۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۵۲۰۲۷۳
در هم اندیشی فقه حکومتی مطرح شد؛

فقه تنها به احکام خلاصه نمی شود/ با توسعه فقه دانش اکتشاف فقه هم بسط پیدا می کند

مقرر نظریه استاد هادوی گفت: تاکنون فقها تنها به «احکام» پرداخته اند؛ درحالی که فقه دارای مکاتب و نظام هم هست که نباید مغفول بماند؛ از این رو با توسعه فقه، دانش اکتشاف فقه هم توسعه پیدا می کند.
نشست هم اندیشی فقه حکومتی در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عابدی، مقرر نظریه استاد هادوی، عصر امروز در همایش فقه حکومتی در هتل پاسداران گفت: نظریه اندیشه مدون در اسلام یک نظریه دین پژوهانه است که در طی این ایده به ساختارهای کلی آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: فقه دانشی است که علم به احکام، مکاتب و نظام در آن پیدا می کنیم همانطور که علم به احکام در تعریف رائج وجود داشته و ایشان مکاتب و نظام را هم افزوده اند.

حجت الاسلام عابدی با بیان این که با استفاده از برخی پیش فرض های فلسفی و کلامی و پذیرش خاتمیت و جامعیت دین نتایجی می گیرند از جمله که دین، بایستی برای همه حوزه های حیات بشر رهنمود داشته باشد و تمام ساحت های بشر را پوشش دهد، افزود: باید به دقت بررسی کرد اسلامی که می خواهد جامع و کامل باشد چه الگویی دارد و در قابل چه چهارچوبی این رهنمود را بیان کرده است؟

مقرر نظریه استاد هادوی در ادامه افزود: به واقع آیا اسلام در قضایای خرد و جزء همه چیز را جزء بیان کرده یا به صورت مرکب و سیستمی و مدون آورده است؟ اسلام در مقام ثبوت خودش را مدون معرفی کرده است.

وی با بیان این که آیت الله رشاد نیز اعتقاد بر این داشتند که شما در هر حوزه ای از عناصر فلسفه، اخلاق و مکتب، نظام، ساز و کار و حقوق برخوردار هستید، اظهار کرد: اهداف و مبانی از نظر ایشان به معنای مکتب بوده و نظام آن چیزی است که شما را مبتنی بر آن مبانی به اهداف می رساند.

حجت الاسلام عابدی با بیان این که نهاد اینجا تعریفی نزدیک به نهاد در جامعه شناسی است که یکسری رفتارهای تثبیت شده در جامعه است، ابراز کرد: نهادهای جهان شمول و ثابت و دائمی مثلا در اقتصاد می بایست باتوجه به شرایط بومی منطقه پیاده شود که نیاز به یک دستگاه موقعیتی دارد که نام آن را سازو کار می گذاریم.

مقرر نظریه استاد هادوی با بیان این که با کنار هم قرار دادن سیستم های مختلف یک کلان سیستم شکل می گیرد که کل سیستم دین را پوشش می دهد، یادآور شد: به عنوان مثال در حوزه تعلیم و تربیت ما فلسفه تعلیم و تربیت و اخلاق تعلیم و تربیت همه این مراحل را داریم.

وی افزود: تا کنون فقها تنها به «احکام» پرداخته اند درحالی که فقه دارای مکاتب و نظام نیز هست که نباید مغفول بماند و لذا با توسعه فقه، دانش اکتشاف فقه نیز توسعه پیدا می کند.

حجت الاسلام عابدی با بیان این که استاد هادوی دارای دو درس اصول استنباط احکام و مکاتب و اصول استنباط نظام هستند، یادآور شد: از خصوصیات دیدگاه ایشان این است که آنچه را گفته اند به عنوان یک نظریه، بر اساس آن فتوا می دهد و عمل می کند، لذا حجیت دارد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات