نمی شود به بهانه آزادی طلبی هر اقدام اشتباهی را مرتکب شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام اصفهان برگزار شد، گفت: چشم پوشی از حرام، عجایب عالم هستی را به انسان می نمایاند.
وی در تفسیر افزود: قانونی در فصاحت و بلاغت وجود دارد به معنای برائت استهلال؛ برائت به معنای مهارت و ابتکار است، گوینده ای که مهارت در سخنرانی کردن دارد آغاز سخنرانی اش را با کلماتی آغاز می کند که وقتی شنونده ابتدای سخنانش می شنود، موضوعی که سخنران قصد دارد به تشریح آن بپردازد را متوجه می شود.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: خداوند با نیاوردن آیه بی نظیر«بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره توبه به خوبی قاعده برائت استهلال مراعات کرده است یعنی با نیاوردن آیه«بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره توبه به مخاطبان می فهماند که در این سوره قصد تشریح عذاب را برای منافقان دارم پس از رحمت بی کرانی که با عبارت«بسم الله الرحمن الرحیم» نمایان می شود، استفاده نمی کنم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در اجرا و امر کردن به احکام الهی نباید کوتاه بیاییم، تبیین کرد: مراعات این قاعده در سوره مبارکه نور نیز کاملاً نمایان و واضح است؛ در ابتدای سوره نور یکسری قوانین واجب در مراعات حدود با نامحرم را بیان فرموده است تا بنمایاند که بقیه دستوراتی که در مسأله حجاب در این سوره آمده است از وجوبات است و قابل تسامح و تساهل نیست.
امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: آیه اول سوره نور که می فرماید«سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنْزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» توضیح داد: ابتدای این سوره که نظیر در سوره های دیگر قرآن ندارد، می فرماید این سوره بر شما واجب شده است و در انتهای آیه از عبارت لَعَلَّکُم تَذَّکَرُونَ استفاده شده است و این یعنی مطالب آمده در این سوره مطابق فطرت است و این سوره فقط برای تذکر دادن آمده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که آزادی در عمل در اجتماع هیچ جایگاهی در مبانی عقلی ندارد، تبیین کرد: هیچ کس نمی تواند مطلقاً آزاد باشد یعنی ممکن نیست کسی بتواند آزادی دیگران را از نظر فکری و عملی سلب کند تا خودش آزادی داشته باشد؛ آزادی که در دنیای امروز مطرح می شود، آزادی جنسی است؛ برخی به بهانه آزادی طلبی می خواهند هر غلطی دلشان می خواهد بکنند.
وی در پایان با بیان این که چشم پوشی کردن از حرام عجایب را برای انسان نمایان می کند، ابراز کرد: مراقبت از چشم چیزهای زیادی را به انسان می نمایاند؛ اگر انسان اختیاراً از چیزهایی چشم پوشی کند و از چشمانش مراقبت کند، خداوند چیزهایی را به صورت غیر اختیاری برایش آشکار می کند؛ نگاه چشم مخفیانه است ولی خداوند به آن چه انجام داده می شود آگاه است؛ خداوند با عبارت اَزکَی لَهُم بشارت می دهد و با عبارت خَبیرٌ بِمَا تَعمَلونَ به افراد نذارت می دهد./867/پ203/ب1