۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۲۶۰۶۹
چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا؛

کارگاه ارزشیابی و طرح سؤال ویژه اساتید جامعه‌الزهرا‌ برگزار می‌شود

برگزاری چهارمین کارگاه «ارزشیابی و طرح سؤال» ویژه اساتید، برگزاری جلسه دفاعیه پایان‌نامه «بررسی تطبیقی حقوق زن و شوهر از منظر قرآن و فمنیسم»، برگزاری جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع «ترجمه و بررسی سه فصل از کتاب(احیاء شیعه)» و بررسی سیره عملی و گفتاری امام موسی کاظم(ع) در تشکیل خانواده و رفتار با کودکان از مهم ترین اخبار جامعه الزهرا(س) در هفته جاری است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ولی‌الله هاشم‌پور، رییس اداره امور اساتید جامعه الزهرا(س) با اشاره به برگزاری چهارمین کارگار ارزشیابی و طرح سؤال ویژه اساتید جامعه‌الزهرا‌(س) گفت: هدف از برگزاری این کارگاه، مهارت‌افزایی تدریس و توانمندسازی اساتید در طرح سؤال و ارزیابی طلاب است.

رییس اداره امور اساتید جامعه‌الزهرا(س) اظهار داشت: «قلمرو طرح سؤال»، «هدف از طرح سؤال»، «شیوه طرح سؤال عینی» و «شیوه طرح سؤال ذهنی» از جمله سرفصل‌هایی است که در این کارگاه مورد تبیین قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه بیش از ۳۰ استاد جامعه‌الزهرا‌(س) در این کارگاه حضور دارند، تصریح کرد: این کارگاه به مدت سه روز در روزهای یکشنبه تا سه شنبه(۲۶ تا ۲۸ شهریورماه) ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

حجت الاسلام هاشم پور با اشاره به این که نخستین کارگاه «ارزشیابی و طرح سؤال»، آذرماه سال گذشته با حضور ۳۵ استاد جامعه‌الزهرا‌(س) برگزار شد، یادآور شد: تابستان سال جاری، دومین و سومین دوره این کارگاه با حضور بیش از ۹۰ نفر از اساتید این مؤسسه برگزار شد.

جلسه دفاعیه پایان‌نامه بررسی تطبیقی حقوق زن و شوهر از منظر قرآن و فمنیسم» برگزار می شود

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «بررسی تطبیقی حقوق زن و شوهر از منظر قرآن و فمنیسم» توسط خانم «حشمت توکل» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «غلامرضا احسانی» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است؛ همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علیرضا نیازاده» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز یکشنبه،۲۶ شهریورماه ساعت ۸ صبح در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار خواهد شد.

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع «ترجمه و بررسی سه فصل از کتاب(احیاء شیعه: چگونه اختلاف درون اسلام، آینده را رقم خواهد زد)» در دانشکده هدی برگزار می‌شود.

جلسه دفاعیه با موضوع «ترجمه و بررسی سه فصل از کتاب(احیاء شیعه)» برگزار می شود

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته «شیعه شناسی» با موضوع «ترجمه و بررسی سه فصل از کتاب(احیاء شیعه: چگونه اختلاف درون اسلام، آینده را رقم خواهد زد)» توسط خانم «صدیقه رحیمی ثابت» برگزار می‌شود.

دکتر «احمد بهشتی مهر» به عنوان استاد این پایان نامه است؛ همچنین دکتر «سیدلطف‌اله جلالی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز دوشنبه، ۲۷ شهریورماه ساعت ۱۴ با حضور اساتید و دانشجویان علاقه‌مند در سالن اجتماعات دانشکده هدی برگزار خواهد شد.

سیره عملی و گفتاری امام موسی کاظم(ع) در تشکیل خانواده و رفتار با کودکان بررسی شد

به مناسبت روز خانواده؛ در گفتگویی با استاد مطیعی طالقانی، سیره عملی و گفتاری امام موسی کاظم(ع) در خانواده بررسی شد.

خانواده اولین بنیان جامعه بشری است که به عقیده بسیاری از جامعه شناسان پی‌ریزی شخصیت انسان از این کانون آغاز می‌شود و به همین سبب در اندیشه اسلامی محیط مقدسی است که برای آن سفارش‌های فراوانی از سوی خداوند متعال بیان‌شده است. پیامبر مکرم اسلام(صلی‌الله علیه و آله) و اهل‌بیت ایشان(علیهم‌السلام) بیان‌کننده دستورات الهی  از زمان تشکیل خانواده توسط زن و مرد تا پرستاری و نگهداری از پدر و مادر سالمند را برای ما بیان کرده‌اند.

فاطمه زهرا مطیعی طالقانی استاد دروس اخلاق، تعلیم و تربیت و عربی جامعه الزهرا(س) و همچنین استاد راهنما و مشاور پایان‌نامه؛ در گفتگویی سیره عملی و گفتاری امام موسی کاظم(علیه‌السلام) در تشکیل خانواده و رفتار با کودکان را بیان کرده است، که در ادامه می‌خوانید:

تربیت فرزند شامل دو مرحله قبل از تولد و بعد از تولد است. قبل از تولد فرزند باید به مباحثی همچون انتخاب همسر(پدر یا مادر)، هم کف بودن، محبت و عفت توجه کرد و بعد از تولد مباحث فراوانی در تربیت کودک ازجمله انتخاب نام نیک، عقیقه کردن، محبت کردن و غیره وجود دارد.

خدا فایده‌ای بهتر از همسر صالحه به انسان نداده است

قبل از تولد به چند مورد نیاز داریم که یکی از این موارد بحث انتخاب همسر است. امام کاظم(علیه‌السلام) به این مسئله بسیار اهمیت دادند و فرمودند «واختاروا لنطفکم»، برای نطفه‌های خود انتخاب کنید [مادران شایسته‌ای برای فرزندان آینده‌تان برگزینید]. حضرت چند ویژگی برای انتخاب همسر بیان فرمودند که یکی از آن‌ها صالح بودن است. پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) در این مورد فرموده‌اند: خدا فایده‌ای بهتر از همسر صالحه به انسان نداده است.

همسران باید در مسائل مذهبی، رفتاری و مالی هم کفو باشند مسئله هم کفو بودن همسران یکی از مسائلی است که در انتخاب همسر باید موردتوجه قرار داد. هم کف بودن در مسائلی همچون روانشناسی، سن، تحصیلات، مالی و از همه مهم‌تر در مباحث مذهبی و دینی است که باید به این مسائل بسیار دقت کرد.

در دعاهایتان از خداوند همسر ودود بخواهید

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به مسائل عاطفه و عفاف و پاک‌دامنی همسر بسیار تأکیددارند. و از لسان نبی مکرم اسلام(صلی‌الله علیه و آله) نقل می‌کنند که فرمود با زنان فلان طایفه ازدواج نکنید زیرا پاک‌دامن نیستند یا برعکس با فلان طایفه ازدواج کنید زیرا آن‌ها باعفت هستند.

حضرت موسی بن جعفر(علیه‌السلام) در دعایی به اصحاب تعلیم می‌دادند که در دعاهایتان از خداوند بخواهید تا همسر ودود و با عاطفه زیاد نصیبتان شود. چراکه هم روابط زناشویی بین همسران باید باعاطفه باشد و از جهت دیگر زن‌وشوهری که روابط عاطفی با یکدیگر دارند، فرزندان هم از آنان تقلید می‌کنند و این روابط به فرزندان نیز منتقل می‌شود.

روش‌های تربیتی بعد از تولد

برای فرزندان در رحم مادر، دو نام نیک انتخاب کنید

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به مباحث بعد از تولد نیز بسیار اهمیت می‌دادند. از مردم می‌خواستند که قبل از تولد زمانی که فرزند در رحم مادر است دو نام نیک انتخاب کنید و جنینی در رحم را با نامش صدا بزنید. از منظر امام کاظم(علیه‌السلام) اسلام به فراهم کردن زمینه تربیت بیشتر اهمیت می‌دهد و مهم‌ترین هدف درزمینه سازی تربیت صحیح، داشتن فرزند صالح است. و یکی از کارها در تحقق این هدف، انتخاب نام نیک برای فرزندان است.

عقیقه کردن برای فرزند واجب است

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) می‌فرمودند هنگام تولد فرزند، عقیقه کردن بر او واجب است.

عقیقه یک امر مستحبی است ولی این امر به حدی نزد امام موسی کاظم(علیه‌السلام) مهم است که از کلمه‌ی واجب استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

نباید بین والدین و فرزندان فاصله عاطفی ایجاد شود

یکی از روش‌های تربیتی، محبت کردن و احترام به فرزند است. دانش روانشناسی امروز هم ثابت کرده فرزندانی که در مرحله کودکی‌شان از محبت محروم می‌شوند، در بزرگ‌سالی از خانه فرار می‌کنند یا به جنس مخالف گرایش پیدا می‌کنند و زود فریب می‌خورند.

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به مسئله محبت و تربیت از بُعد عاطفی، دینی، جسمانی، اجتماعی، شخصیتی، اخلاقی و اقتصادی بسیار اهمیت می‌دادند و معتقد بودند باید در امر تربیت فرزند به این مباحث توجه شود.

حضرت(علیه‌السلام) تأکید می‌کردند که بین پدر و مادر و فرزندان نباید فاصله‌ای باشد و می‌فرمودند جدم رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) می‌فرمود که بین پدر و مادر و فرزندان نباید فاصله بیفتد.

اگر به فرزندانتان وعده دادید، وفا کنید

حضرت امام موسی کاظم(علیه‌السلام) فرمودند: اذا وعدتم الصبیان وفوا لهم. اگر به فرزندانتان وعده دادید، وفا کنید. همانا کودکان چنان می‌پندارند که شما به آن‌ها روزی می‌دهید. پس خداوند متعال به خاطر هیچ‌چیزی به‌اندازه‌ی زنان و کودکان خشمگین نمی‌شود.

اگر کودک به نماز عادت کند، تمام دینش حفظ می شود

امام کاظم(علیه‌السلام) در ارتباط با تربیت عبادی و دینی می‌فرماید: «مروا صبیانکم بصلاتی اذا کانوا سبع سنین» فرزندانتان اگر هفت‌ساله شدند بر نماز گزاردن تمرین دهید.

امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ما فرزندانمان را در ۵ سالگی به نماز تمرین می‌دهیم، شما در ۷ سالگی به نماز تمرین دهید». چراکه نماز ستون دین است و اگر فرزند توانست رابطه‌ی خوبی با نماز برقرار کند: ان قبلت، قبلت ماسوا. اگر کودک به نمازخواندن عادت کند، تمام دینش درست خواهد شد. وقتی نماز که ستون دین است صحیح باشد، پایه‌های دیگر نیز درست می‌شوند.

از ده سالگی رختخواب کودکان را از هم جدا کنید

یکی از ابعاد تربیتی، تربیت جنسی است که امام موسی کاظم(علیه‌السلام) می‌فرمایند هنگامی‌که فرزندان به ۱۰ سالگی رسیدند، بسترشان را از هم جدا کنید. البته در بعضی روایات داریم ۷ سالگی برای این کار سفارش شده است.

شیطنت در کودکی، سبب بردباری در بزرگسالی است

فعالیت بیش‌ازحد فرزندان گاهی باعث ناراحتی والدین می‌شود و در مقابل این رفتار بی‌صبری می‌کنند. اما حضرت می‌فرماید:«تستحب عرامه الصبی فی صغره لیکون حلیما فی کبره.. ما ینبغی ان یکون الاهکذا » مستحب است بچه در کودکی متحرک باشد[بازی و فعالیت کند] تا در بزرگ‌سالی بردبار شود و جز این هم روا نیست.

مسؤولیت دادن به کودکان موجب مسئولیت پذیری آنها در بزرگسالی است

در ارتباط با تربیت اجتماعی کودک امام موسی کاظم(علیه‌السلام) می‌فرمایند باید از خردسالی به کودکان مسئولیت داد تا وقتی به سن بزرگ‌سالی می‌رسند یک فرد متعهد و مسئولیت‌پذیر باشند.

مسؤولیت دادن از روش‌های مؤثر در تربیت فرزند است. اما باید دارای چند شرط باشد. اول اینکه متناسب با توان کودک باشد تا کودک گمان نکند کاری بیش از توانش بر او تحمیل‌شده و وقتی موفق به انجام کار نشد، ضربه روحی بر او وارد شود. نباید از او توقع زیادی داشته باشیم تا به او اعتمادبه‌نفس دهیم و تقویت کنیم تا آن‌ها را برای انجام مسئولیت‌های بزرگ‌تر آماده کنیم.

سلیمان جعفری می‌گوید هنگامی‌که یکی از فرزندان امام(علیه‌السلام) در بستر مرگ بود حضرت به یکی دیگر از فرزندان خود به نام قاسم فرمود که بر بالین برادرت سوره صافات بخوان. و با این دستور یک عمل اجتماعی را به او آموختند که باید در جامعه ترویج شود.

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) همزمان با وصی قرار دادن حضرت رضا(علیه‌السلام)؛ سه تن از فرزندانش عباس و اسماعیل و احمد را در مسئولیت وصیت با امام هشتم همراه ساخت. این کار نشان می‌دهد امام کاظم(علیه‌السلام) در دادن مسئولیت به فرزندان خود کوتاهی و غفلت نمی‌کردند.

محیا کردن موقعیت اجتماعی مناسب برای فرزندان، از وظایف والدین است

حضرت موسی کاظم(علیه‌السلام) می‌فرماید پدر و مادر باید موقعیت اجتماعی نیکویی برای فرزندانشان ایجاد و فراهم کنند. ایشان می‌فرمودند مردی خدمت رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) آمد و سؤال کرد حق این فرزند بر من چیست؟ حضرت فرمود نام نیک برای او انتخاب کن، او را ادب بیاموز و در موقعیت نیک قرار بده.

ما از مسئله قرار دادن در «موقعیت نیک» بسیار غافلیم. این موقعیت می‌تواند شامل شغل، دوستان و علم باشد.  بیشتر مادران از اینکه فرزندشان را در موقعیت تربیتی خوبی قرار دهند بسیار غافل هستند. این کار را می‌توانند با دقت در انتخاب دوست خوب از خانواده‌های متدین و شایسته انجام دهند. و همچنین فرزندان را در محیط علمی و شغلی مناسب قرار دهند.

لذا حضرت می‌فرماید یکی از وظایف پدران و مادران این است که فرزندشان را در موقعیت نیک قرار دهند.

تبعیض، روشی آسیب‌زا در تربیت فرزند است

طبق فرموده امام موسی کاظم(علیه‌السلام) تبعیض بین فرزندان یکی از روش‌های آسیب‌زا در تربیت آن‌هاست. تبعیض به معنی فرق گذاشتن بی‌دلیل در میان افراد هم‌پایه و هم سن است.

بحث دیگر، تفاوت است. تفاوت یعنی برتری شایستگان. طبق آموزه‌های اسلام نباید بین کودکانی که هم سن و سال هستند حتی در بوسیدن تفاوت قائل باشید.

اما عدالت در اینجا مفهوم دیگری پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال خریدن هدیه یکسان برای فرزندان در سنین مختلف کار اشتباهی است. این دوری از عدالت است لذا حضرت(علیه‌السلام) می‌فرماید بحث تفاوت در اینجا اشکالی ندارد. این تفاوت به معنی برتری شایستگان است. امام کاظم(علیه‌السلام) از پدرانشان چنین نقل می‌کنند که مردی یکی از دو فرزندش را بوسید و دیگری را رها کرد، رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله و سلم) با ناراحتی فرمود چرا بین آن‌ها با مساوات رفتار نمی‌کنی؟

تفاوت قائل شدن امر بسیار ظریف و حساسی است و نیاز به‌دقت عمل و ظرافت در رفتار دارد.

امام هفتم(علیه‌السلام) وقتی می‌خواستند امام رضا(علیه‌السلام) را بر دیگر برادرانش ترجیح کنند، به آن‌ها می‌فرمود که: برادرتان علی(علیه‌السلام) دانشمند آل محمد(صلی‌الله علیه و آله) است. یعنی می‌خواهد بگوید اگر من این برتری او را بر شما اعلام و بیان می‌کنم به خاطر این است که ایشان دانشمند آل محمد(صلی‌الله علیه و آله) است. درباره دینتان از او بپرسید و آنچه بیان می‌کند به خاطر بسپارید.

پس اگر می‌خواهیم بین فرزندانمان تفاوت قائل شویم و از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) الگو بگیریم باید این مسئله بین دیگران توجیه شود و معلوم گردد که چرا من این فرد را به دیگران ترجیح می‌دهم. و این مسئله باید به نحوی بین آن‌ها مطرح گردد که یک رقابت مثبت بین دانشجویان، دانش آموزان و فرزندان یک خانواده صورت بگیرد. اما وقتی بدون هیچ دلیلی تبعیض قائل می‌شوید از دیدگاه امام موسی کاظم(علیه‌السلام) مردود است./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات