۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۵۵۲۰۱
امام جمعه مراغه مطرح کرد؛

کمبود ظرفیت پذیرش طلبه در مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان چندین برابر تعداد مدارس علمیه منطقه است، گفت: این در حالیست که در استان با کمبود روحانی مواجه هستیم.
محمدتقی پورمحمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در درس خارج فقه با اشاره تاریخ پرافتخار حوزه علمیه آذربایجان و تبریز اظهار داشت: در روزگاری نه چندان دور حوزه علمیه تبریز میزبان طلابی از کشورهای آسیای میانه و قفقاز بوده است.

وی با بیان این‌که وضعیت امروز حوزه علمیه تبریز غیر قابل مقایسه با تاریخ خود است، خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی دهه 50 که بنده در تبریز طلبه بودم، بیش از 30 مجتهد مسلم و سه فقیه صاحب رساله در تبریز وجود داشت، که امروز دیگر شاهد آن جلسات درس و بحث در تبریز نیستیم.

امام جمعه مراغه با تأکید بر این‌که احیای حوزه علمیه آذربایجان نیاز به عزم جدی و ملی دارد، افزود: متأسفانه امروز تنها یک درس خارج در تبریز برگزار می‌شود که به هیچ عنوان شایسته نام و تاریخ درخشان حوزه علمیه تبریز نیست، انتظار داریم علمای آذربایجان مقیم قم نسبت به مسأله هجرت توجه ویژه داشته باشند و جلسات درس و بحث خود را در حوزه علمیه تبریز پیگیری کنند.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به برخی از مفاخر فقهی حوزه علمیه تبریز گفت: طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در جهت توسعه مدارس علمیه صورت گرفته اما باید بیش از این‌ها اهتمام شود، متأسفانه تعداد مدارس علمیه خواهران آذربایجان‌شرقی نیز در مقایسه با دیگر استان‌ها وضعیت مطلوبی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که نماینده جدید ولی فقیه در استان پیگیری‌های مستمر و جدی برای توسعه مدارس علمیه خواهران و برادران در آذربایجان‌شرقی دارد، افزود: حجت‌الاسلام والملسمین آل‌هاشم با حرکت اعتدالی و شخصیت متواضع و مردمی خود توانسته موجی از شور، امید و نشاط در میان حوزویان ایجاد کند که امیدواریم علمای بومی آذربایجان مقیم قم نیز برای بازگشت به دیار خود هر چه زودتر اقدام کنند.

وی با بیان این‌که تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان چندین برابر تعداد مدارس علمیه منطقه است، گفت: این در حالیست که در استان با کمبود روحانی مواجه هستیم و ظرفیت پذیرش طلبه در مدارس علمیه محدود است، در مقابل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها را شاهد هستیم./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات