۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۵۸۳۴۵
به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

نشست تخصصی«فقه ارتباطات» برگزار شد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه درحال حاضر فقه ما با علوم ارتباطی جدید همخوانی ندارد، گفت: در شرایطی که تکامل در ارتباطات، فرهنگ و خلاقیت در حد بالایی قرار دارد در بیشتر موارد دین با علوم ارتباطی و تکنولوژی به صورت نفی برخورد کرده است.
ابراهیم فیاض

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم فیاض، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی «فقه ارتباطات» که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی شامگاه شنبه 19 اسفند برگزار شد، گفت: انسان ضعیف به دنیا آمده است که این ضعف را با فرهنگ جبران می کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ خلاق است و از طرفی ارتباطات خلاقیت را اجرا می کند، اظهار کرد: در این وضعیت دین اگر درباره این موضوعات نو و جدید به صورت نفی برخورد کند و به گذشته برگردد، شکست می خورد، چرا که مردم خودشان دین جدید به وجود خواهند آورد.

حکمت بدون فطرت معنا ندارد

فیاض با بیان اینکه تنها راهکار در شرایط فعلی برای اتصال بین دین و ارتباطات بازگشت به مردم است، تصریح کرد: در واقع این بازگشت به مردم حول محور عقل سلیم باید صورت بگیرد که امر به معروف در بعد اجتماعی با امام همراه می شود و بعد معرفتی آن ذکر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر فلسفه و عرفان شکست خورده است و به همین دلیل آلمان ها بر روی حکمت کار می کنند، بیان داشت: از طرفی اگر حکمت نباشد فطرت هیچوقت آشکار نمی شود و در عین حال آلمانی ها، فطرت را ندارند که اگر ما بتوانیم فطرت را مطرح کنیم حکمت را نیز می توانیم ما برای آنان تعریف کنیم.  

وی با بیان اینکه فطرت شهود است و هنوز آشکار نشده است، تصریح کرد: هرچه به آینده نزدیکتر می شویم فطرت آشکارتر خواهد شد چرا که فطرت در تاریخ متبلور می شود و درآخرالزمان بیشتر آشکار می شود.

در حال حاضر فقه ما با علوم ارتباطی جدید همخوانی ندارد 

این پژوهشگر حوزه اجتماعی با اشاره به این مطلب که دین بزرگترین مقوله ارتباطی است، بیان داشت: از طرفی دین مهم ترین عنصر جهان بینی است چرا که هیچوقت تعطیل نمی شود و حتی اگر دین نباشد مردم دین سازی می کنند.

وی با بیان اینکه ارتباطات تابعی از اقتصاد و نیازهای بشری در تاریخ است، اظهارکرد: در عین حال تکامل در ارتباطات، فرهنگ و خلاقیت در حد بالایی قرار دارد و در این وضعیت این پرسش مطرح می شود که فقه چه پاسخی برای این پرسشها دارد که در بیشتر موارد به صورت نفی برخورد کرده است چراکه هرگاه تکنولوژی معرفی می شود دین آن را نفی کرده است./934/پ203/ب1

ارسال نظرات