۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۲۶۲۸۰
رییس کمیسیون پایش سیاست‌‌های جمعیتی:

رشد جمعیت یک مسأله ساختاری است باشعار دادن درست نمی شود

محمودی با بیان این که میانگین سنی کشور در مرز سالخوردگی است، گفت: رشد جمعیت یک مسأله ساختاری است که باشعار دادن درست نمی شود.
محمد جواد محمودی محمد جواد محمودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد محمودی رییس کمیسیون پایش سیاست‌‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در همایش حوزه علمیه و جمعیت که در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم برگزار شد، با اشاره به تحولات جمعیتی و روند پیری و کاهش رشد جمعیت کشور گفت: حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به مسأله راهبردی جمعیت تأکید ویژه ای داشته و دارند.

وی افزود: در 12 سال گذشته بیش از یک میلیارد نفر به جمعیت دنیا اضافه شده است، جمعیت ایران در سال 1335 به میزان 19 میلیون نفر بوده که در طول 60 سال گذشته به صورت متوسط سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

 رییس سابق مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت: در سال 95 جمعیت جوانان کشور که باید به آن ها برای کار و تلاش در جامعه متکی باشیم کاهش پیدا کرده و به سمت میانسالی رفته است.

وی ادامه داد: رشد جمعیت ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی جامعه دارد، فرهنگ کاهش جمعیت سبب کاهش رشد اقتصادی شده و کشور را غیر از نیروی انسانی در زمینه اقتصادی نیز دچار مشکل خواهد کرد از این رو باید توجه ویژه ای به این مقوله وجود داشته باشد.

محمودی با بیان این که اگر یا همین روند رشد جمعیت به پیش برویم در آینده دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد و کشور پیر می شود، ابراز داشت: خوشبختانه هشدار دقیق رهبر معظم انقلاب نخبگان و مسؤولان را به این نتیجه رساند که باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

وی  با تأکید بر این که رشد جمعیت یک مسأله ساختاری است که باشعار دادن درست نمی شود، عنوان کرد: تعداد تولدها در سال 95 نسبت به 94 بیش از 40 هزار نفر کاهش پیدا کرده است، بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب نخبگان و حوزویان به این مسأله توجه پیدا کرده اند و در این راستا باید تمام توان خود را به کار بگیرند.

عضو هیات علمی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نمی توانیم افزایش تولدها را به عملکرد خود ربط بدهیم و بگوییم فرهنگ سازی و تشویق کرده ایم، چرا که مسأله جمعیت با شعار درست نمی شود، نخبگان حوزوی باید اهمیت این مسأله را برای جامعه بیان کنند.

وی اضافه کرد: کلیت جامعه باید به این تصمیم برسند که کاهش جمعیت و فرزند کمتر سبب زندگی بهتر نمی شود، باید ساختارهای ذهنی مردم پس از سال ها که در ذهن آن ها کاهش جمعیت تثبیت شده تغییر پیدا کند و این روند اصلاح شود.

سردبیر فصلنامه جمعیت با بیان این که به میانگین سنی 20 تا 30 سال در آمارهای جمعیتی میانسال گفته می شود، گفت: میانگین سنی کشور 30 سال است و در مرز میانسالی و سالخوردگی جمعیت قرار داریم، 40 درصد جمعیت سالخورده هستند؛ بنابراین باید برای جوان کردن جمعیت کشور و پیشرفت کشور تلاش شود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات