۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۶۳۱۳۱
با برگزاری نشستی علمی؛

اندیشه های رهبر انقلاب پیرامون صلح و عدالت بازخوانی شد

نشست علمی بازخوانی اندیشه های مقام معظم رهبری پیرامون صلح عادلانه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
مجمع جهانی صلح اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، با برگزاری نشستی علمی، اندیشه های رهبر انقلاب درباره موضوع صلح عادلانه بازخوانی شد.

در ابتدای این نشست؛ حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین موضوع صلح عادلانه از دیدگاه رهبر انقلاب پرداخت و گفت: ما در موضوع امنیت با دو پارادایم مواجه هستیم که یک پارادایم، امنیت متعالیه است که ریشه در صلح متعالیه دارد و پارادایم دیگر امنیت متدانیه است که ریشه در صلح متدانیه دارد.

وی تأکید کرد: بنابر نظر رهبر انقلاب، صلح ظالمانه برپایه پول، سلطه و یا تزویر است و در این صلح، از پول، قدرت و یا نفاق و تزویر برای تحمیل صلح به منظور سلطه گری بیشتر استفاده می شود.

در ادامه این نشست دکتر داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب پیرامون صلح عادلانه تصریح کرد: طرح صلح عادلانه جایگاه خود را در فضای نخبگانی جهان باز کرده است و بسیاری از نخبگان جهان در این موضوع با ما همراه هستند.

دکتر لاله افتخاری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش به بیان ویژگی های صلح عادلانه از دیدگاه قرآن و روایات و همچنین گفتمان رهبری پرداخت و گفت: استکبار، استثمار و استحمار سر منشأ جنگ های بشر بوده است و همین موضوع تهدید کننده صلح و عدالت در طول تاریخ است.

در ادامه حجت الاسلام علی اکبریان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بیان مبانی فقهی صلح از منظر رهبر انقلاب پرداخت و تأکید کرد: امروز برای ایجاد راهبرد به سوی صلح عادلانه باید قدرت داشته باشیم چراکه در نظام قدرت در جهان نمی توان بدون داشتن قدرت صحبت کرد.

پاک آیین معاون بین الملل دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب دیگر سخنرانی بود که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: اگر بتوانیم به صورت نظری این گفتمان را مطرح، رایج و بعد غالب کنیم بعد از آن می توانیم از وزارت خارجه و دیپلمات های خود بخواهیم این گفتمان را در مذاکرات خود مورد استفاده قرار دهند.

در بخش پایانی این همایش نیز حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در سخنانی به تبیین جایگاه اقتدار در صلح عادلانه پرداخت و عنوان کرد: ادبیات رهبری در موضوع صلح عادلانه و حق، مبتنی بر مردم سالاری دینی است و در واقع در نگاه ایشان، مردم سالاری دینی جزئی از قدرت نهفته کشورهاست که اگر به آن توجه شود، آن کشورها قدرت فوق العاده ای متکی بر ملت خود پیدا می کنند.

گفتنی مشروح این نشست 3 ساعته به زودی از سوی سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر می شود./872/پ۲۰۳/س

ارسال نظرات