۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۵۲۶۷۵۳
آیت الله مکارم در دیدار شهردار قم:

جلوی سودجویان و افرادی که قانون را دور می زنند گرفته شود

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی از سوء استفاده کنندگان قوانین در ساخت و سازهای شهرداری انتقاد کرد واظهار داشت: صلاح شهر و مردم نیست، این سودجویان برای درآمد بیشتر خودشان برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند.
آیت الله مکارم در دیدار شهردار قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار سید مرتضی سقائیان نژاد با تبریک و ابراز خرسندی انتخاب مجدد وی به عنوان شهردار قم گفت: بنده در جاهای مختلف مکرر گفتم که ایشان کارهای مختلفی انجام داده است که باید تکمیل کند و نباید از او صرف نظر شود.

وی با اشاره به مطالبات مردم از شهرداری افزود: باید به مراجعات مردمی توجه داشت و هر چه زودتر گره از کار مردم گشوده شود بهتر است، برخی از قوانین دست و پاگیر وجود دارد که جزو قوانین مملکتی نیست بلکه از مقررات شهرداری است که شورای شهر می تواند دخالت کرده و آن ها را حل کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که موانع پیش روی کارها باید برداشته شود، اظهار داشت: اینگونه موارد باید برداشته شود تا مردم راحت بتوانند پروانه بگیرند، برخی می گویند گاهی باید دو سال دنبال کار باشیم تا بتوانیم پروانه بگیریم در حالی که بسیار زودتر از آن می توان به مردم پروانه داد و مشکلات آنان را حل کرد.

 جلوی سودجویان و افرادی که قانون را دور می زنند گرفته شود

وی ادامه داد: مردم نگران هستند و انتظار دارند که راه ها از پیچ و خم در آید و صاف شود تا زودتر بتوانند به مقصد برسند و مشکل آن ها حل شود، باید دست اندرکاران جلساتی داشته باشند و تصیم گیری کنند که کار مردم و همچنین کار خود آن ها آسان تر شود چرا که اگر این موارد اصلاح شود هر روز انبوهی از افراد مراجعه نمی کنند و وقت دست اندرکاران نیز گرفته نمی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مورد دیگری که مردم کرارا از آن شکایت دارند مربوط به نظام مهندسی می شود، ابراز داشت: نظام مهندسی فعلی مسأله منطقی به نظر نمی رسد، این نظام مهندسی پول هنگفتی می گیرد و نقشه ای می کشد اما کنار گذاشته می شود و افراد از نقشه ای با استفاده از مهندسی دیگر استفاده می کنند و آن ها تنها پولی می گیرند.

وی عنوان کرد: چه ضرری دارد که خود مردم مهندس خود را انتخاب کرده و به شهرداری پیشنهاد کنند و شهرداری نیز آن را قبول را رد کند اما این که افرادی تحمیل شوند غیر منطقی است، شهرداری باید کمک کند تا این مسأله حل شود و مردم ناراضی نباشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلاتی که باید حل شود این است که برخی مناطق خطرخیز هستند و از جمله آن مسیری است که به سمت پردیسان می رود، اگر راه جدید باز شود شاید مشکلات کاهش پیدا کند، باید برای این مسأله فکری شود چرا که تا کنون مشکلات بدی در این زمینه داشته ایم، پردیسان نیز در حال توسعه است و باید به گونه ای باشد که نقاط خطر خیز برداشته شود که خواست مردم است و باید در اولویت باشد.

وی اضافه کرد: گاهی برخی خرج ها در شهرداری انجام می شود و دلیل این که شهرداری با این کمبود درآمد و بودجه خرج های کلان می کند معلوم نیست، از جمله خرج ها در مسیر شهرک قدس است که در آنجا برای دور برگردان آن جاده سکو مانند بزرگی ساختند و دوربرگردان را چند کیلومتر آن طرف تر برده اند تا از این سکو وارد شهرک قدس شوند، این باید بررسی شود که این همه خرج چقدر ضرورت دارد، اگر چراغ می گذاشتند شاید مشکل حل می شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در هزینه ها باید دقت لازم صورت گیرد تا بی دلیل هزینه ای انجام نشود، گفت: وقتی کار با یک چراغ حل می شود که این اندازه پول شهرداری باید خرج شود، باید جلوی برخی از هزینه های بی رویه گرفته شود.

خدمت به قم آبروی نظام اسلامی و شیعه خواهد بود

وی افزود: برخی از سوء استفاده کنندگان که تعداد آن ها کم نیست قوانین شهرداری را دور می زنند و ساخت و سازهای انجام می دهند که صلاح شهر و مردم نیست، این سودجویان برای درآمد بیشتر خودشان برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند، مردم از دست این قبیل افراد شکایت دارند که باید این موضوع حل شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بیش از آنچه که فکر می شود فرودگاه قم در سرنوشت این شهر مؤثر است، اظهار داشت: از تمام ممالک در این شهر حضور پیدا می کنند و کارها تسهیل می شود و از این شهر هم به تمام شهرها و کشورها سفر م کنند.

وی با تأکید بر این قم شهری جهانی است، ادامه داد: معنا ندارد که شهری با این اهمیت فرودگاه نداشته باشد، باید به این مسأله اهمیت داده شود که بعد آثار آن در موقعیت قم مشخص خواهد شد، از این رو باید به این موضوع توجه لازم صورت گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به موقعیت فرهنگی شهر مقدس قم ابراز داشت: موقعیت فرهنگی قم غیر از حضرت رضا(ع) بی نظیر است، حوزه علمیه ای در قم وجود دارد که در دنیا همانند آن نیست و اهل سنت نیز حوزه ای به این وسعت ندارند، مرقد حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در این شهر مهم واقع شده است، این موارد را باید در نظر گرفت و به موازات آن کارهای فرهنگی انجام داد.

وی عنوان کرد: شورای شهر و شهرداری افزون بر مسائل عمران و آبادی شهری باید به عمران و آبادی معنوی و اخلاقی و فرهنگی توجه لازم را داشته باشند، باید برای این مسائل حساب ویژه ای باز شود، هرچه خدمت شود آبروی کشور و شیعه خواهد بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حل مشکلات مردم سبب رضایت آن ها و خداوند متعال است و سبب افزایش آبروی قم می شود، امیدواریم که همه دست به دست هم دهند تا قمی آبرومندتر از هر نظر بسازند.

وی در پایان خطاب به شهردار قم گفت: حال که شورای شهر و مردم به شما خوش بین هستند ان شاءالله از این سرمایه اعتماد و خوش بینی به خوبی برای خدمت به مردم و ارتقای قم استفاده کنید./1323/۲۰۲/ص

ارسال نظرات