۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۱۴۷۷۴
آیت‌الله مظاهری:

رفتن به حج از بالاترین لذت‌هاست

رئیس حوزه علمیه اصفهان در توصیه ای به زائران حریم امن الهی گفت: رفتن به حج یکی از بالاترین لذت‌ها پس از زیارت قبور پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع)اصفهان برگزار شد، گفت: رفتن به حج پس از زیارت قبور پیامبر(ص) و ائمه(ع) بالاترین لذت ها را دارد.

وی در ادامه تفسیر آیه ۱۲۵ سوره بقره که می فرماید«وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» افزود:  حضرت ابراهیم(ع) با همکاری فرزندشان و با عنایت خاص خداوند توانستند خانه کعبه را به صورت جدی بازسازی کنند؛ اولین کسانی که اعمال حج را به گونه فعلی انجام دادند حضرت ابراهیم(ع) و خانواده ایشان بودند.

زمانی که از امیر مؤمنان(ع) سؤال می شود که بهترین و بدترین حالات شما چه زمانی بوده است، ایشان پاسخ می دهند، بهترین حالاتم آن زمانی بود که در کنار کعبه بر شانه های پیامبر(ص) ایستاده بودم و بت ها را می شکستم و بدترین حالتم آن وقتی بود که به زهرایم جسارت می شد و من مأمور به صبر بودم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در تفسیر این بخش از آیه که می فرماید«...وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى...»خاطرنشان کرد: در حال حاضر مکانی در کنار کعبه قرار دارد که در گذشته حضرت ابراهیم(ع) روی آن می ایستادند و کعبه را می ساختند و از جهت شناخت در میان شیعه و سنی معروف است؛ اهل تسنن معتقد هستند که حاجیان در مکه برای انجام اعمال مقام ابراهیم(ع) از هر طرف نماز بخوانند بدون اشکال است ولی طبق آئین تشیع طواف باید مابین کعبه و مقام ابراهیم(ع) انجام بگیرد و نماز باید در مقام ابراهیم(ع) ادا شود؛ البته به دلیل مشقتی که به دلیل کثرت جمعیت برای اجرای این اعمال وجود دارد به نظر بنده اگر بتواند اعمال را در جایِ خودش انجام دهد خیلی خوب است ولی اگر نتواند حجش مقبول است و اشکالی ندارد.

رفتن به حج یکی از بالاترین لذتها بعد از زیارت قبور پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.

حضرت ابراهیم(ع) سختی های زیادی را در در امتحانات خداوند متحمل شدند و خداوند به ازای پاداش دنیوی ایشان، مکانی را در کنار خانه خودش قرار داد و اعمالی را در آن واجب کرد؛ به حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) دستور داده شد که خادم کعبه باشید و این مکان مقدس را پاکیزه نگه دارید، همچنین از جانب حضرت حق امر شد که کعبه باید محلی مناسب برای عبادت، طواف کردن، اعتکاف و نماز خواندن باشد.

اگر درباره تقدس کعبه هیچ آیه ای به جز آیه ۱۲۵سوره بقره وجود نداشت، ما مسلمانان باید تقدس این مکان مقدس را نگه می داشتیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به فراوانی اعمال حج ابراز کرد: مردم باید مواظب باشند که اعمال حجشان را به صورت صحیح انجام دهند و مقام حضرت ابراهیم(ع) را محترم بشمارند؛ حضرت ابراهیم(ع) بعد از رسول گرامی اسلام افضل از تمام انبیاء اولوالعزم بوده اند و این مسأله از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) کاملاً مشهود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خطاب به زائران حریم امن الهی توصیه کرد: حاجیان سعی کنند در اعمال حج از گرفتن گعده هایی که هیچ سودی برایشان ندارد پرهیز کنند و وقت خود را به نماز خواندن و تلاوت قرآن اختصاص دهند تا زمانی که از این سفر معنوی بازگشتند حسرت روزهای از دست رفته را نخورند./867/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات