۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۴۳۷۴۱

همایش ائمه جمعه آذربایجان‌شرقی برگزار شد

دومین همایش ائمه جمعه استان آذربایجان‌شرقی با هدف بررسی آخرین مسائل روز منطقه‎ای به میزبانی شهرستان مراغه برگزار شد.
همایش ائمه جمعه آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش ائمه جمعه استان با اشاره به تاریخ فقه و فقاهت در شهرستان مراغه اظهار داشت: این شهر در ادوار مختلف تاریخی به عنوان پایتخت ایران و مرکز علمی مطرح بوده است.

وی با بیان این‌که حوزه های علمیه مراغه و رصدخانه مراغه نمادهایی از تمدن و پیوند علم و دین در این خطه از آذربایجان هستند، خاطرنشان کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور شهرستان مراغه دارای بیش از20 مدرسه علمیه بود که در دوران پهلوی همه ویران شدند، اما طی سال‌های اخیر روند احیای مدارس علمیه مراغه به صورت جدی پیگیری می شود.

امام جمعه مراغه با اشاره به عملکرد ۱۸ ساله مطلوب و فرا منطقه‌ای مدارس علمیه مراغه خاطرنشان کرد: هم اکنون سه مدرسه علمیه ویژه برادران به نام‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و مدرسه ویژه خواهران با نام فاطمه الزهرا(س) در این شهر فعال هستند.

وی با اشاره به این‌که استقبال پرشور جوانان منطقه برای تحصیل در مدارس علمیه مراغه عامل اصلی در افزایش ظرفیت پذیرش طلبه و تأسیس مدارس علمیه جدید بوده است، گفت: با توجه به اینکه مراغه در جنوب استان واقع شده و همجوار با استان های آذربایجان غربی و کردستان است، تربیت مبلغ در این منطقه ضرورت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به این‌که پیگیری‌های لازم برای تاسیس مدرسه علمیه سفیران هدایت مراغه صورت گرفته است، افزود: شورای عالی حوزه علمیه استان باید به دنبال راه‌اندازی کرسی های متعدد درس خارج در سراسر استان باشد، ائمه جمعه نقش بسزایی در تحقق این امر می توانند ایفا کنند.

امام جمعه مراغه با تأکید بر احیای جایگاه تاریخی حوزه علمیه آذربایجان خاطرنشان کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور شاهد حضور ده‌ها مجتهد مسلم در مناطق مختلف آذربایجان بودیم‌، در مقطعی از تاریخ در شهر تبریز ۷۰ مجتهد جامع الشرایط همزمان زندگی می کردند اما امروز این خطه با فقدان بزرگان حوزوی روبه‌روست.

گفتنی است، در ادامه این نشست یک روزه هر یک از ائمه جمعه استان به ارایه نقطه نظرات خود پیرامون مسائل روز منطقه‌ای پرداختند و قرار است در پایان این نشست بیانیه‌ای مشترک به ریاست نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی صادر کنند./935/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات