۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۵۳۸۲۸
عضو شورای فقهی بانک مرکزی:

بحث مکاسب و احکام معاملات در منابر کم رنگ شده است

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: متأسفانه امروزه در منابر به احکام معاملات اسلام خیلی کم پرداخته می شود و روحانیان با پرداختن به موضوع مکاسب می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان امروز در همایش گفتمان وحدت، توسعه بانکداری اسلامی و اقتصاد مقاومتی که با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، مدیرعامل بانک انصار و جمعی از مسؤولان و روحانیان شیعه و سنی در ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت بانکداری اظهار کرد: بانکداری، صنعت کلیدی در اقتصاد است که با تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه های بزرگ نقش مهمی را در رونق اقتصاد، اشتعال و درآمد و تولید ملی ایفا می کند.

وی با اشاره به انتقادات شرعی بانکداری کشور اذعان کرد: صنعت بانکداری برگرفته از بانکداری غرب است که بر پایه ربا و قرض با بهره طراحی شده است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به تلاش عالمان دین برای بازنویسی قوانین بانکی بر اساس قراردادهای اسلامی و شرعی تصریح کرد: بعد از انقلاب و از سال ۶۳ قانون عملیاتی بانکی بدون ربا در ایران شکل گرفت و مورد تاکید مراجع تقلید همچون امام خمینی(ره)، آیت الله مرعشی و آیت الله گلپایگانی بود اما در اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان گفت: درحال حاضر نیز اگر مجتهدان و عالمان اعتراضاتی به بانکداری کشور دارند و بحق است، به قوانین معاملات بانکی نیست و در مقام اجرا کوتاهی هایی وجود دارد.

وی تأکید کرد: بیشترین واکنش ها در خصوص نرخ سود، جریمه تاخیر، معاملات و امهال بانکی است و البته اشکال در متن قراردادها کم است و عمدتا به ناآشنایی و عدم قصد جدی در معاملات باز می گردد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود: قراردادهای بانکی سوری و غیر واقعی است و مشتریان که آشنا به قرارداد نیستند و حوصله خواندن متن آن را ندارند بر امضای برگ ها اکتفا می کنند و در واقع  قصد جدی در معامله شکل نمی گیرد.

وی اظهار کرد: در بانک انصار اقدامات خوبی در زمینه آموزش کارگزاران صورت گرفته است و کاگزاران ملزم شده اند قبل از معاملات بانکی شروط عقد قرارداد را برای مشتریان تشریح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان اذعان کرد: متأسفانه امروزه در منابر هم به احکام معاملات اسلام خیلی کم پرداخته می شود، روحانیان با پرداختن به موضوع مکاسب می توانند نقش مهمی در این باره ایفا کنند.

وی در پایان از علما و روحانیان خواست مردم را برای قرض الحسنه از طریق سیستم بانکی ترغیب کنند چراکه در این صورت که بهترین نوع قرض الحسنه است ضمن حفظ اصل قرض در باز شدن گره دیگران نیز سهیم می شویم.

بانک انصار نمونه بانکداری اسلامی در جهان اسلام

ابراهیمی، مدیرعامل بانک انصار نیز در این مراسم این بانک را نمونه بانکداری اسلامی در جهان اسلام خواند و افزود: بانک انصار رتبه نخست اعطای تسهیلات قرض الحسنه را در جهان اسلام به خود اختصاص داده است و شفاف ترین بانک و نهاد بورسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی بانک انصار را پیشرونده ترین بانک در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: امسال ۸۴/۸ درصد ارائه تسهیلات در زمینه حمایت از تولید بوده است.

ابراهیمی با اشاره به درخشش بانک انصار به عنوان سازمان ناب در حوزه سلامت اداری خاطرنشان کرد: بانک انصار ضمن اینکه از نظر فنی و تخصصی، پیشرفته و تخصصی عمق یافته است بر اساس مصوبات کمیته نظارت فقهی فعالیت دارد.

وی در پایان گفت: از ۳۸/۵ میلیون نفر فعال اقتصاد ایران ۱۲/۵ میلیون نفر سهام دار بانک انصار هستند که بیشترین سود را نیز دریافت می کنند./936/پ203/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان را تسلیت عرض می کنم
هدیه به روحش فاتحه مع الصلوات
0
0