۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۵۹۷۳۵
حجت الاسلام بیگدلی تبیین کرد؛

احکام شرعی اعتکاف

اعتکاف نباید کمتر از سه روز باشد، البته انسان در روزهای اول و دوم اعتکاف می تواند در مسجد بماند یا نماند، اما اگر دو روز در مسجد ماند بر او واجب است که روز سوم در مسجد باقی بماند.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی کارشناس مسائل شرعی امروز در بخش بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، به بیان نکاتی شرعی درباره اعتکاف پرداخت.

وی با بیان این که ایام البیض ماه رجب از امشب با اعتکاف شروع می شود، افزود: سه روز و سه شب 13، 14 و 15 به نام ایام بیض مشهور است، بیض به معنای سفیدی و اوج شب های نورانی است و بسیاری از عملیات های دوران دفاع مقدس در ایام بیض بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اعتکاف مخصوص ماه رجب نیست، اظهار داشت: البته اعتکاف این ماه از امشب شروع می شود اما در زمان های دیگری مانند ماه مبارک رمضان می توان اعتکاف را انجام داد، اعتکاف از لغت عکف به معنای متوقف کردن خود در مکانی است.

وی ادامه داد: کی از شرایط اعتکاف، روزه گرفتن است و کسی که نمی تواند روزه بگیرد، از اعتکاف محروم می شود.

کارشناس مسائل شرعی ابراز داشت: مسافرینی که وارد شهر قم می شوند، در صورتی که مسافر باشند، چون روزه مسافر صحیح نیست، نمی توانند معتکف شوند مگر این که قصد 10 روز کند.

وی عنوان کرد: اعتکاف نباید کمتر از سه روز باشد، البته انسان در روزهای اول و دوم اعتکاف می تواند در مسجد بماند یا نماند، اما اگر دو روز در مسجد ماند بر او واجب است که روز سوم در مسجد باقی بماند.

حجت الاسلام بیگدلی خاطرنشان کرد: در اعتکاف انسان باید تنها در مسجد باقی بماند و جز برای موارد ضروری از مسجد خارج نشود، اعتکاف تنها در مساجد جامع صحیح است.

وی اضافه کرد: در اعتکاف بلوغ شرط نیست و کودکان هم می توانند در اعتکاف شرکت کنند. البته شرکت زنان بدون اجازه شوهرانشان در اعتکاف صحیح نیست./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات