۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۴۱۸۱۴
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

کانون‌های مساجد، بازوی ائمه جماعات هستند

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با بیان اینکه این کانون‌ها بازوی ائمه جماعات هستند، گفت: آن‌ها باید در قالب سیستم مدیریت مساجد فعالیت کنند.
ارزانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، در نشست مسئولان دبیرخانه‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که امروز (سه‌شنبه 14 آذر) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است با اشاره به نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) با دوراندیشی و نگاه نافذ خود و در راستای افزایش وحدت میان مذاهب اسلامی چنین هفته‌ای را نامگذاری کردند.

وی با اشاره به حضور خود در برخی کشورهای اسلامی و در ایام هفته وحدت، افزود: در این کشورها از نزدیک شاهد بودم که مردم در ایام هفته وحدت و در راستای رویکرد امام خمینی (ره) برنامه‌ها و نشست‌های گوناگونی را برگزار می‌کردند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حضور در سنگر مساجد را توفیق الهی دانست و خاطرنشان کرد: مراد از عمران این خانه‌های خدا در آیات قرآن، آگاهی معنوی است هرچند با آبادی فیزیکی نیز همراه نشود.

ارزانی با اشاره به آیه «ابلاغ» در توصیف رسالت پیامبر اسلام (ص) اظهار کرد: خداوند همان‌طور که وظیفه پیامبر را تعیین کرده است، وظیفه ما به عنوان فعالان مسجدی را نیز به روشنی تبیین می‌کند.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دهه ۷۰ ، گفت: هدف عالی از این اقدام مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و حد متوسط آن، جذب و حضور مستمر جوانان در جوانان مساجد بوده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بخشی از دلایل حضور کمرنگ جوانان در مساجد را متوجه عملکرد ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و افزود: مجموعه نظام در سال 1371 با درک خطر استقبال کم‌شمار جوانان در مساجد به دلیل گسترش تهاجم فرهنگی دشمن راه‌اندازی این کانون‌ها را راهکار مبارزه با این تهاجم تعیین کرد.

ارزانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، مساجد را مرکز تمدن اسلامی معرفی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این است که مدام بررسی کنیم چگونه می‌توان افراد را جذب مساجد کرد.

وی با اشاره به فعالیت مؤثر مراجع معظم تقلید در دوره‌های مختلف در مساجد و در زمانی که خبری از هیچ نهاد مسجدی یا فرهنگی در مساجد نبود، اظهار کرد: یکی از دلایل موفقیت آن بزرگواران این بود که هر روحانی و طلبه‌ای کار خود را به خوبی انجام می‌داد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کانون‌های فرهنگی هنری باید بازوی ائمه جماعات باشند و مردم را جذب مساجد و نه جذب این کانون‌ها بکنند، همان‌طور که پیامبران مردم را به سوی خود دعوت نمی‌کردند بلکه به سمت خدا رهنمون می‌شدند.

ارزانی با اشاره به فعالیت دستگاه‌های گوناگون فرهنگی و مسجدی در کشور، خاطرنشان کرد: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید وجوه تمایز خود را از سایر دستگاه‌ها و نهادها اعلام کند تا برنامه‌های متفاوت آن از سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر دستگاه‌ها مشخص شود و لازمه این کار تدوین سند راهبردی و بیانیه مأموریت‌های آن است.

وی شناسایی و اولویت‌بندی، شبکه‌سازی، رسمیت‌بخشی، حمایت و اعتلای ظرفیت مردمی را از مهم‌ترین اهداف ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و ادامه داد: تحقق این اهداف نیازمند مدیریت راهبردی است یعنی باید راهکارهایی عملیاتی برای موفقیت کانون‌های فرهنگی هنری و جذب مردم به‌ویژه جوانان به مساجد مشخص کرد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: این کانون‌ها باید در قالب یک کار سیستمی فعالیت کنند و برای این کار باید کلان‌روندها در آن طراحی و اجرا شوند.

ارزانی با بیان اینکه انجام همه برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در راستای افزایش حضور مستمر مردم در مساجد باشد، افزود: اگر انجام برنامه‌ای مانند جشنواره قرآنی مدهامّتان منتهی به استقبال بیشتر مردم از مساجد شد، تقویت آن مفید است وگرنه باید در نحوه و اصل برگزاری آن تجدیدنظر کرد.

وی تعیین روندکلان‌ها در موفقیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس باید مدام از خود بپرسیم آیا برگزاری فلان دوره یا یک جشنواره منتهی به حضور پیاپی مردم در مساجد شده است؟

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: مدیران ستاد عالی و دبیرخانه‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید سازوکار ایجاد شبکه مساجد در سطوح ملی و جهانی را مدنظر قرار دهند و بدانند طراحی سیستم و تعیین روندکلان‌های آن از لوازم این کار است.

ارزانی خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه جهانی مساجد می‌تواند پیام اسلام، انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را با شتاب بیشتر به اطلاع جهانیان برساند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات