۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۱۹۶۸۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران:

مسجد مرکز تربیت جوانان انقلابی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نقش مساجد را در تربيت نيروهاي متعهد و انقلابي بسيار مهم بیان کرد و گفت: اگر مسؤولان نگاه ویژه ای به مساجد داشته باشند و با حمایت های بودجه ای و فرهنگی این مراکز مقدس را یاری کنند، بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش پیدا می کند.
ناصر شکریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام ناصر شکريان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در جمع امامان جماعت مساجد شهرستان بابل به مناسبت روز جهاني مسجد با بيان اهميت مسجد به عنوان مهمترين پايگاه براي ترويج قرآن و اهل بيت(ع)، گفت: مسجد محور فعالیت های اجتماعی در اسلام است و در جامعه اسلامی تمام فعالیت های سیاسی و اجتماعی باید مسجد محور باشد و بر رونق این پایگاه مهم مردمی افزوده شود.

وي با بيان حديثي از امام علي (ع)‌ به بيان اهميت مسجد، افزود: در روایات و احادیث بسیاری به ویژه از امیرالمومنین(ع) بر لزوم توجه به مسجد تاکید شده است و حتی نشستن در مسجد در روایتی از نبی مکرم اسلام بالاتر از بهشت بیان شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با تاکيد بر اينکه برنامه های مختلف در مساجد به ویژه برگزاری نمازحماعت رونق بخش این مکان مقدس است، تصریح کرد: برگزاري محافل مختلف قرآني و فرهنگي و حتي ورزشي از بعد از انقلاب در مساجد به طور چشمگيري رونق گرفته و بعد از انقلاب توجه ویژه ای به مساجد شده است.

وی مسجد را به عنوان مهمترين پايگاه فرهنگي،‌ ديني با زمينه هاي هنري، ورزشي و سياسي و اقتصادي عنوان کرد و ادامه داد: اگر مساجد ما از حمايت جدي و مستمر مسؤولان و دولتمردان برخوردار شوند، کارکردهاي مختلفي از جمله کم شدن آسيب هاي اجتماعي در سطح بسيار وسيع را شاهد خواهيم بود.

حجت الاسلام شکریان تصریح کرد: يکي ديگر از فعاليت هاي مساجد بعد از انقلاب در زمينه اعتقادي و احياي ارزشهاي ديني بحث اعتکاف است و به ويژه دهه هاي اخير به صورت گسترده در حال انجام است به طوري که در سال 95 بيش از ۲۳ هزار نفر نفر در اعتکاف ماه رجب در مساجد استان شرکت کردند.

وی افزود: حضور جوانان در فعالیت های مساجد بیش از دیگر اقشار است و در صورت وجود بستر مناسب برای فعالیت نوجوانان و جوانان در هر مسجد، شکوفایی و اثرگذاری این فعالیت ها را خواهیم دید.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه در طول سالهاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي مسجد به عنوان مرکزي براي بيان احکام، مسائل روز و سنگر حقيقي دفاع از ارزشهاي اسلام و انقلاب به شمار مي آيد،‌ گفت: قبل از انقلاب بسياري از حرکت هاي مردمي در مبارزه با رژيم ظالم ستمشاهي، در مسجد آغاز شد و با هدايت روحاني مسجد فعاليت هاي مبارزاتي در نهايت به انقلاب اسلامي ختم شد و راهپیمایی ها و تجمعات انقلابی از مساجد برنامه ریزی می شد.

وی با بيان اينکه رونق فعاليت هاي مساجد در بعد از انقلاب اسلامي چشمگير است، ادامه داد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مساجد رونق بيشتري گرفت و فعاليت هاي مختلفي در مساجد توسط فعالان فرهنگي انجام مي شود.

حجت الاسلام شکریان نقش مساجد را در تربيت نيروهاي متعهد و انقلابي بسيار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس مساجد به عنوان پايگاه مهمي براي ثبت نام نيروهاي مردمي و اعزام به جبهه، پشتیبانی و تهیه ملزومات براي رزمندگان اسلام و مکاني براي تبليغ و بيان دستاوردهاي انقلاب اسلامي به شمار مي آمد.

وی با بيان اينکه شهداي مدافع حرم از جمله شهداي جواني مانند محسن حججي ها تربيت يافته مساجد بعد از انقلاب هستند، ادامه داد: بعد از نزديک به چهاردهه از پيروزي انقلاب مساجد ما در تربيت نيروهاي انقلابي و جوانان متعهد نقش آفريني مي کنند و بسيار از جوانان مومن،‌ متعهد و موفق تربيت يافته همين پايگاههاي مردمي يعني مساجد هستند .

مديرکل تبليغات اسلامي مازندران به تلاش دشمنان در کمرنگ کردن مساجد به عنوان پايگاه اصلي مبارزه با استکبار اشاره و تصریح کرد: ‌مساجد در راستاي تقويت ارزشهاي اسلام و انقلاب گام بر مي دارند و تا مادامي که همچنان به عنوان سنگر مبارزه با استکبار،‌ دفاع از ارزشهاي اسلامي و انقلابي پايدار بماند، دشمنان به اهداف خود نخواهند رسيد.

وي استفاده از همه ظرفيت هاي دولتي و مردمي را در راستاي تقويت مساجد ضروري دانست و خاطر نشان کرد : همه ظرفيت هاي دولتي و نهادهاي فرهنگي و پشتيباني براي تقويت مساجد به عنوان مهمترين پايگاه انقلابي و مردمي بايد کمک کنند.

حجت الاسلام شکريان پر ضرورت توجه به منويات مقام معظم رهبري درخصوص تقويت،‌ توسعه و به روز بودن فعاليت هاي مساجد تاکيد کرد و گفت: مقام معظم رهبري در خصوص نحوه اداره مساجد، استفاده از ظرفيت هاي مردمي و همچنين فعاليت هاي روحاني به عنوان مرکز و محور تمامي فعاليت هاي مساجد،‌ رهنمودهاي بسيار کاربردي و قابل اجرا را بيان نمودند که متوليان امر به آن به عنوان سند راهبردي و  يا دستورالعمل فعاليت هاي خود در مساجد قرار دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران به فعاليت هاي امور مساجد اين اداره کل در سال 95 اشاره کرد و بيان داشت:‌ فعال سازی 85 مسجد غیر فعال، تکمیل بانک اطلاعات مساجد مازندران، مساجد محوری و کتابخانه های شبستان روستایی، تهيه  دو هزار و ۷۷۶ مورد محتوا با موضوعات مختلف ديني جهت استفاده تبليغي از جمله فعالیت های انجام شده در حوزه مساجد مازندران است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 626 مورد حمایت ویژه از فعاليت هاي فرهنگي ائمه جماعت مساجد و  235 مورد حمايت از فعاليت هاي فرهنگي مساجد محوري متولیان و هیات های امنا و فعالان مساجد مازندران صورت گرفت.

حجت الاسلام شکریان تاکید کرد: در سال 1395 کارشناسان این اداره کل از 528 مسجد در سطح استان بازدید به عمل آوردند و تمام تلاش ما برای کاهش آسیب های مساجد است تا بهترین نوع خدمت فرهنگی و دینی به نمازگزاران و فعالان مساجد صورت گیرد.

وی افزود: در سال گذشته برای 393 نفر از علاقه مندان و فعالان فرهنگی مساجد دوره های ویژه آموزشی آداب و احکام نماز در سطح استان مازندران برگزار شد./1313/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات