۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۵۲۰۲۶۹
در هم اندیشی فقه حکومتی مطرح شد؛

فقه اسلامی باید نظام منسجمی را برای همه شئون انسان ها ارائه کند

مقرر نظریه آیت الله رشاد با بیان این که فقه نباید نظاره گر تحولات اجتماعی باشد بلکه باید نقش فعالی ایفا کند، گفت: فقه اسلامی در کنار اخلاق و عقاید باید نظام منسجمی را برای همه شئون انسان ها ارائه کند.
نشست هم اندیشی فقه حکومتی در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعیدی، مقرر نظریه آیت الله رشاد عصر امروز در همایش فقه حکومتی در هتل پاسداران با بیان این که باید تحول معرفت شناسی در فقه حکومتی ایجاد کنیم و این تحول از جانب مبانی و مبادی رخ دهد، گفت: مبانی، پیش انگاره ها و تکیه گاه های معرفتی است.

وی ادامه داد: مبادی پیش از ورود به مسائل یک علم مطرح می شود که به تصوریه و تصدیقیه تقسیم می شود؛ بنابراین این تحول می بایست در علم کلام و فلسفه و سایر علوم اسلامی هم پدید آید تا با پیوند با علم فقه در نهایت بتواند به تحول معرفت شناسی منتهی شود.

مقرر نظریه آیت الله رشاد با بیان این که تعریف ایشان از فقه حکومتی، یک تعریف حداکثری است که همه شئون حیات فردی و جمعی انسان ها را در بر می گیرد و نسبت به هیچ یک از شئون انسان ساکت نیست، ابراز کرد: این تعریف به گونه ای است که در هر مرحله از زندگی انسان طرح و برنامه داشته و به گونه ای نیست که فقهای معظم گوشه ای بنشیند که دیگران بیایند از آنها استفتاء کنند بلکه به شیوه ای فعالانه تولید مساله کنند و مدل و برنامه برای اداره جامعه بر اساس منویات شارع معظم ارائه دهند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان این که فقه نباید نظاره گر تحولات اجتماعی باشد بلکه باید نقش فعال ایفا کند، افزود: فقه اسلامی در کنار اخلاق و عقاید می بایست نظام منسجمی را برای همه شئون انسان ها ارائه کند.

وی با اشاره به آسیب شناسی فقه موجود اظهار کرد: علی رغم اینکه فقهای عظام در طول تاریخ دوازده قرن تلاش های بسیاری داشته اند اما جامعه امروز باتوجه به اینکه با مسائل جدید و مستحدثه بسیاری مواجه شده، هنوز با تمدن غربی و مدرنیسم روبرو است و می بایست فقه شیعه پاسخگوی نیازها و مشکلات جامعه باشد.

مقرر نظریه آیت الله رشاد با بیان این که فقه ما نوعاً فردگرا و مسأله مدار بوده، به نظام سازی ورود پیدا نکرده و نتایج فقهی به رسائل علمیه محدود شده است که با جامعه امروز و نیازهای آن سنخیت ندارد، اظهار کرد: مشکل دیگر این است که فقه، تکلیف مدار بوده و در قالب احکام خمسه بیان شده است.

حجت الاسلام سعیدی با بیان این که فقه موجود با مشکلات و چالش های موضوعات جدید آشنا نبوده و از تحقیقات موضوع شناسی غفلت دارد، خاطر نشان کرد: علاوه بر این فقه موجود از منابع قطعی همچون قرآن کمتر بهره برده و به گونه ای که می شود یک دوره اصول و فقه را گفت و حتی به یک آیه قرآن و سنت فعلی و سیره عملی هم استناد نکرد و یا حداکثر به یک سری آیات الاحکام محدود استناد کرد.

وی با بیان این که استاد رشاد با تأکید بر دو دانش فلسفه فقه و فلسفه اصول، سعی در هدفمند کردن و غایت مند کردن فقه و اصول دارند، ادامه داد: یکی از نکات مورد تأکید استاد رشاد این است که فقه، تخصصی شود؛ زیرا یک فقیه نمی تواند در همه رشته ها و موضوعات به تخصص برسد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات