همه مي‌خواهند بدانند بعد از مرگ چه اتفاقي خواهد افتاد و چه خبر است و اين بحث مهمي است كه جاي آن در نظام آموزشي كشور خالي است.

آيت الله نمازي، باور به معاد را عامل بازدارنده از گناهان دانست و گفت: وقتي انسانها باور داشته باشند كه بعد از مرگ، حساب و كتابي است، اين باور مهمترين عامل بازدارنده از گناه خواهد بود.   

وي يكي از مباحث مهم جامعه را، سبك زندگي دانست و با اشاره به اينكه داشتن مهارت براي انجام هركاري در زندگي انسان ضروري است، اظهار داشت: متأسفانه يكي از كارهايي كه در زندگي نياز به مجوز و مدرك تخصصي ندارد خانواه است و بيشترين اختلافات خانوادگي نيز جهل به شرح وظايف زوج و زوجه است.

آيت الله نمازي همچنين با بيان اينكه زن در خانواده براي مادرشدن بايد چهار تخصص، حقوق همسرداري، تغذيه و تزئينات منزل و تعامل با پدر و مادر يكديگر را بداند گفت: چينش مبلمان خانه و خارج كردن محيط خانه از يكنواختي، استفاده صحيح از تنوع غذايي و عدم سازگاري برخي از غذاها با يكديگر از مسائل مهمي است كه زن بايد به آن تسلط داشته باشد.

درادامه حجت الاسلام عباس ابن علي مديرحوزه  علوم اسلامي دانشگاه كاشان، گفت: حوزه علوم اسلامي‌دانشگاهيان با هدف تربيت و آموزش دانشجويان مشتاق به فراگيري معارف حق و انديشه هاي متفكراني، همچون شهيد مطهري و شهيد بهشتي در دانشگاه تأسيس شده است.

وي، شناخت نظام انديشه اسلام ناب در قالب ‹‹ايمان تعهد آفرين، توحيد تمدن ساز، سنن تربيتي خداوند›› و شناخت نظام انديشه باطل در قالب ‹‹ اسلام تحجر، اسلام التقاط و معنويت هاي نوظهور›› و آشنايي دانشجويان با مأموريت هاي الهي خود در دانشگاه و همچنين تربيت و رشد اخلاقي نيروهاي انقلابي با روحيه مديريت جهادي را از جمله اهداف تأسيس حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان ذكر كرد.

حجت الاسلام ابن علي، حضور برترين اساتيد حوزه و دانشگاه، گام نهادن در مسير رشد و تربيت اخلاقي با حضور اساتيد اخلاق، ارائه كارگاه ها و آموزش هاي فن بيان، دشمن شناسي، سواد رسانه اي، شناخت از معارف الهي در فضاي صميمي و به دور از مدرك گرايي، تمرين كار تيمي و تشكيلاتي منظم براي رسيدن به دانشگاه اسلامي و حضور در گروه هاي جهاد علمي و فرهنگي از جمله هنر و رسانه، فضاي مجازي، علمي، پژوهشي و عفاف و حجاب را از جمله مزاياي  حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان برشمرد.

به گفته وي، دانشجويان با گذارندن مراحل ثبت نام و ورود در قرارگاه زمينه سازان ظهور، در كنار فراگيري دروس اصلي رشته دانشگاهي، با وظايف الهي خود در دانشگاه و مفاهيم اسلام ناب محمدي نيز آشنا مي‌شوند.

مديرحوزه  علوم اسلامي دانشگاه كاشان يادآور شد: در زماني كه عصر ارتباطات است و مرزي براي تبادل آراء و نظرات در دنياي علم وجود ندارد، دشمن دست به كار شده و از هر سو انسان را مورد هجوم شبهات و باورهاي باطل قرار مي‌دهد و دچار تزلزل و شك مي‌كند درنگ جايز نيست و بايد در برابر اين حملات با تدبير و برنامه بود.

وي افزود: امروز نمي‌توان با دين حداقلي مقابل سيل شبهات و تهاجم فرهنگي دشمن ايستاد، بلكه بايد با تقويت اعتقادات خانه ايمان را بر دامنه آتشفشان دشمن بنا كرد.

حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، مسؤول نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه علوم پزشكي كاشان نيز تأسيس حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان را مهم دانست و يكي از مشكلات پيش روي حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان را عدم تأمين اعتبار و بي توجهي دستگاه هاي شهرستان به اين حوزه اعلام كرد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه دانشگاه از بخش آموزش و پرورش تنها آموزش را دنبال مي‌كند، عنوان كرد: حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان در دانشگاه مي تواند بحث پرورش را دنبال كند و اين خلاء را جبران كند./201/1307/ب1

ارسال نظرات