۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۱۵۵۳۳
به همت ادار کل پژوهش های اسلامی رسانه؛

نشست «بررسی زیرساخت‌های فکری نفی استقلال فرهنگی» برگزار شد

کوشکی نفی استقلال فرهنگی را برای ملت‌های صاحب تمدن نامطلوب دانست و گفت: در جمهوری اسلامی ایران که خواست و اراده مردم تکیه بر فرهنگ بومی و اعتقادات و باورهای مذهبی‌شان است استقلال فرهنگی امری مطلوب است.
نفی استقلال فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «بررسی زیرساخت‌های فکری نفی استقلال فرهنگی» با تأکید بر رویکردهای و ظرفیت‌های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش امروز با حضور محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام علی لطیفی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه برگزار شد.

کوشکی در پاسخ به این سؤال که آیا اصولاً استقلال فرهنگی امر مطلوبی است، اظهار داشت: ما در مباحث فرهنگی از انسانی حرف می‌زنیم که وابسته به جغرافیای سیاسی نیست فرهنگ و قومیت و مذهبش او را از سایر ملت‌ها متمایز می‌کند، بنابراین استقلال فرهنگی برای ملتی که برای خود فرهنگ و تمدن قائل است و هویت خود را با فرهنگ و اعتقاد خود تعریف می‌کند امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران که خواست و اراده مردم تکیه بر فرهنگ بومی و اعتقادات و باورهای مذهبی‌شان است استقلال فرهنگی امری مطلوب است و فرهنگ خط قرمزی است که استقلال در سایر بخش‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی هم در ذیل آن تعریف می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که کشورهایی که خود را صاحب تمدن می‌دانند با جهانی‌شدن فرهنگ غربی مخالف هستند، گفت: اولین کسی که از تهاجم فرهنگی حرف زد و آن را برای ملت خود خطر دانست رییس‌جمهور فرانسه در سال 1988 بود که سیاست‌هایی را برای تقویت فرهنگ بومی تدارک دید و این در حالی است که تفاوت‌های فرهنگی اروپا و امریکا روبنایی است و اختلاف مبنایی ندارند.

وی تصریح کرد: برخی در حالی از درهای باز فرهنگی و پذیرش ارزش‌های فرهنگی غرب در جامعه ایرانی حرف می‌زنند که اعتقادات و فرهنگ مردم ما تفاوت مبنایی و ریشه‌ای با غرب و فرهنگ آمریکایی دارد؛ عده‌ای در داخل معتقدند که دین برنامه زندگی جامعی برای پیشرفت ندارد در حالی که نظام آموزشی برخواسته از مبانی دینی ما در گذشته خروجی‌های بسیار زیادی داشته است که سال‌ها ما را از نظر علمی پیشتاز کرده بود.

در ادامه حجت‌الاسلام لطیفی در پاسخ به این سؤال که چرا سند تحول بنیادین به خوبی در کشور اجرا نشد اظهار داشت: ایجاد تحول در نهاد سنگینی مانند آموزش‌وپرورش نیازمند نقش‌آفرینی فعال نهادهای حاکمیتی خارج از آموزش‌وپرورش است و یکی از مشکلات سند تحول این است که در چارچوب سند حمایت‌های جدی نهادهای دیگر دیده نشده است  در حالی که در سند 2030 تمام حمایت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اشکال دیگری که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وجود دارد این است که اولویت‌های اجرایی مشخص نشده است و فقط یک سری مفاهیم مطلوب به صورت یکنواخت عنوان شده است بدون این که اولویت‌بندی شود و به همین خاطر در اجرا با مشکل مواجه شده است.

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فهم و اقناع فکری مسؤولان برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش انجام نشده است و تا فهم مسؤولان نسبت به مسأله درست نشود شاهد عزم جدی در میان مسؤولان برای اجرای سند تحول نیستیم در حالی که این عزم و ذوق و اشتیاق در میان مسؤولان دولت یازدهم برای اجرای سریع سند 2030 دیده می‌شود و شاید این عزم جدی ناشی از اعتقاد به کارآمدی این سند بین‌المللی باشد.

گفتنی است مشروح این نشست به زودی در این سرویس منتشر خواهد شد./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات