۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۵۱۰۰۶۲
پژوهشگر دینی:

بیکاری در اوقات فراغت زمینه ساز نفوذ شیطان است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که نه تنها اسلام بلکه اندیشمندان غربی نیز به این موضوع اذعان دارند که بدترین آفت در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بیکاری و بی برنامگی مطلق آنان است، گفت: بیکاری در اوقات فراغت زمینه ساز نفوذ شیطان است.
اوقات فراغت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، نویسنده و پژوهشگر عرصه تربیت امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که تعطیلات تابستان به معنای آغاز اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان است، گفت: غربی ها با وجود اینکه به وجود خدا باور ندارند ولی در عرصه تربیت بسیار تحقیق و پژوهش کرده اند به گونه ای که تولستوی، اندیشمند غربی در آثار خود بیان می کند که اگر والدین برای ذهن و دست کودک کار دست نکند شیطان برای آنها کار درست می کند.

وی افزود: برای کودک و نوجوانان باید مشغله ایجاد کرد زیرا اگر کودک و نوجوان بیکار می کند به یقین به خطا و اشتباه خواهد رفت.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) دوران فراغت را دوران مسؤولیت پذیری  و مهارت آموزی کودکان عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم کودکانمان به خطا نروند باید در اوقات فراغت حداقل با مسؤولیت سپاری آنها را از بیکاری نجات دهیم و زندگی آنها را در مسیر درست قرار دهیم.

عباسی نیا ادامه داد: بدترین آفت در اوقات فراغت کودکان این است که والدین به بهانه اینکه کودک سن و سالی ندارد او را بی برنامه به حال خود رها کنند زیرا کودکی که بی هدف باشد شیطان او را وسوسه کرده و به هر عملی دست می زند بنابراین برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان از مهم ترین رسالت های والدین است و والدین نباید به این بهانه که کودکشان را از سر خود باز کنند به او اجازه دهند که بی هدف و بی برنامه در خانه و یا کوچه باشد.

وی با اشاره به این که تعطیلی مدارس بهترین فرصت برای آموزش قرآن و احکام دین به کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: برجسته ترین جوانان و موفق ترین الگوهای تربیت دینی در مساجد و در هیأت های مذهبی تربیت شده اند بنابراین والدین می توانند با مراجعه به مسجد و هیأت های مذهبی محل زندگی خود اوقات فراغت فرزندانشان را پر کنند.

نویسنده و پژوهشگر عرصه تربیت با بیان این که تعطیلی مدارس به معنای تماشای شبانه روزی برنامه های شبکه کودک نیست، اظهار کرد: باید با استفاده از فرصت اوقات فراغت، فرزندان خود را خلاق و دین باور تربیت کنیم تا در ضمن اینکه خستگی مدرسه را از تن بیرون می کنند یاد بگیرند که در زندگی خلاق بوده و با خلاقیت موانع مختلف را از سر راه خود بردارند.

عباسی نیا یادآور شد: در گذشته والدین برای پر کردن اوقات فراغت بچه ها را با خود به سر کار برده یا به دست یک استاد باتجربه و مؤمن می سپردند تا مهارت های مختلف را یادبگیرند بنابراین بهتر است ما نیز در زمان حاضر برای فرزندان خود به همین شکل عمل کرده و زمینه مهارت آموزی آنها را فراهم کنیم البته مهارت آموزی به این معنا نیست که والدین 24 ساعت وقت کودک و نوجوانان را با کلاس های مختلف پر کنند چون این موضوع نیز به اندازه همان بیکاری برای کودک و نوجوان زیانبار بوده و زمینه دلزدگی او را فراهم می کند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات