همه علوم قرآن در سوره حمد جمع شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر سوره حمد که شب گذشته در غدیریه اصفهان واقع در خیابان آیت الله زاهد برگزار شد، گفت: امیرمؤمنان(ع) نفس الله هستند.
وی در تفسیر سوره حمد افزود: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، همه علوم قرآن در سوره حمد جمع شده و همه علوم سوره حمد در آیه شریفه«بسم الله الرحمن الرحیم» قرار گرفته و آنچه در این آیه شریفه جمع شده در باء بسم واقع شده و من نقطه زیر باء هستم؛ همچنین ابن عباس در روایتی نقل می کند که امیرمؤمنان(ع) در شب تا صبح برای من تفسیر باء«بسم الله الرحمن الرحیم» را می فرمودند و تا زمان سحر هنوز تفسیر ایشان تمام نشده بود و وقت نماز شب فرا رسید و امیرمؤمنان(ع) برای نماز شب خواندن مهیا شدند.
آیت الله مهدوی توضیح داد: از این دو روایت متوجه می شویم که آیه شریفه«لا رطبٍ و لا یابسٍ الّا فی کتابٍ مبین» می نمایاند که عقل ناقص بشر توانایی درک تمام مفاهیم قرآن را ندارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کربلایی کاظم ساروقی زمانی که به صورت غیر عادی حافظ کلّ قرآن شد، اسرار قرآن را نیز می دانست و یکی از علما می گفتند بعد از مرگ او متوجه شدم این مسأله شدم؛ امور سرّی مستور است؛ نکات مختلفی پیرامون باء آیه شریفه«بسم الله الرحمن الرحیم» بیان می کنیم که با مبانی معرفتی و دین اسلام انطباق صد در صد یقینی دارد.
امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: نقطه تحت باء زیر نام بسم الله نوشته می شود و همچنین این نقطه یکی بیشتر نیست، نقطه ای که در زیر باء آمده است مُظهر سیر الله است یعنی از امام شناسی شروع می کنیم تا به خداشناسی برسیم و همچنین گفتیم این نقطه مَظهر می شود در سیر نزولی یعنی آن چه از ذات الهی برای مخلوقات تجلی می کند در این نقطه باء یعنی ولایت تجلی می یابد؛ همان گونه که بدون نقطه باء نامعلوم است بدون ولایت خداشناسی نامعلوم است.
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: زیر بودن نقطه باء هیچ بودن و غیر استقلالی بودن نقطه را نمایان می کند؛ تنها خداوند است که ذات وجودش معلول غیر نیست یعنی وجود خداوند مسبوق به عدم نیست یعنی ازلی در گذشته و ابدی در آینده است که حالت استقلالی خداوند را باعث می شود؛ مخلوق سابقه عدم دارد لذا نمی تواند کاشف خداوندی باشد که مسبوق به عدم نیست؛ زیر بودن نقطه باء یعنی ممکن الوجود بودن امیرمؤمنان(ع) و همچنین همه انسان ها و موجودات.
وی گفت: باء ابتدای بسم الله است یعنی برای فهم اسم الله استمداد از ولایت امیرمؤمنان(ع) لازم است همچنین برای استمداد طلبیدن برای برطرف کردن نیاز خودمان به رحمان و رحیم باء در ابتدای بسم الله آمده است؛ رحمت عام خداوند تحت عنوان واژه رحمان مطرح می شود و رحمت خاص خداوند که مخصوص مؤمنان است تحت عنوان واژه رحیم مطرح شده است.
آیت الله مهدوی در پایان تشریح کرد: امام زمان(عج) نیز نقطه تحت باء بسم الله هستند لذا همه امور حتی افتادن یک برگ از درختان زیر نظر ایشان در شب قدر مقدر می شود؛ باء بسم الله شروع برای اسم خداوند است نه وجود عینی خداوند؛ اسم یک امر اعتباری است لذا قابل تغییر دادن است ولی وجود ما غیر قابل تغییر است؛ خداوند ذات واجب الوجود است که درک کُنهش غیر قابل درک است ولی اسمائی دارد که قابل تغییر هستند؛ تنها اسمی که جامع همه صفات است واژه الله است ولی بقیه اسماء اشاره به برخی صفات ذاتی و فعلی خداوند دارد؛ ولایت فتح بابی برای اسم خداوند است نه ذات خداوند؛ کسی که نفس را بشناسد خداوند را شناخته است و نفس خداوند امیرمؤمنان(ع) هستند که جانشان را به خداوند فروختند و خداوند مالک نفس ایشان شد./867/پ203/ب1