۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۱۲۹۰۳
رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا:

تداوم انقلاب اسلامی در گرو عینیت بخشیدن به علوم انسانی اسلامی است

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این که تداوم انقلاب اسلامی جز با عینیت بخشیدن علوم انسانی میسر نیست، گفت: تک تک ما در قبال جاری شدن علوم انسانی در رگه های انقلاب اسلامی مسئول هستیم.
 رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی شامگاه جمعه در اختتامیه نشست هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی گفت: در دو سال اخیر کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی شاهد تمرکز اساتید در خصوص نوسازی و کارآمدی دستگاه روش شناختی که از بطن علوم با قوت در رشته های علوم انسانی برخواسته، بوده ایم.

وی ادامه داد: بدون بهره مندی از یک دستگاه کارآمد روش شناختی در علوم انسانی اسلامی که از بطن یک فلسفه علم قوی متولد می شود، قادر به معماری و ساخت بنای مرتفع علوم انسانی اسلامی در رشته های مختلف نیستیم.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با بیان این که کسانی که بدون برخورداری از چنین دستگاهی در میدان علوم انسانی اسلامی فعالیت کرده اند، معمولا با خطاها و ناکارآمدی جدی در علوم انسانی اسلامی دست به گریبانند، افزود: در عین وجود یک دستگاه روش شناختی مادر، در هر رشته دستگاه های روش شناختی متعددی قابل طراحی است.

حجت الاسلام غلامی با بیان این که طی کردن پنجاه درصد از سیر تکوین علوم انسانی اسلامی با ارائه کارآمد دستگاه مادر علوم انسانی اسلامی در طول 5 سال آینده امکان دارد، بیان کرد: در حقیقت این دستگاه های روش شناختی مانند اتوبانهایی هستند که وقتی احداث می شوند امکان، سهولت و سرعت دسترسی به مقصد ده ها برابر افزایش می یابد.

نقدپذیری درعلوم انسانی یک اصل مهم است

وی با بیان اینکه درعلوم انسانی نقدپذیری یک اصل مهم است، بیان کرد: در روند طبیعی نظریه برخی از نظریات در برابر نقدها تاب نیاورده و از گرده خارج شده و نظریات مقاوم تر جایگزین آن می شود.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: امروز دستگاه روش شناختی مادر با نظریات متعدد، نقص‌ها و کاستی‌های فراوانی روبروست که تلاش هایی در راستای رفع نقایص این مسیر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ارائه متون علمی و آکادمیک، تولید و بازسازی اعم از اصلاح، تکمیل، غنی سازی و تقویت نظریات یک دستگاه روش شناختی گام مدون در باب نظریات است و با نظم متخصص حاکم برخی از صاحب نظران قابل حمایت خواهد بود.

حجت الاسلام غلامی با بیان این که زنجیره ای که قادر باشد مباحث تئوری را به عمل متصل کند، به عنوان حلقه مفقوده دستگاه مبدل در نظریه پردازی دستگاه روش شناختی مطرح است، یادآور شد: معتقدم هنوز هیچ نظریه ای قوی و پرتوان در ارائه دستگاه مبدل ارائه نشده و دستمان در این زمینه خالی است.

تداوم انقلاب اسلامی در گرو عینیت بخشیدن به علوم انسانی اسلامی است

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با بیان این که تداوم انقلاب اسلامی به عنوان حادثه بی بدیل تاریخی جز با عینیت بخشیدن علوم انسانی میسر نیست، گفت: تک تک ما در قبال جاری شدن علوم انسانی در رگه های انقلاب اسلامی مسئول بوده و باید هوشمندانه با شناخت مسئولیت تاریخی خود اثرگذار باشیم

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این که نظریه اعتبارات علامه طباطبایی در اهمیت پاسخگویی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: امروز به مدد الهی گفتمان شرقی، علوم انسانی در عمده حوزه ها به انقلاب رسیده و نشانه آن انفعال جریان روشنفکری سکولار در دانشگاههاست.

مخالفان اذعان به وجود، حیات و تنفس علوم انسانی اسلامی دارند

حجت الاسلام غلامی با بیان این که در گذشته در زمینه اسلامی بودن علوم انسانی مخالفت داشته ایم، خاطر نشان کرد:: امروز همین مخالفان اذعان به وجود، حیات و تنفس علوم انسانی اسلامی دارند.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا  با بیان این که معتقدیم اساتید علوم انسانی سرمایه بزرگی هستند که با اولویت گذاری دقیق نقش آفرینی آنها در قالب گفتمان سازی و تربیت، شاهد نقش آفرینی باشیم، گفت: بروز و ظهور اساتید علمی در رسانه ها، مناظرات و جلسات علمی اهمیت زیادی دارد چرا که با کم تحرکی فرصت غلبه افکار غربی فراهم می شود.

وی در پایان تجسم بخشی به جریان روشنفکری انقلاب اسلامی را ارزشمند دانست و از برگزاری چهارمین کنگره بین المللی علوم اسلامی انسانی و سومین جایزه علوم انسانی اسلامی در دوم و سوم آبان ماه ۹۶ خبر داد و افزود: ۱۰۰ مقاله در نتیجه برگزاری این کنگره ها دریافت شده است که خوشبختانه در بخش ارزیابی ها در سطح نسبتا خوبی هستیم./864/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات