۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۲۷۲۱۵
حجت الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

فلسفه برپایی مجالس عزای سیدالشهدا بر اساس آیات الهی

استاد حوزه علمیه درباره فلسفه و چرایی برگزاری هر ساله مراسم عزاداری امام حسین با استناد به آیات الهی، گفت: مجالس عزای سیدالشهدا از شعائر الهی و سبب تقویت دلها و احیای امر اهل بیت است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، در نخستین شب از مجلس عزای سیدالشهدا در مسجد جامع نجف آباد، درباره چرایی و فلسفه برپایی هر ساله مجالس عزاداری گفت: آیات الهی مهمترین دلیل در تعظیم و تکریم هر ساله عزای اباعبدالله است.

وی طبق آیات الهی نخستین دلیل در تعظیم مجالس عزاداری را تعظیم شعائر الهی برشمرد و افزود: خداوند در قرآن کریم تعظیم شعائر الهی را نشانه تقوا و پذیرش حق بیان می کند «يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب‏» که طبق آیات الهی یکی از شعائر، صفا و مروه است «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّه‏»، صفا و مروه که از هفت مرتبه حرکت یک مادر در یافتن آب برای فرزندش است و حسین که در روز عاشورا بیش از هفت مرتبه میان خیمه ها تا قتلگاه رفت چگونه از شعائر الهی نیست.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از شعائر الهی که در قرآن بیان شده، «وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ» است که خداوند شتری را که از قبل نشانه ای برای قربانی حج دارد را جزء شعائر الهی بیان کرده و چگونه قربانی یک شتر از شعائر الهی است ولی شهادت بیش از 72 تن از مظلومین ترین یاران اباعبدالله از شعائر الهی نباشد.

وی دلیل دیگر در برپایی هرساله خیمه حسینی را اثرات حیات بخش این مجالس عزاداری بیان کرد و گفت: طبق آیه 120 سوره هود، بیان داستان های متعدد انبیا در قرآن سبب محکم شدن دلها که خداوند تنها در یک سوره 31 مرتبه یک عبارت را تکرار کرده و طبق علم روانشناسی نیز مشابه سازی باعث کاهش غم ها می شود و بیان تکرار مصائب امام حسین، آن هم هرساله اثر خود را بر تحمل مصائب دنیا برای هر فردی خواهد گذاشت.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: طبق مستندات تاریخ، بزرگانی چون محمدعلی جناح و گاندی ملاک و الگوی حق طلبی شان، سیره اباعبدالله بوده که می گفتند الگوی ما حسین است و از مهمترین دلایل جذب به شیعه، عاشورا و قیام حسینی است چون تماماً حق بود و دیگر اثر برپایی این مجالس، تذکر و موعظه است و باعث حفظ و پایداری مکتب اسلام خواهد شد.

مجالس عزاداری، موده فی القربی هستند

وی درباره دیگر دلایل و فلسفه برپایی مجالس عزاداری افزود: مجالس عزاداری مودت فی القربی هستند و نشانه ای از اظهار مودت و محبت تمام عاشقانه اباعبدالله است و دیگر دلیل برپایی این مجالس، احیاء امر اهل بیت  است که طبق روایتی سید مجالس عالم، مجالسی است که شیعه برای عزای سیدالشهدا و احیای امر اهل بیت برپا می کند.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: در روایات فراوانی، تأکیدات ائمه به برپایی مجالس عزاداری و انشاء شعر در مصیبت اباعبدالله بسیار اهمیت داده شده چنان که در تاریخ افرادی چون دعبل خزاعی و کمیت را شاهد هستیم که حتی در مراسم حج در خدمت امام باقر برای سیدالشهدا شعر سرودند.

تکریم عاشورا، تکریم ارزش ها و اعتقادات است

وی ادامه داد: تکریم عاشورا، تکریم ارزش ها، اعتقادات، عزت، کرامت و شجاعت است که طبق نقلی از کتاب عاشورا دکتر آیتی، عاشورا یک نیم روز بود ولی یک قرن حادثه در آن است که اگر حسین نبود، توحید نبود، خون امام حسین همان گونه که قبل از قیام نیز حضرت فرمودند برای حفظ دین اسلام بود و حتی اهل سنت نیز مدیون خون حسین هستند چنان که حاکمان بنی امیه در صدد حذف نام پیامبر و مشکل اصلی یزید با اصل رسالت و بعثت بود و می خواستند اصل و ریشه اسلام را از بین ببرند./1306/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات