۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۴۲۰۸۷
در درس اخلاق مطرح شد؛

واکنش آیت الله جوادی آملی به اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

حضرت آیت الله جوادی آملی توطئه آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در جلسه اخلاق عمومی که ظهر امروز در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به نامه ۷۰ نهج البلاغه گفت: امیرمؤمنان این نامه را برای سهل بن حنیف انصاری که از سوی خود حضرت حاکم مدینه شده بود، ارسال کردند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: سهل بن حنیف اوسی انصاری، از بزرگان صحابه پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است؛ وی در جنگ‌های بدر و جنگ احد در زمان پیامبر اکرم(ص) و در جنگ صفین در زمان حکومت امیرمؤمنان(ع) حضور داشت؛ وی هنگام حرکت امام علی(ع) به سوی عراق برای جنگ جمل، جانشین ایشان در مدینه شد و پس از بازگشت از جنگ صفین در کوفه در سال 38 هجری قمری درگذشت.

وی افزود: سهل بن حنیف برای امیرمؤمنان(ع) نامه ای ارسال کرد که در بخش اول آن خواسته بود از اوضاع و احوال مدینه و فتنه های معاویه میان مردم گزارشی بدهد و در بخش دوم درخواست کرده بود که حضرت(ع) اجازه بدهند تا به دیدارشان برود؛ امام علی(ع) در پاسخ به وی این نامه را ارسال کردند و در بخش اول فرمودند که اوضاع و احوال مدینه برای ما پوشیده نیست و در بخش دوم به او اجازه دادند که به دیدارشان بیاید.

دین اسلام، تمدن ساز است

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه دین اسلام تمدن ساز است، اظهار داشت: در احکام اسلامی حتی برای رفتن به خانه یکدیگر نیز حکم صادر شده است؛ بر اساس نص آیات قرآن کریم اگر انسان بخواهد به خانه کسی برود، ابتدا باید اجازه بگیرد و سپس برود، اما اگر اجازه نگرفت و به خانه کسی رفت و در را برایش باز نکردند، نباید عصبانی شود؛ این احکام به انسان تربیت، تزکیه و هم جلوگیری از خشم و غضب را می آموزد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فراز اول این نامه ابراز داشت: امیرمؤمنان(ع) در این بخش می فرماید «برای ما پوشیده نیست که رجالی از مدینه سلسله وار به سوی معاویه رفته اند»؛ ایشان آن عده را غده های بدخیمی معرفی کردند که شرشان از سر حکومت اسلامی کم شده و به مرکز فساد رفته اند.

وی با اشاره به فراز دیگری از این نامه «فَإِنَّمَا هُمْ أَهْلُ دُنْيَا مُقْبِلُونَ عَلَيْهَا وَ مُهْطِعُونَ إِلَيْهَا قَدْ عَرَفُوا الْعَدْلَ وَ رَأَوْهُ وَ سَمِعُوهُ وَ وَعَوْهُ» عنوان داشت: افرادی که برای دنیاپرستی به سوی مراکز فساد می روند، در حالی که عدل و عدالت اسلامی را با همه وجودشان درک کرده اند، همان کسانی هستند که از محور علم فاصله گرفته اند و از عقل جدا شده اند و می پندارند مرگ پوسیده شدن است، اما در حقیقت باید بدانند که مرگ از پوسته رها شدن است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در این نامه می خواهند به همگان بفهمانند که ما برای ایثار به دنیا آمده ایم نه برای استئثار؛ ایثار یعنی از خود کاستن و به دیگران افزودن و استئثار یعنی انسان آخرت را در نظر نگیرد و در این دنیا به بیت المال دست درازی کرده و با حقوق های نجومی به آن خیانت کند.

مفسر برجسته قرآن کریم اضافه کرد: آنها برای این از مدینه به سوی معاویه رفتند که می دانستند در حکومت علوی جایی برای فامیل بازی و پارتی بازی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در امور دنیوی همانند بیت المال میان همه مردم اعم از عالم، دانشمند و عوام تساوی برقرار است؛ انسان باید احترام علما و بزرگان را حفظ کند، اما این بدان معنا نیست که کسی از بیت المال سهم بیشتری ببرد.

آمریکا کشوری بی ریشه است

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بخش پایانی نامه هفتادم نهج البلاغه ابراز کرد: آمریکایی ها همان روستایی های گمنام بودند که کریستف کلمب آن را کشف کرد و دانشمندان از آسیا، اروپا و غیره به آنجا رفتند و آمریکا شکل گرفت؛ اینگونه نیست که آمریکا یک کشور ریشه دار باشد.

آل خلیفه برای رهایی از انتقام خداوند باید به ظلم های خود پایان دهد

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه خداوند از نقشه های شومی که دشمنان علیه اسلام می کشند باخبر است و به یقین مکرشان را به خودشان باز خواهد گرداند، اظهار داشت: امروزه هم آل خلیفه باید بکوشد آیت الله شیخ عیسی قاسم را به بهترین وجه حفظ کند و گرنه به سرنوشت طاغوتیان گرفتار خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر آل خلیفه ظلم هایی که به مسلمانان یمن و بحرین و رهبرشان آیت الله شیخ عیسی قاسم روا می دارد را پایان ندهد و آنها را محترمانه حفظ نکند، همان خدایی که صدام، حاکم لیبی و حاکم یمن را به کیفر طغیانگری‌هایشان رساند، اینها را هم مجازات خواهد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین توطئه آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس را محکوم کرد و بیان داشت: امیدواریم آمریکا به هوش بیاید و اگر به هوش نمی آید خداوند خطر و توطئه آنها را به خود آنها برگرداند./841/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات