دوره جدید مجمع تشخیص و ضرورت احیای امر نظارت بر دستگاه ها
به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت اطلاعات در بیانیه ای اعلام کرد: در روزهای اخیر که روند با نشاط رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس در حال طی شدن است، برخی جریانات مشکوک و رسانه های معاند و ضد انقلاب تلاش دارند با جعل اطلاعات و انتشار اتهامات و اخبار کذب، فضای جامعه را ملتهب کنند تا با این اقدامات، به خیال واهی خود، باعث ایجاد اختلاف، اتهام زنی به نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و پرسنل خدوم آن ایجاد تفتین در جامعه شوند
وزارت اطلاعات ضمن رد این گونه اتهام زنی ها و فضا سازی های کاذب و مجعول دانستن اسناد مورد ادعا و تکذیب محتوای آنها، اعلام می کند تمامی اقدامات این وزارتخانه در چارچوب شرع مقدس، قانون و رعایت اخلاق اسلامی صورت می گیرد.
در اولین سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران به ترکیه چه گذشت؛
رایزنی سرلشکر باقری با ۴ مقام عالیرتبه ترکیه/ سوریه، کردستان عراق و مرزهای مشترک در صدر گفتوگوها
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان روز سه شنبه در صدر یک هیات عالیرتبه نظامی به آنکارا سفر کرد و مورد استقبال رسمی ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه قرار گرفت.
مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم، تحولات منطقه، روابط دو جانبه دفاعی و همکاریهای مرزی از محورهای دیدار سرلشکر باقری با مقامات ترکیه عنوان شده بود.
* اولین سفر رئیس ستادکل
این اولین سفر خارجی سرلشکر باقری در منصب ریاست ستاد کل نیروهای مسلح بود و پیش از آن نیز در سالهای ریاست سرلشکر فیروزآبادی شاهد این دست سفرها لااقل در چندین سال گذشته نبودیم.
سرلشکر باقری دومین رئیس ستادکل نیروهای مسلح است که در هشتم تیرماه 95 با حکم آیتالله خامنهای فرمانده معظم کل قوا به این سمت منصوب شد.
این البته اولین سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب نیز بود که با دعوت رسمی مقامات ترک و موافقت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا انجام شد.
* چه کسانی سرلشکر باقری را در سفر ترکیه همراهی کردند
برخی فرماندهان و مسئولان عالیرتبه نیروهای مسلح ازجمله سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار قریشی معاون آماد وزارت دفاع، سردار محرابی معاون قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا، امیر محمدحسن باقری معاون آموزش ستادکل، امیر رحیم زاده معاون طرح و برنامه ارتش، رئیس ستاد کل را در این سفر همراهی کردند.
* دیدار با 4 مقام عالیرتبه
سرلشکر باقری در جریان این سفر با 4 مقام عالیرتبه ترکیه ازجمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات (میت) دیدار و در حاشیه این سفر از برخی مراکز دیدنی و مذهبی ترکیه در دو شهر آنکارا و استانبول نیز بازدید کرد.
سرلشکر باقری در بدو ورود به آنکارا طی سخنانی با بیان اینکه ترکیه بعنوان یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهمی در منطقه و دنیای اسلام برخوردار است، اظهار داشت: ما دارای روابط دوستانه چند صد ساله با کشور ترکیه هستیم و مرزهای امن و آرامی داریم، اما برای تبادل نظر و همکاری بیشتر درباره موضوعات نظامی و مسائل مختلف منطقهای، مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرزها، مقابله با تروریسم لازم بود این سفر انجام شود.
* همکاری برای امنیت در مرزها
با توجه به حضور سردار پاکپور و سردار رضایی فرمانده مرزبانی ناجا، رایزنی درخصوص موضوعات مرزی و امنیت مرزهای مشترک ایران و ترکیه ازجمله مباحث مهم در این گفتگوها بوده است.
در این دیدارها، اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقامات سیاسی و نظامی ترکیه تشریح و اعلام شده که ایران ظرف سال های گذشته اقدامات کارسازی را در جهت انسداد مرز و برخورد با قاچاق در انواع مختلف و برخورد با تروریست ها در این مناطق مرزی انجام داده و مرز کاملا آماده و امنی در سرحدات ایران وجود دارد.
با توجه به این که طرف ترکیهای هم اقداماتی را درجهت انسداد و کنترل در مناطق مرزی آغاز کرده، مقرر شد ضمن هماهنگیهای بیشتر، این اقدامات ادامه پیدا یافته و تکمیل شود.
طبق اعلام سرلشکر باقری، در جریان این سفر قرار شد در مورد مقابله با تروریسم در انواع مختلف نیز تبادل اطلاعات و همکاریهای عملیاتی ـ آموزشی و نیز انتقال تجربیات انجام شود.
* هماهنگی در موضوع سوریه
همانطور که از قبل هم پیشبینی میشد، موضوع بحران سوریه ازجمله مباحث اصلی برای تبادل نظر میان هیات ایرانی و مقامات ترک بوده است.
بنا بر اخبار منتشر شده، در جریان دیدار رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان با مقامات ترکیه در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد که بر مبنای ساز و کاری که در آستانه دنبال می شود و بر اساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می شود، فرایند صلح سوریه دنبال شود.
به گفته سردار باقری، مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرایند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.
* تاکید بر مخالفت با استقلال اقلیم کردستان عراق
موضوع برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق نیز که قرار است در اوایل مهرماه برگزار شود، ازجمله موضوعات گفتگو میان مقامات ایرانی و ترک در انی سفر بوده است.
دو طرف بار دیگر تاکید کردند که برگزاری این همه پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.
بنا بر اعلام سرلشکر باقری، مقامات دو کشور ایران و ترکیه تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت بگیرد.
به اذعان کارشناسان، تبعات این رخداد، دامن کشورهای ایران، عراق و ترکیه را خواهد گرفت و این درحالیست که عربستان و رژیم صهیونیستی اصلیترین حامیان برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق هستند.
* تهیه پیشنویس همکاریهای دانشگاهی در حوزه دفاعی
سرلشکر محمد باقری در دیدار با نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه، با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و ژئوپلتیکی میان دو کشور، گفت: مرزهای ایران و ترکیه طی400 سال گذشته همواره مرزهای دوستی بوده و امیدوارم این سفر علاوه بر افزایش همکاریهای دوجانبه، نقطه عطفی در گسترش همکاریهای دفاعی طرفین باشد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، تاکید کرد: پایبندی به دو اصل احترام بر تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر میتواند تعیین کننده امنیت، صلح و ثبات برای همه کشورهای منطقه باشد.
نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه نیز با تاکید بر عزم راسخ آنکارا برای جلوگیری از ورود بیگانگان به منطقه و ابراز خرسندی از این سفر، گفت: حضور هیئت نظامی ایران در چنین سطح عالی میتواند به توسعه روابط و همکاریهای مشترک دو کشور کمک کند.
در این دیدار مقرر شد، پیشنویس سند تفاهم نامه همکاریهای پژوهشی - دانشگاهی در صنعت دفاعی تهیه و برای امضای وزرای ذیربط دو کشور در دوره پیش رو آماده شود.
* تبادل دانشجو و اعزام ناوگروه به سواحل دو کشور
سرلشکر باقری در گفتگویی پیرامون نتایج عملی سفر خود به ترکیه نیز گفته است: در مورد مسائل نظامی بین دو طرف موافقت شد که همکاری آموزشی با هم داشته باشیم و تبادل دانشجو صورت گرفته و دوره های آموزشی مشترک برگزار شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تصمیم بر رفت و آمد ناوگروه های دو طرف به کشورهای یکدیگر، اعزام ناظر به رزمایش های دو کشور و نیز هر گونه اقدامات لازم برای همکاری های نظامی را از جمله نتایج این سفر ذکر کرد.
سرلشکر باقری، در مجموع سفر به ترکیه را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: در جریان این سفر بسیاری از مسائل مهم در ابعاد نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور مهم منطقه پایه گذاری شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
بنا بر اخبار اعلام شده، از رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه برای سفر به تهران و ادامه همکاریها دعوت به عمل آمده و اعلام شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز بزودی در صدر هیاتی به تهران سفر خواهد کرد.
این سفر با هدف توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همچنین نظامی دو کشور انجام خواهد شد.
* بازتابهای خارجی
خبرگزاری فرانسه در مطلبی، سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه را «بیسابقه» عنوان کرد و روزنامه دیلی صباح (از رسانههای نزدیک به دولت ترکیه) از این سفر با عنوان یک «نقطه عطف» در روابط میان دو کشور نام برد.
خبرگزاری فرانسه در ادامه به دیدگاههای متفاوت ایران و ترکیه درباره سوریه و میل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور برای کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت در سوریه و خاتمه جنگ در این کشور و نیز تلاشهای ایران و روسیه برای حفظ اسد در قدرت اشاره کرد.
دیلی صباح نیز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که اشتیاق ایران و ترکیه در توافق برای حل بحران عراق و سوریه موجب این تحول برجسته شده است.
«صدای آمریکا» نیز دیدار سرلشکر باقری از ترکیه را ملاقاتی «نادر» نامید و نوشت: دو طرف سعی دارند نقاط مشترک را شناسایی کنند.
«اونال سیویکوز» سفیر سابق ترکیه در عراق در این زمینه گفت: «ایران عامل بسیاری مهمی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه است. به نظر، ایران نیات معین و مشخصی دارد. البته هنگامی که به روابط ایران و ترکیه در مورد وضعیت عراق و سوریه نگاه میکنیم، میبینیم که ترکیه و ایران در یک مسیر قرار ندارند.»
این رسانه در خاتمه به نزدیکی زمانی دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از ترکیه به نشست مهم آستانه قزاقستان که قرار است برای خاتمه بحران سوریه تشکیل شود، اشاره کرد.
سردار پاکپور با رئیس ستاد کل و فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه دیدار و گفتگو کرد
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروى زمینى سپاه در جریان سفر به ترکیه با ارتشبد صالح زکى چولاک فرمانده نیروى زمینى ارتش این کشور دیدار و گفتگو کرد.
سردار پاکپور در این سفر همچنین با ارتشبد حلوصى اکار رئیس ستاد کل ارتش ترکیه دیدار کرد.
این دیدارها در آنکارا صورت گرفته است.
سردار پاکپور به همراه سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سفری ٣ روز به ترکیه با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار کرد.
واکنش اینستاگرامی رضایی به حادثه بارسلون:
بومرنگ تروریسم در بارسلون/ غرب در مبارزه با تروریسم از سیاستهای دوگانه پرهیز کند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی یادداشتی با عنوان "بومرنگ تروریسم در بارسلون" نسبت به حادثه تروریستی بارسلون واکنش نشان داد و در اینستاگرام خود نوشت عملیات تروریستی در شهر بارسلون که موجب جان باختن و مصدومیت جمعی از شهروندان آن کشور و برخی گردشگران شد، زنگ خطر دیگری بود که جامعه جهانی را متوجه خطر ضربات تروریستی به غرب کرد.
کشورهای غربی، خاصه قدرتهای جهانی در این سالها، با هدف ایجاد ناامنی در خاورمیانه و کشورهای اسلامی، دست به حمایت از جنایات گروهکهای تروریستی و تکفیری زدهاند.
با بازگشت بومرنگ تروریسم به غرب، هر هفته خبرهایی از بروز ناامنی در اروپا و آمریکا به گوش میرسد. سلفیها، تکفیریها، تروریستها و متحجران، ابزاری دردست صهیونیزم و ارتجاع منطقه اند. غرب باید به خود آید و در مبارزه با تروریسم از سیاستهای دوگانه و تنش زا پرهیز کند.
سید یاسر جبرائیلی در یادداشتی مطرح کرد؛
دوره جدید مجمع تشخیص و ضرورت احیای امر نظارت بر دستگاه ها
مشهور است که در جریان تدوین یکی از برنامههای 5 ساله توسعه، با فاصلهای حدود یک هفته پس از ابلاغ سیاستهای کلی، دولت وقت لایحه برنامه 5ساله را تقدیم مجلس کرد. وقتی از تدوین کنندگان برنامه سوال شد که چطور در عرض یک هفته پس از ابلاغ سیاست های کلی توانستید برنامه را آماده کنید، پاسخ دادند برنامه قبلا تدوین شده بود و فقط جای سیاست های کلی در ابتدای آن خالی بود؛ وقتی سیاست ها ابلاغ شد، آن را در ابتدای فایل از پیش تهیه شده قرار داده و منتشرش کردیم!
این حقیقت تلخ طنزگونه، یکی از مهمترین چالشهای کشور طی دهههای اخیر در رابطه با عمل دستگاهها به ویژه قوه مجریه به سیاستهای کلی نظام و به عبارت دقیقتر، حرکت آنها در ریل انقلاب اسلامی بوده است. به موجب اصل 110 قانون اساسی، تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اختیارات رهبر انقلاب اسلامی است و تمامی دستگاهها، موظف به حرکت در چارچوب سیاست های کلی، و برنامه ریزی برای تحقق این سیاست ها هستند. اساسا این سیاستهای کلی را میتوان یکی از اصلی ترین وجوه تمایز جمهوری اسلامی با نظامات غیر آن و تجلی رهبری انقلاب در اداره امور کشور دانست؛ به گونه ای که رهبر حکیم انقلاب «مهم ترین وظیفه رهبری در قانون اساسی» را «تنظیم سیاست های کلی» می دانند. در واقع باید گفت نسبتی که دستگاه های کشور با سیاست های کلی برقرار میکنند، نسبت آنها با انقلاب اسلامی را روشن میکند. اما آیا طی دهههای گذشته، نهادهای مختلف به ویژه دولت به عنوان مهمترین نهاد کشور، تابع سیاست های کلی بودهاند؟
بلاتردید نمی توان به طور مطلق از تابعیت یا عدم تابعیت دولتها و سایر دستگاهها از سیاست های کلی سخن گفت. اما مسئله اینجاست که مواردی از جنس آنچه در طلیعه نوشتار حاضر آمد، کم نیست و لیست طویلی را از موارد مشابه میتوان تهیه کرد که یا به سیاست های کلی بی اعتنایی شده و دستگاه مربوطه، مسیر دلخواه خود را پیش رفته و یا اینکه عملکرد دستگاه، درست در جهت عکس سیاست ها بوده است. شاید کسانی در بادی امر، این وضعیت را ناشی از وجود اشکال ساختاری در سیستم حاکمیتی و پیش بینی نشدن ساز و کار لازم برای الزام دستگاهها به اجرای سیاستهای کلی بدانند. اما این اشکال به هیچ وجه وارد نیست. واقعیت این است که ساختار و ساز و کار لازم در نظام وجود دارد و پیش بینی شده، اما در عرصه اجرا کوتاهی شده است.
از نظر ساختاری و قانونی، قانون اساسی نسبت به نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب بی تفاوت نبوده است. بر اساس بند 2 اصل 110 قانون اساسی، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام جزو وظایف و اختیار رهبر انقلاب است. با توجه به نیاز امر نظارت به ساز و کار ویژه خود، رهبر حکیم انقلاب در تاریخ 17 فروردین 1377، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به پیشبینی وسیلهای در مجمع برای نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی توصیه کردند. معالاسف تدوین مقررات مربوط به امر نظارت بیش از 7 سال طول کشید، نهایتا در خرداد 1384 به تصویب مجمع رسید و پس از ابلاغ مقررات توسط رهبر انقلاب، اولین جلسه کمیسیون نظارت در آبانماه 1384 برگزار شد.
کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از زمان تاسیس تاکنون هرچند برخی اقدامات ارزندهای انجام داده، اما بدون تعارف باید گفت که در دوره ریاست گذشته، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی آنگونه که باید اتفاق نیفتاده است. هرچند از جمله اقدامات ارزنده مجمع در رابطه با نظارت می توان به ارسال موردی نظرات اصلاحی درباره لوایح بودجه یا لوایح برنامههای توسعه به شورای نگهبان اشاره کرد، اما این دست اقدامات، بسیار معدود و محدود بوده است. در کمیسیون نظارت، از سال 1390، یک سری گزارشهای راهبردی منتشر شده که ظاهرا عدد آنها از 30 عبور کرده، اما اکثر این گزارشها در قالب «تحلیل وضعیت» تهیه شده است(فیالمثل گزارشهایی با عناوینی چون «تحلیل وضعیت موجود و چشم انداز آینده سرمایه اجتماعی ایران و رقبای منطقه ای»، «تحلیل وضعیت سرمایه انسانی ایران و کشورهای منطقه» و... در کارنامه عملکرد کمیسیون به چشم میخورد). انجام یک سری پروژههای تحقیقاتی، برگزاری چند نشست تخصصی، انتشار یک فصلنامه با عنوان «سیاست های راهبردی و کلان» و اقداماتی از این دست نیز در کارنامه کمیسیون دیده می شود که اطلاق عنوان «اقدام نظارتی» بر آنها قدری مشکل است.
انتظار طبیعی از کمیسیونی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام را بر عهده دارد، یک نظارت موثر است. نظارت موثر نیز باید یک ورود جامع به مسائل باشد و با مداخله محدود یا انتشار فصلنامه و گزارش راهبردی و حتی «انجام نظارت موخر» که نگاه کارنامهای و نمره دهی به اجرای سیاستها داشته باشد، ممکن نیست. چه، دوره دولتی به اتمام برسد و ما در انتهای دوره گزارشی منتشر کنیم که در این دولت به چه میزان به سیاست های کلی عمل شد و به چه میزان عمل نشد، هرچند میتواند شان آسیبشناسی داشته باشد، اما گذشته را جبران نخواهد کرد. کمیسیون نظارت بیش از آنکه درگیر محاسبه عملکرد باشد، باید ناظر بر تصمیمات دستگاهها باشد و آنها را پیش از اجرایی شدن، با سیاست های کلی نظام تطبیق دهد و نظر خودرا-مثبت، منفی یا اصلاحی- جهت «اعمال در تصمیمها» به دستگاهها ابلاغ کند.
آیا کمیسیون نظارت از تصمیمات کلان دستگاههای کشور مطلع است و نظر خود را جهت اعمال در این تصمیمات به دستگاهها ابلاغ میکند؟ آیا درباره مسائل مهم سالهای گذشته چون برجام، FATF، سند 2030، قراردادهای نفت و خودرو و هواپیما و...، کمیسیون نظارت ورودی برای تطبیق این تصمیمات با سیاستهای کلی نظام داشته است؟ متاسفانه پاسخ این پرسشها و پرسشهای فراوانی از این دست، منفی است. اردیبهشتماه 1393 رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامهای خطاب به روسای کمیسیونهای تخصصی اعلام کرد که مطابق مقررات نظارت بر حُسن اجرای سیاستهای کلی نظام، باید هنگام بررسی طرحها و لوایح از حیث انطباق و عدم مغایرت با سیاستهای کلی، نظارت کتبی مجمع تشخیص مصلحت نظام اخذ و در بررسی لحاظ شود. اما متاسفانه، این امر نیز روی زمین مانده است و اجرایی نمیشود. در رابطه با سایر دستگاهها، اساسا نامه و ابلاغیهای مشابه نامه رئیس مجلس- تاجایی که راقم این سطور مطلع است- وجود ندارد.
ممکن است این پرسش مطرح شود که کمیسیون نظارت مجمع تا چه حد باید به مسائل ورود کند؟ آیا صرفا مجاز است به مسائل کلان بپردازد یا امور جاری دستگاهها نیز در حیطه نظارت قرار میگیرد؟ پاسخ این است که هر تصمیم کوچک و بزرگی که در روند اجرای سیاست های کلی نظام موثر است، در حیطه نظارت مجمع قرار میگیرد. طبیعتا هر تصمیمی نسبت موثرتری با سیاستهای کلی نظام دارد، بیشتر در دایره تمرکز کمیسیون نظارت قرار خواهد گرفت.
تحقق امر نظارت، بدون اشراف کامل مجمع تشخیص مصلحت نظام بر روندهای جاری در دستگاهها ممکن نیست. لذا اولین گامی که باید در دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام برداشته شود، ایجاد سامانه اشراف بر تصمیمات و عملکرد دستگاههاست. از این محل است که کمیسیون نظارت خواهد توانست مسائل را شناسایی و درباره تطبیق آنها با سیاست های کلی نظر به موقع و موثر دهد. بر اساس مقررات نظارت بر حُسن اجرای سیاستهای کلی نظام، دستگاهها نیز موظف به ارائه اطلاعات و گزارشهای درخواستی مجمع هستند و تحت عنوان محرمانگی، نمیتوانند از نظارت مجمع دور بمانند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام، ناظر حسن اجرای مهم ترین وظیفه رهبری در قانون اساسی است. اگر در انجام این وظیفه خود کوتاهی کند، خدای ناکرده ممکن است جمهوری اسلامی مسیر دیگری غیر از مسیر انقلاب اسلامی را طی کند. در حکم انتصاب رئیس، دبیر و اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از مواردی که رهبر حکیم انقلاب بر آن تاکید دارند، تغییر در ساختار و محتوای مجمع با هدف «سامان بخشیدن به مسئله نظارت بر اجرای سیاستها» و «ساز و کار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاستها» است. امید است حضرت آیتالله هاشمی شاهرودی(رئیس محترم)، آقای دکتر محسن رضایی(دبیر محترم) و سایر اعضای بزرگوار مجمع، در دوره جدید جایگاه نظارتی این نهاد مهم نظام را احیا کنند./907/203/ب2