حوزه نباید نمره محور باشد
طاهره شاکری مدیر مدرسه علمیه کوثر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با درخصوص مشکلات و آسیبهایی که دامنگیر حوزههای علمیه شده است، گفت: کم رنگ شدن بحث تزکیه از مهمترین آسیبهای حوزههای علمیه است .
وی افزود: در گذشته طلاب برای خودسازی و تربیت نفس اهمیت فوق العاده قائل بودند. اما نظام آموزشی جدید که مدرک گرا و نمره گرا شده است سبب شده تا طلاب از مباحث اخلاقی فاصله بگیرند .
شاکری با تاکید بر اینکه طلاب نباید دروس را برای کسب نمره بخوانند بلکه به علومی که فرا میگیرند باید تسلط داشته باشند، ابراز کرد: رقابتهایی که در بین حوزهها شکل گرفته اکثرا همه در راستای بالا بردن معدل آموزشی است از این رو کم شدن دروس اخلاقی و عملی با عنوان تحول خطری جدی است که حوزههای علمیه را تهدید می کند .
مدیر مدرسه علمیه کوثر شیوع مدگرایی و اشرافیگری در جامعه به ویژه در میان مسؤولان و مدیران دولتی را از مهمترین معضلات امروز جامعه دانست و اظهار داشت: تجمل گرایی و اشرافی گری خصلتی است که از مسؤولان به مردم سرایت میکند و اگر این امر در جامعه به عنوان یک اصل تلقی شود بدون شک این روحیه در طلاب و در حوزههای علمیه نیز نفوذ و رخنه خواهد کرد و این نیز یکی از خطرات مهمی است که حوزهها را تهدید میکند.
وی افزود: به طور قطع با روحیه اشرافی گری و تجمل گرایی تعبد، تهذیب نفس و زی طلبگی کم رنگ خواهد شد .
شاکری گفت: امروزه جامعه پر شده از شبهاتی که ذهن جوانان را به خود معطوف ساخته است و برای پاسخ دادن به این شبهات طلاب باید علم خود را به روز کرده و بالا ببرند تا در پاسخ به شبهات درمانده نشوند بنابراین اگر طلاب متناسب با رشد جامعه رشد نکنند ضربهای بزرگ به حوزههای علمیه وارد خواهد شد./813/پ203/ب1