۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۲۳۵۸۵
در قم برگزار شد؛

نخستین یادواره ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد

اولین یادواره ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد به مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت الله سید اسدالله احسانی رییس از سوی مجمع علمای جعفری شمال افغانستان صبح امروز در مسجد امام زین العابدین(ع) برگزار شد.
احسانی رییس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین یادواره ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد به مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت الله سید اسدالله احسانی رییس از سوی مجمع علمای جعفری شمال افغانستان صبح امروز در مسجد امام زین العابدین(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، نمایندگانی از بیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این مراسم حضور داشتند.

رضایی در این مراسم به شرح بخش هایی از زندگانی آیت الله احسانی رییس پرداخت که در زیر تقدیم خوانندگان می شود.

آیت الله اسدالله احسانی رییس در سال 1313 در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود و در همان سنین کودکی مادر خود را از دست داد؛ از سن هفت سالگی وارد مکتبخانه شده و در نوجوانی به حوزه علمیه ورود کرد.

وی اهتمام جدی نسبت به تربیت و پرورش طلاب داشت و همچنین در کنار تدریس به تبیین معارف اهل بیت در میان مردم نیز مشغول بود؛ او پس از مدتی به نجف رفت و مدت 10 سال در آنجا به تحصیل علوم دینی نزد عالمان بزرگی همچون حضرات آیات خویی، صدر، تبریزی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل آمد.

بعد از آن به وطن بازگشت و به فعالیت های فرهنگی پرداخت و کرسی های درس خود را در مدرسه محمدیه افغانستان برگزار و شاگردانی برجسته تربیت کرد؛ وی عهده دار اصلی تربیت طلاب در افغانستان بود.

به مدت سه سال به تربیت شاگردان مبادرت ورزید که شاگردانی همچون آیات رضوای رستم، سید علی ناصری و حسن اکبری از جمله آنها هستند که هر کدامشان دارای تألیفات به خصوصی هستند.

در حوزه نجف یک دوره شامل اصول آیت الله میرزا جواد تبریزی را تکمیل کرد که از سوی استاد مهر تأیید خورد، اما متأسفانه این اثر هم اکنون در دست نیست؛ شرح مکاسب در 12 جلد نیز از دیگر آثار او است.

کتاب وحدت اسلامی که بالغ بر 150 صفحه است برای وحدت شیعه سنی از سوی وی نگارش یافته است؛ تجدد بنای مسجد محمدیه، آشنایی با مباحث فقهی اهل سنت و حل و فصل دعاوی حقوقی نیز از دیگر فعالیت های آیت الله احسانی رییس است.

وی در درگیری هایی که در کشور افغانستان وجود داشته همواره در جبهه حق مجاهدت می کرد و حضوری بسیار فعالانه در این عرصه ها داشت.

گفتنی است، حجج اسلام ناصر احمدی، غلام حسین موسوی و جوادی غزنوی نیز در این مراسم به سخنرانی در مورد ابعاد مختلف شخصیت آیت الله احسانی رییس پرداختند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات