۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۵۲۳۳۵۱
هویت طلبگی(۳۱)

شناخت فضای حوزه، علایق فردی و نیازهای زمان سه عامل موفقیت طلاب

استاد سطح عالی حوزه شناخت فضای حوزه، علایق فردی و نیازهای زمان را سه عامل موفقیت و رفع تحیر طلاب در مسیر تحصیل دانست.
هویت طلبگی

حجت الاسلام علی اسلامی فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه عنوان کرد: طلاب در هنگام ورود به حوزه باید هدف خود را مشخص کنند و برپایه این هدف، برنامه ریزی متناسب را انجام دهند.

وی افزود: برخی از طلاب هنگامی که وارد حوزه می شوند، نسبت به آینده خود نامطمئن و سر درگم هستند و اگر مشخص کردن هدف انجام شود، این تحیر و سرگردانی از بین می رود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: شناخت فضای حوزه، علایق فردی و نیازهای زمان سه عاملی هستند که می تواند در انتخاب هدف و رسیدن به کمال و تعالی، طلاب را یاری کنند.

حجت الاسلام اسلامی فر، استعدادیابی را یکی از موضوعات مهم در بحث تربیت طلاب دانست و خاطرنشان کرد: باید با استعدادسنجی و استعدادیابی به تربیت طلاب پرداخت و توانایی طلاب در زمینه هایی که استعداد دارند شکوفا شود به عنوان مثال یک فرد ممکن است استعداد اجتهاد نداشته باشد اما توانایی تبدیل شدن به یک مبلغ توانمند در وجود او باشد و این شناسایی استعدادها می تواند در شکوفایی این استعدادها کمک فراوانی کند.

وی اضافه کرد: سنجش نیازهای زمان دیگر موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این موضوع حوزه علمیه باید نیازها را بررسی کرده و با توجه به استعداد طلاب، آنها را در جهت آن نیازها تربیت کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: یکی از علت های بی انگیزه شدن طلاب در مسیر تحصیل این است که آنها انتظار دارند حوزه علمیه برای آنها برنامه ریزی کند اما این موضوع امکان پذیر نیست چراکه تعداد طلاب بسیار زیاد است و حوزه نمی تواند برای تک تک آنها برنامه ریزی کند و از سویی نیز اگر استعداد سنجی و علایق فردی طلاب نیز در نظر گرفته نشود ممکن است برنامه ها کاربردی نباشد.

وی تأکید کرد: تنها راه این است که با توجه به علاقه، استعداد و نیاز زمان، خود طلاب برنامه ریزی متناسب با توان خود را داشته باشند و این برنامه ریزی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

حجت الاسلام اسلامی فر در ادامه افزود: متأسفانه دیده می شود که طلاب برای کسب هویت و جایگاه به دنبال مدارک دانشگاهی هستند که این موضوع از عدم تفهیم صحیح نسبت به هویت طلبگی و همچنین اهمیت و جایگاه مدارک حوزوی سرچشمه می گیرد و در حال حاضر مدارک دانشگاهی راهزن طلبه هایی شده است که هدف و انگیزه خود را به درستی مشخص نکرده اند و زرق و برق مدارک دانشگاهی آنها را به سمت خود می کشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که می تواند به طلاب جهت و هدف بدهد مطالعه سخنان رهبری است و اگر طلاب خط و مشی خود را از سخنان رهبری گرفته و افکار خود را بر آن اساس ساماندهی کنند، می توانند نیاز امروز حوزه و جامعه را شناخته و بر آن اساس حرکت کنند./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات