۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۵۱۱۱۳۳

طرح دانش افزايي اساتيد ادبيات عرب در مدرسه علمیه نواب برگزار شد

طرح دانش افزايي اساتيد ادبيات عرب با موضوع كارگاه لغـت شناسي(روش شناسي استفاده از لغت در استنباط) به همت امور اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
طرح دانش افزايي اساتيد ادبيات عرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، طرح دانش افزایی اساتید ادبیات عرب روز چهارشنبه با 4 کارگاه روش شناسی استفاده از لغت در استنباط با ارائه حجت الاسلام والمسلمین واسطی و با حضور 40 نفر از اساتید ادبیات عرب در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

در این كارگاه با موضوع لغـت شناسي(روش شناسي استفاده از لغت در استنباط) به همت امور اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، روش های قدم به قدم دستیابی به معانی مفردات ادله ارائه شد.

حجت الاسلام و المسلمین واسطی در این کارگاه به ارائه روش هایی برای کشف معانی لغاتی پرداخت که در ادله فقهی به کار رفته اند و پس از ارائه مبانی و پیش فرض های اصول فقهی همچون بررسی حجیت قول لغوی و آسیب های محتمل در تحلیل لغوی، 13 گام اصلی را درباره تحلیل روشمند و حجیت دار یک لغت ارائه کرد.

وی در ادامه به منابع لغوی لازم برای تحلیل حجیت دار یک لغت همچون تابع مترادفات و متضادها، فروق اللغات، معانی مجازی، اصطلاحات و روح معنایی لغات اشاره کرد و در هر قسمت نمونه ای از عملکرد فقها در تحلیل لغت را ارائه داد.

شایان ذکر است، در این کارگاه با بحث و تبادل نظر اساتید عرب تلاش بر این بود تا با ذکر نمونه های عینی از عملکرد گسترده وسیعی از فقها، مراحل لغت شناسی از عملیات ناخودآگاه به صورت دستور العمل های خودآگاه تبدیل شوند که در این راستا محققان باید با دقت در عملکرد تحلیل از آسیب های منجر به تحلیل غلط پیشگیری کنند./864/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات