۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۲۳۴۹۱
با حضور آیت الله اعرافی؛

مراسم ‌آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی برگزار شد

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعة المصفی العالمیه امروز با حضور جمعی از مسؤولان و شخصیت های حوزوی در سالن قدس مجمع عالی آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعة المصفی العالمیه با حضور جمعی از مسؤولان و شخصیت های حوزوی در سالن قدس مجمع عالی آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله مرتضی مقتدایی رییس هیأت امنای جامعة المصطفی، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه و رییس جامعة المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین ربانی رییس مرکز خدمات حوزه و حجت الاسلام والمسلمین مدنی رییس جامعة الزهرا(س) از افراد حاضر در این مراسم بودند.

در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین عباسی معاون آموزش جامعة المصطفی شعار امسال این مرکز را «تحول نظام جامع آموزشی و مرجعیت علمی و معرفتی المصطفی» معرفی کرد و از فعالیت بیش از 220 گروه علمی در زمینه مسائل آموزشی  جامعة المصطفی خبر داد.

وی از فقه و اصول، قرآن و حدیث، تاریخ و سیره ، حکمت و ادیان، ، علوم انسانی و فرهنگ و زبان به عنوان شش حوزه دانشی اصلی در فعالیت های آینده المصطفی نام برد و اضافه کرد: در کنار این شش حوزه اصلی که فراگیر است و همه فعالیت های المصطفی را پوشش می دهد، توجه به ساعت های خاص آموزشی لحاظ شده است.

منور شایسته خوی مدیر موسسه علمی  تحقیقی مکتب نرجس(س) مشهد با تبیین ضرورت علم آموزی در اسلام ، گفت: علم فریضه ای است که از نظر متعلم، معلم، زمان و مکان محدودیت ندارد؛ علم آموزی از توصیه های مهم سلام است.

وی افزود: مقصود از علم، علم نافع و سودمند است، علمی که دانستن آن فایده برساند و ندانستن آن ضرر داشته باشد؛ قرآن علم را نور و جهل را ظلمت می داند و می فرماید نور بر ظلمت رجحان دارد.

همچنین طاهر عباس نماینده طلاب برتر برادران تواضع در برابر استاد را ضروری دانست و اظهار داشت: با بیان در روایات اسلامی بر ضرورت تواضع مقابل استاد تاکید شده است، همچنین استادان نیز باید متخلق به اخلاق حسنه باشند تا دانش پژوهان از سیره عملی آنان الگوگیری کنند.

در ادامه آیت الله اعرافی با تأکید بر این که المصطفی و قم منادی پیام وحدت در جهان اسلام هستند، عنوان کرد: از طلاب و فضلای از کشورهای گوناگون انتظار داریم که نیازهای منطقه خود را تحلیل کرده و خود را آماده ایفای نقش در آنجا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جدایی از فرهنگ ،آداب و نیاز کشورها امر معقولی نیست، در المصطفی تأکید داریم غیر از مبلغان عام باید مححقان و عالمان برجسته برای جهان تربیت شوند، ماندگاری بی فلسفه در قم وجهی ندارد، مراجع نسبت به ایران و غیر ایران در این زمینه تأکید دارند، بعد از این که کسی 15 سال تحصیلات خود را پشت سر گذاشت یا باید استاد و محققی باشد که لازم است بماند یا این که به تبلیغ بپردازند.

وی اضافه کرد: نیازهای کشورها باید دیده شود و در صورت نیاز و لزوم مراجعت ضرورتی چون جهان نیازمند عالمان حاضر در صحنه است،  بر مسائل اخلاقی، معنوی و سنت های حوزه تاکید داریم، باید سرباز فداکار اسلام ناب و معارف الهی باشیم اما اگر دنبال هوا و هوس باشیم رشد و تعالی ممکن نخواهد بو و در صحنه عمل زمین گیر خواهیم شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی المصطفی گفت: بر اساس چشم اندازه المصطفی باید به جایی برسد که در همه عالم مرجعیت معرفتی و فکری داشته باشد و پاسخ دهنده درست نیازها به شمار رود، باید بیش از گذشته به آموزش های مهارتی توجه شود.

وی افزود: طرح تحول نظام آموزشی تهیه شده و بر اساس 8 نکته کلیدی اصلاحاتی در نظام آموزشی انجام شده است، در این طرح بزرگ بازسازی بهتر سنت های پیشین حوزه، تنوع بیشتر رشته ها و گرایش و پاسخگویی بیشتر به نیازهای امروز مورد توجه قرار گرفته است.

رییس جامعه المصطفی با بیان این که برنامه ۵ ساله دوم المصطفی از امسال آغاز شده است، اظهار داشت: همه باید برای تحقق چشم انداز با وجود همه مشکلات همکاری کنند، المصطفی دچار تنگناهای فراوان مالی است و همه باید با نگاه صرفه جویانه و اقتصاد مقاومتی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: المصطفی در همه دنیا فعالیت علمی شفاف و روشن دارد، نگاه ما امت اسلامی و تمدن اسلامی است و نشر معارف اهل بیت(ع) به جنگ و نزاعی طائفی تقلیل ندادیم، تسنن آمریکایی و تشیع آمریکایی را از قاموس حرکت خود دور می دانیم، بنیه علمی مجموعه باید افزایش پیدا کند و کارها باید غنای بیشتری داشته باشد.

در پایان نیز آیت الله مقتدایی با بیان این که جامعه المصطفی امر تحصیل، آموزش  و پرورش افراد از کشورهای گوناگون جهان را بر عهده گرفته است، اظهار داشت: از نظر تحصیلی و تحقیقی و نشر علوم پیشرفت های خوبی وجود داشته و همچنین در زمینه اخلاقی شاهد روند بسیار خوبی هستیم.

وی ادامه داد: این یک نعمت الهی است که انسان بتواند در حرم اهل بیت(ع) به امور دینی و معارفی مشغول باشد، باید قدر این نعمت را دانست و از آن غافل نشد، امام رضا(ع) فرمود خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کنند و علوم ما را فرا بگیرند و به دیگران آموزش دهند

آیت الله مقتدایی با بیان این که طلاب باید اعتقادات مردم را تقویت کنند، ابراز داشت: این احیای دین، اسلام و امر اهل بیت(ع) است، پیامبر‌فرمود که خدا خلفای من را رحمت کند یعنی کسانی که علوم ما را فرا بگیرند و به دیگران تعلیم دهند.

وی عنوان کرد: این کار افتخاری برای طلاب است، کار طلبگی احیای اسلام و جانشینی پیامبر است؛ تحصیل و درس خواندن باید جدی گرفته شود و شرط مهم موفقیت در مسیر طلبگی خلوص نیت است، از آیت الله بروجردی شنیدم برای مرجعیت یک قدم برنداشتم یعنی به این فکر نبود که مرجع شود یعنی درس خواندن و تعلیم دادن باید برای خدا باشد.

رییس هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمود کسی که به علمش عمل‌نکند عالم نیست بلکه عالم کسی است که فعلش قول او را تصدیق کند، اگر انسان عمل کرد در دیگران اثر دارد و الا بی تاثیر خواهد بود.

در پایان موسسه علمی  تحقیقی مکتب نرجس(س) مشهد به عنوان برترین مرکز المصطفی شناخته شد.

همچنین خانم ها روشن، حیدری، شریفی، داوطلب از مکتب  نرجس مشهد به عنوان برترین مرکز المصطفی و خانم ها ساجده العبد، فاطمه واحدی و آقایان محمد امیری، سید علی واعظ زاده، مهدی سیدعلی، سید جواد احمدی، رضاخدابخش، محمد صادق فیاض،نوید حسین، غلام قاسم، محمد علی اسماعیلی، امجد علی، بشیر احمد، امیری، محمد عاصف امینی و طاهر عباس  به عنوان طلاب برتر و نخبه این نهاد حوزوی تجلیل شدند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات