۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۴۰۹۴۳
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

قرآن در هر عصری برای همه انسان ها پیام های خاصی دارد

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با اشاره به عرصه های گوناگون اعجاز قرآن کریم گفت: قرآن کریم در هر عصری برای همه انسان ها پیام های خاصی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین جزایری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی از صبح امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز به کار کرده و هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در بخش میزگرد تخصصی روش شناسی قرآن و علوم این همایش با اشاره به قواعد تفسیر علمی اظهار داشت: گاهی تفسیر علمی به این معنا است که از علوم تجربی در فهم آیات استفاده کنیم و گاهی با نگاه یک اندیشمند متخصص در یک علم از آغاز تا پایان قرآن را نگاه می کنیم.

وی افزود: قرآن این ظرفیت را دارد که می تواند در هر عصری برای هر مخاطبی سخن و پیام داشته باشد چراکه بسیاری از خطابات قرآن یا ایها الناس است، بنابراین یک عالم سیاست یا حقوق دان می تواند به آیات قرآن با رویکرد خاص خودش توجه کند.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه با بیان این که از سوی دیگر نگاه ما به قرآن و انتخاب آیات علمی قرآن ممکن است از چند منظر باشد، ابراز داشت: گاهی دنبال گزاره های علمی هستیم مثل این که سارق و سارقه باید مقطوع الید شوند و گاهی به دنبال کشف قواعد علمی هستیم مثل قاعده لاضرر و گاهی اوقات شگفتی های علمی قرآن مدنظر شخصی است که مطالعات قرآن و علم دارد.

وی عنوان کرد: اعجاز علمی قرآن چه در حوزه علوم تجربی و چه علوم انسانی دارای مصادیقی است که از جمله آنها قانون جاذبه است؛ مسأله دیگری که بیان آن خالی از لطف نیست و سؤالی است که در ذهن هر انسانی می تواند باشد آن است که اولین حق انسان چیست آیا حق حیات است، یا آزادی؟.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با اشاره به این که پذیرش هریک از این نظریات تبعاتی دارد، تصریح کرد: اگر آزادی باشد اهانت به بزرگان و اندیشمندان جرم تلقی نمی شود چون حق ذاتی هر فردی آزادی است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن در عین این که همه حقوق را بهتر از آنچه امروز در جوامع بشری مطرح کرده است می داند و قتل یک نفر را به منزله قتل بشریت می داند اما بیان می کند اولین و اساسی ترین حق که سایر حقوق فرع آن است حق عبودیت است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان یادآور شد: اگر این را بپذیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که آزادی و حیات هم باید در همین راستا باشد و از این جهت رابطه بین تکوین و تشریع و همچنین خالق و مخلوق امری بسیار مهم و حیاتی می شود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات