۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۵۶۴۱۸
حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی در گفت وگو با رسا:

تحقق عدالت مطلوب در گرو تحول در ساختار مدیریتی و مطالبه‌گری مردم است

نماینده ولی فقیه در بسیج تحقق عدالت مطلوب را در گرو تحول در ساختار مدیریتی و مطالبه‌گری مردم دانست و گفت: اگر در این عرصه برنامه‌ریزی منسجم صورت گیرد می‌توان دوران جدیدی را برای انقلاب تعریف و با سرعت بیشتری به سمت آرمان‌ها حرکت کرد.
تویسرکانی

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا تویسرکانی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی اینکه در اجرای عدالت عقب افتادیم، گفت: یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی برپایی عدالت در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی و سایر عرصه ها است.

وی افزود: رسیدن به حد مطلوبی از عدالت در دوران غیبت امام عصر(عج) یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی به شمار می‌رود چرا که بر اساس اعتقادات شیعی عدالت مطلق و فرا‌گیر در عصر ظهور حضرت سرتاسر جهان را در برمی‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی با بیان اینکه عقب ماندگی انقلاب اسلامی در تحقق عدالت علل و عوامل متعددی دارد، ابراز کرد: به طور قطع یکی از آن عوامل دشمنی‌های آمریکا و صهیونیستها است که با ایجاد توطئه‌ها و نقشه‌های مختلف، جنگ سخت هشت ساله، جنگ نرم، تهدید نیمه سخت، تحریم‌ها، ترورها، آشوب‌ها، اغتشاشات، کارشکنی‌ها و فتنه‌های مختلفی که در این چهل سال بر نظام اسلامی وارد آوردند، زمینه تحقق نیافتن عدالت را در جمهوری اسلامی ایران فراهم کردند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: غیر از عوامل بیرونی و دشمنی‌های نظام سلطه برخی عوامل نیز از درون کشور اجازه تحقق عدالت در حد مطلوب را نداده است، با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ضروری است در این زمینه بازنگری و آسیب‌شناسی دقیقی صورت بگیرد و خلاهای قانونی شناسایی شود، سیستم‌های اداری کشور و دیوان سالاری باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

بازنگری در سیستم و ساختار حکومتی راهی برای تحقق عدالت مطلوب

وی با اشاره به اینکه سه عامل مهم در عدم تحقق عدالت مطلوب نقش دارند، اظهار داشت: اولین عامل مربوط به سیستم و ساختار حکومتی می‌شود، لازم است در سیستم فعلی که شامل سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه است، تجدید نظر صورت بپذیرد، قوای سه گانه با سیستم و ساختار موجود ناکارآمدی خود را ثابت کردند، برای مثال با سیستم فعلی قوه قضائیه هر شخصی که در راس آن قرار بگیرد تغییر جدی و مبنایی حاصل نمی‌شود. در طول این چهل سال بهترین عالمان دینی در راس قوه قضائیه قرار گرفتند، اما چون ساختار و سیستم اشکال دارد نتیجه مطلوب حاصل نمی شود، بنابراین ساختار و سیستم موجود باید مورد بازنگری و تغییر و تحول انقلابی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی با تاکید بر اینکه تغییر و تحول در ساختار و سیستم قوا باید در زمان خود با بحث‌های کارشناسی بدون حب و بغض و جناح‌بندی و با نگاهی آرمانی و انقلابی صورت گیرد، بیان داشت: شاید لازم باشد در این راستا تغییراتی در قانون اساسی نیز صورت بپذیرد اما درباره این که زمان درست و مطلوب برای بررسی این امور چه زمانی خواهد بود به طور قطع تشخیص امام جامعه از ما بهتر و صحیح‌تر است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه سیستم و ساختار فعلی کهنه شده است و دیگر نمی‌تواند بار انقلاب را به دوش بکشد، ابراز کرد: باید سیستم و ساختاری طراحی شود که توانمندی بردن بار انقلاب را به سمت آرمان‌ها و اهداف والای آن را داشته باشد.

تربیت مدیران و مسؤولان تراز انقلاب زمینه ساز  رسیدن به عدالت اسلامی

وی دومین عامل در عدم تحقق عدالت مطلوب در عرصه‌های گوناگون را مربوط به مسأله مدیریت‌ها و مسؤولان دانست، ابراز کرد: در نظام تربیتی، آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور مدیر تراز انقلاب اسلامی به اندازه مورد نیاز تربیت نشده است، داشتن کادر تراز انقلاب اسلامی برای پیاده‌سازی اهداف انقلاب اسلامی یک نیاز بسیار ضروری و راهبردی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی اضافه کرد: ما در کشور کادر مورد نیاز را نداریم، متاسفانه مدیران تراز انقلاب اسلامی از لحاظ معنویت، صداقت، دارای زندگی شخصی ارزشی، باورهای درونی، انقلابی بودن، بهره‌مندی از علم روز و تخصص مورد نیاز در کشور به حد نیاز نظام اسلامی وجود ندارد، علت این نقطه ضعف مهم و نداشتن مدیران تراز انقلاب اسلامی این است که نتوانستیم در این چهل سال کادرسازی کنیم و نیروی مورد نیاز انقلاب را تربیت کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش کشور برای موضوع مهم کادرسازی و تربیت مدیر و مسؤول فرهیخته طراحی و هدف گذاری نشده است، گفت: البته مدیران و مسؤولان بسیار خوبی در نظام اسلامی وجود دارند اما تعداد آنها کم است و نیاز کشور را برطرف نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از فساد و تبعیضی که در کشور وجود دارد به دلیل وجود مسؤولانی است که صلاحیت اداره امور را ندارند و یا مسؤولانی که خوب بودند اما زمانی که به قدرت رسیدند تغییر جهت دادند و بد شدند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند و فرمودند افرادی با سابقه انقلابی هستند که عوض شدند؛ بخشی از مشکلات نیز به نفوذ منافقین به بعضی مناصب بر می‌گردد.

حاکم شدن عدالت اجتماعی در گرو متحول شدن مردم است

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی سومین عامل در عدم تحقق عدالت مطلوب را خود مردم دانست و گفت: مردم با نوع انتخاب‌، سبک زندگی‌ و مطالبه‌گری‌ها و پیاده‌سازی گفتمان رهبری در جامعه می‌توانند نقش بسیار مهمی در این رابطه ایفا کنند. برای مثال امربه معروف و نهی از منکر در حوزه عدالت تعطیل است علت تعطیلی آن هم این است که مردم اهمیتی به این مسأله مهم نمی‌دهند، امیرمومنان علی(ع) فرمودند: اگر امربه معروف و نهی از منکر را تعطیل کنید اشرار بر شما مسلط می‌شوند و هر چه دعا می‌کنید مستجاب نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین یکی از راه‌های تحقق عدالت مطلوب را متحول شدن مردم دانست و اظهار داشت: مردم باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنند، مطالبه‌گر و گفتمان‌ساز باشند، به سراغ مسؤولانی بروند که مدیران خوبی برای کشور باشند، در نظام حقیقتا مردم سالار ایران شهردار، شورای شهر، نمایندگان مجلس، دولت، خبرگان و به طور کلی همه مسؤولان اصلی کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به انتخاب مردم به مسؤولیت و قدرت می‌رسند؛ بنابراین مردم نیز در وضعیت فعلی شریک و موثر هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحقق عدالت مطلوب تنها با ایجاد تحول در سه عامل ساختار، مدیریتی و مطالبه‌گری و سبک زندگی مردم میسر است، اگر در این سه عرصه برنامه‌ریزی منسجم صورت گیرد می‌توان دوران جدیدی را برای انقلاب تعریف و با سرعت بیشتری به سمت آرمان‌های انقلاب حرکت کرد./813/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات