۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۵۶۶۰۱۳

گزارشی از مسلمانان کشور اکوادور

مسلمانان در اکوادور با آن که جمعیت زیادی ندارند، به طور موثر در زمینه‌های مختلف دینی و اجتماعی این کشور فعال هستند.
نماز جماعت مسلمانان اکوادور در کیتو پایتخت این کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، در کشور اکوادور و سایر کشورهای واقع در آمریکای لاتین، روابط بین کلیسا و حکومت سابقه‌ای طولانی دارد. بیش از 100 سال در کشور اکوادور، محافظه‌کاری شدیدی حکمفرما بود اما انقلاب آزادیخواهی که در ابتدای قرن بیستم در این کشور رخ داد، زمینه‌ای قوی برای تغییر دیدگاه‌های ایدئولوژیک ایجاد کرده و محافظه کاری طولانی در این کشور را پایان داد. با این حال انقلاب ذکر شده نتوانست حضور و تاثیر کلیسا در امور حکومتی را پایان بخشد. به طوری که در حال حاضر روابط میان حکومت و کلیسا در اکوادور، به یک سبک زندگی تبدیل شده است.

در سال 2008 قانون اساسی جدیدی برای اکوادور تنظیم و معرفی شد که در آن آزادی عمل مذاهب گوناگون حمایت می‌شود اما هر چند که از این قانون اساسی به عنوان یک اصلاحات شگرف در کشور یاد می‌شود، تاثیر بسیار کم و یا کلا هیچ تاثیر مثبتی بر زندگی اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانان نداشته است؛ چرا که حاکم واقعی اکوادور و سایر کشورهای آمریکای لاتین، کلیسای کاتولیک است. واقعیت این است که حاکمان این کشورها سیاست‌ها و عملکرد خود را با خواسته‌های مقامات کلیسا هماهنگ می‌کنند تا از این طریق رای اکثریت مذهبی کشور را برای هر انتخاباتی جذب کنند.

در سال 2011 میلادی به منظور تحلیل طیف مذهبی اکوادور، از همه مذاهب و فرقههای این کشور خواسته شد که خود را معرفی کنند. پیروان این مذاهب برای بحث در مورد آزادی و برابری حقوق مذهبی در جلسات مختلف حضور می‌یابند. برای طرح پیش‌نویس قانون اساسی در این کشور، 16 طراح اصلی وجود دارند که یکی از این افراد، دکتر یحیی سوکیلو مدیر مرکز اسلامی اکوادور است.

دکتر سوکیلو معتقد است که ایجاد فضایی امن برای جامعه اسلامی اکوادور از اهمیت بالایی برخوردار است و جهت نیل به این هدف، باید چند مساله رعایت شود که اولین آن ایجاد حس تعلق به اکوادور، در مسلمانان این کشور است. مساله مهم بعدی انجام همه کارها در راستای قانون این کشور است به طوری که اگر مثلا همه مساجد طبق قانون اکوادور ساخته شده باشند، مسلمانان می‌توانند از حقوق قانونی و جامعه خود با صدای رسا حمایت کنند.

یکی از خواسته‌های مسلمانان اکوادور، معافیت مالیاتی برای کمک‌های خیریه به مراکز اسلامی است؛ چه این کمک‌ها از خارج کشور و چه از داخل جمع‌آوری شده باشد. نهادهای دینی اکوادور معافیت مالیاتی برای کمک‌های خیریه ندارند مگر آن که وابسته به مذهب و عقیده‌ای عمده باشد.

برخی از مسلمانان اکوادور بیمه درمانی ندارند از این رو وقتی اتفاقی برای آنان رخ می‌دهد، مسلمانان در مسجد جمع شده و برای درمان فرد بیمار کمک جمع‌آوری می‌کنند.

 یکی از اهداف مسلمانان اکوادور، فشار بر حکومت است تا قرارداد «سبک زندگی» را لغو کند. «سبک زندگی» یا به لاتین «مودوس ویوندی» (Modus Vivendi)، قراردادی بین دو کشور است که در اینجا منظور بین یک کشور در آمریکای لاتین و واتیکان است. این قرارداد یک قرارداد بردگی است چرا که طبق آن یک حکومت مستقل باید در امور حکومتی طبق شرایط وضع شده از سوی واتیکان و نمایندگان مذهبی آن عمل کند. برخی از این شرایط عبارتند از:

1. معافیت کامل مالیاتی برای رهبران کاتولیک و کلیساها

2. اسقف انتخاب شده برای نیروهای مسلح اکوادور باید حقوقی برابر با یک ژنرال دریافت کند.

3. رهبران مذهبی کاتولیک باید گذرنامه‌ای ویژه داشته باشند.

4. دولت باید مدارس کاتولیک را حمایت مالی کند.

5. وقتی یک مقام کاتولیک از خارج وارد اکوادور می‌شود دولت باید تمامی مخارج سفر را متقبل شود.

6. نماینده واتیکان باید در جلسات بین وزیر امور خارجه اکوادور و سفرای دیگر کشورها حاضر باشد./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات