۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۲۴۶۹۱
حجت الاسلام میرباقری:

اطاعت از مقام ولایت رمز رستگاری بشر است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن کریم می فرماید اصحاب بهشت و جهنم با یکدیگر برابر نیستند چرا که به فرموده پیامبر(ص)، اصحاب بهشت کسانی هستند که از پیامبر خدا اطاعت می کنند و تسلیم امیرمؤمنان(ع) هستند.
حجت الاسلام سید حمید میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید میرباقری شامگاه چهارشنبه در جلسه سخنرانی بارگاه منور امام هشتم(ع) که در محل صحن جامع رضوی برگزار شد، اطاعت از مقام ولایت را لازمه سعادت انسان قلمداد کرد و گفت: قرآن کریم می فرماید اصحاب بهشت و جهنم با یکدیگر برابر نیستند چرا که به فرموده پیامبر(ص)، اصحاب بهشت کسانی هستند که از پیامبر خدا اطاعت می کنند و تسلیم امیرمؤمنان(ع) هستند. در نتیجه اگر انسان نام امیرمؤمنان را ببرد اما رنگ امیرمؤمنان(ع) در زندگی او وجود نداشته باشد، رستگار نخواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که رمز رستگاری تنها در اطاعت از ولی امر نهاده شده و مسائلی چون اتصال به خاندان وحی تأثیری در این مسأله ندارد، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) برادری داشتند که گاهی می نشست و نسبت به جایگاه اهلبیت فخر می ورزید؛ امام(ع) به او فرمودند هر جایگاهی داری، باید به بندگی خدا بپردازی چرا که اگر این بندگی نباشد، اتصال به خاندان اهلبیت(ع) کسی را نجات نمی دهد.

وی با بیان این که توجه به نماز یکی از تأکیدات معصومان(ع) بوده و اطاعت از آن واجب است، یادآور شد: نماز نباید از زندگی انسان دور شود چرا که دور شدن نماز باعث می شود بلاهای زیادی بر زندگی او نازل شود. از همین رو زنان باید در خانواده ها نسبت به حفظ این فریضه در بین اعضای خانواده دقت بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام میرباقری افزود: در قیامت از ما سؤال می کنند که آیا آنچه ائمه(ع) را خشنود می کرد و به آن فرمان داده بودند، انجام دادیم یا خیر؟ سؤال می کنند که آیا از آنچه اهلبیت(ع) را ناراحت می کند، دوری کرده ایم؟ این که برخی خواهران در حرم منور رضوی چادر بر سر می کنند، خیلی اتفاق خوبی است اما این کار خیر در کنار اعمال سایر اوقات آن فرد محاسبه می شود. یعنی اگر آن شخص در خارج حرم بد حجاب باشد، محاسبه خاص خود را دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه شریفه «قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله»، اظهار کرد: شأن نزول این آیه درباره افرادی است که نزد پیامبر(ص) آمدند و ادعای خدادوستی و محبت به خدا داشتند اما در انجام آموزه های دینی تقید جدی نداشتند. این آیه نازل شد و به پیامبر گفت به آن ها بگوید «هرکس از پیامبر(ص) اطاعت می کند می تواند بگوید من خدا را دوست دارم.» پس کسی که از پیامبر(ص) اطاعت نکند، نمی تواند ادعای دوستی خداوند را داشته باشد.

25وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به در پیش بودن 25روز خانواده، هاطرنشان کرد: 25 ذی الحجه به سبب نزول سوره مبارکه انسان، «روز خانواده» نام گرفته و نباید نسبت به پیامی که این نامگذاری ها دارد، به آسانی گذشت.

حجت الاسلام میرباقری گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در برخی خانواده ها وجود دارد، عدم احترام به یکدیگر است. برای نمونه در دوران گذشته همواره به والدین احترام فراوان گذاشته می شد اما امروز متأسفانه رایج شده که پدر و مادر و حتی همسر را به شیوه نادرستی خطاب قرار می دهند و خودمانی بودن را با بی حرمتی یکی می کنند.

وی شیوه رفتاری معصومان(ع) را الگوی کاملی برای مسلمانان دانست و افزود: معصوم(ع) در تفسیر آیه «قولوا للناس حسنا» فرمود «مردم را به بهترین شیوه ای که دوست دارید شما را خطاب قرار دهند، خطاب کنید.» یکی از ویژگی های پیامبر(ص) احترام گذاشتن به مردم بود و در سیره اهلبیت(ع) نیز وقتی انسان نگاه می کند، به وفور احترام میان ایشان را می بیند. برای نمونه امام باقر(ع) می فرمایند «اگر جایی امام حسن(ع) حضور داشتند، امام حسین(ع) به احترام برادرشان سخن نمی گفتند.»/820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات