راهاندازی و استقرار اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعهالزهرا در آموزشگاه امام رضا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعهالزهرا(س) با همکاری و پیگیری مدیر هماهنگی مجتمع آموزشی امام رضا(ع) در طبقه چهارم ساختمان شهید بهشتی (ره) مستقر شد.
اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر با مدیریت سرکار خانم مریم اسماعیلی و با حکم حجتالاسلاموالمسلمین مدنی مدیر جامعهالزهرا(س) از ۱۸ اردیبهشتماه، فعالیت خود را در این مؤسسه علمی حوزوی آغاز کرده است.
شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر، زمینهسازی برای رشد و شکوفایی آنان، حمایت و پشتیبانی از ایدهها و طرحها و فعالیتهای آنان و حرکت شایسته در مسیر تولید علم و جابجایی مرزهای دانش ازجمله فعالیتهای این اداره است.
گفتنی است؛ مدرسه علمیه کوثر (استعدادهای برتر) نیز از سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در جامعهالزهرا(س) راهاندازی شده و برای سه ترم متوالی اقدام به پذیرش طلبه کرده است.
این مدرسه علمیه با مدیریت سرکار خانم مریم اسماعیلی و زیر نظر معاونت آموزشی تربیتی جامعهالزهرا(س) فعالیت میکند.
هدف از ایجاد این مدرسه، پذیرش بانوان طلبه بااستعدادهای بالا است تا درزمینه تدریس، تبلیغ، پژوهش و یا مشاوره تربیت شوند.
بانوان طلبه جامعهالزهرا(س) که بعد از نخستین نیمسال تحصیلی، ازلحاظ علمی حائز رتبههای برتر هستند، در صورت قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه میتوانند در این مدرسه تحصیل کنند.
اجرای طرح رویش ۹۷ در جامعهالزهرا(س) و کانونهای فرهنگی هنری مساجد قم
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی از اجرای طرح رویش ۹۷ در جامعهالزهرا(س) و تعدادی از کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قم خبر داد.
این طرح از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی و با همکاری تمامی ادارات این مجموعه برنامهریزیشده و بهعنوان طرح رویش ۹۷ اجرا میشود.
معاون فرهنگی تبلیغی جامعهالزهرا(س) دراینباره گفت: طرح رویش ۹۷، عنوان دورههای آموزشی تابستان اداره آموزشهای مهارتی فرهنگی است که با رویکرد غنیسازی اوقات فراغت در دو سطح کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسالان برگزار میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی افزود: طلاب حضوری و غیرحضوری ساکن قم، دانشآموختگان و فارغالتحصیلان ساکن قم، نخبگان مدرسه علمیه کوثر، دانشآموزان مجتمع آموزشی تربیتی هدی، دانشجویان دانشکده هدی، همسران کارمندان آقا و همچنین فرزندان طلاب و کارکنان میتوانند در این طرح ثبتنام کنند.
وی تصریح کرد: طرح رویش قرار است در ۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان قم هم اجرا شود و گروههایی از مبلغان و هنرمندان جهت برگزاری دورههای آموزشی هنری، ادبی و مهارتهای زندگی در این پایگاهها فعال شوند.
معاون فرهنگی تبلیغی جامعهالزهرا(س) به دورههای آموزشی این طرح اشاره کرد و دورههای رایانهای، رسانهای، هنری، ادبی و مهارتهای زندگی را ازجمله برنامههای ویژه بزرگسالان برشمرد.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی اضافه کرد: دورههای آموزشی قصهگویی، نقاشی خلاق، جُنگ اعتقادی، خلاقیت با مقوا، کارگاه تمرین ساخت کاردستی ویژه کودکان و دورههای آموزشی نویسندگی خلاق، نقاشی خلاق، داستاننویسی، خوشنویسی، جُنگ اعتقادی، دورههای یارانهای، عکاسی و کار با نمد ویژه نوجوانان برگزار میشود.
وی بیان داشت: در این طرح، دورههای آموزشی کوتاهمدت شامل کارگاههای چادردوزی و مقنعه دوزی و کار با دوربین عکاسی اجرا خواهد شد.
معاون فرهنگی تبلیغی جامعهالزهرا(س) در پایان اظهار امیدواری کرد که اجرای طرح رویش ۹۷ در سطح وسیع با حضور مبلغان و بانوان طلبه هنرمند بتواند در پیشبرد اهداف عالی جامعهالزهرا(س) و رشد و تعالی جامعه مؤثر باشد.
لیست رشتهها و جدول زمانبندی دورهها متعاقباً از طریق سایت جامعهالزهرا(س) به اشتراک گذاشته خواهد شد.
لزوم اجرای آموزش پژوهش محور در حوزههای علمیه
نشست علمی پژوهشی «مبانی، اهداف و راهکارهای پژوهش در حوزههای علمیه» با حضور حجتالاسلاموالمسلمین حمید محمدی در سالن نشستهای پژوهشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.
در این نشست، حجتالاسلاموالمسلمین محمدی ضمن ریشهیابی علت رکود و عدم تولید فکر در حوزههای علمیه، آموزش پژوهش گرا را بهعنوان راهکار حل مسئله معرفی کرد و پژوهش را مغز و روح آموزش برشمرد.
استاد و محقق حوزه اظهار داشت: این امر مهم، بدون برنامهریزی نظاممند توهم است و آسیبهای پژوهشگران باید شناسایی و نظام حوزه، تربیت بنیان شود.
حجتالاسلاموالمسلمین محمدی، اهداف نظام پژوهش جدید را چنین عنوان کرد:
گسترش سطح کمّی دانش طلاب با تتبع در منابع؛
۲- احساس نیاز طلاب و ایجاد انس و الفت به منابع و مصادر علمی؛
۳- کسب مهارت در پژوهش؛
۴- برخورداری طلاب از بینش علمی؛
5- توجه کردن به مناصب علمی و مواضع پژوهشی و پر کردن آنها با اندیشمندان متفکر؛
وی در ادامه، محدود بودن به کتاب، استاد و مدرسه را از موانع رشد طلبه معرفی کرد و افزود: برای رشد و شکوفایی باید از این سه عبور کرد و معنای این سخن، استفاده از تمام ظرفیتهای آن و نماندن در آن است.
استاد حوزه اضافه کرد: بیگانگی علم آموزان از منابع و مراجع علمی از مشکلات و موانع دیگر راه است و طلاب باید با مصادر اصلی، انس داشته و از منابع لغوی، دقیق و اصولی بهرهبرداری کنند.
حجتالاسلاموالمسلمین محمدی، کسب مهارت در نظام حوزه را بر دو رکن فراگیری اصول و قواعد درست پژوهش که شامل روش تحقیق، انجام تحقیقهای موردی و ایجاد فرهنگ پژوهش است و همچنین تمرین و ممارست کافی استوار دانست؛ زیرا پژوهش یک مهارت کاملاً تدریجی و زمانبند است و نیاز به تمرین دارد اما باید با تلاش این روند را تندتر کنیم.
وی، اهداف پژوهشی سطوح حوزه را چنین بیان کردند:
۱) سطح دو: ایجاد روحیه تتبع، قدرت گردآوری و تنظیم و جمعآوری آراء و نظرات؛
۲) سطح سه: بررسی، نقد و مقایسه آراء و تفاوتهای کلی آنها؛
۳) سطح چهار: ارائه نظر از جانب طلبه و محقق و بیان اشکالات دیگر؛
۴) سطح پنج (دوره اجتهاد): ارائه نظریه بسیط و دلیل صحت درستی نظریه؛
) سطح ۶: ارائه نظریات متعدد و متنوع؛
استاد و محقق حوزه در پایان جلسه، طلاب را به یادگیری زبانهای مختلف، تقویت ذهن بهوسیله شعر گفتن، روانخوانی و زیاد نوشتن و فهم جغرافیای خود در جهان امروز و شناخت استعدادهای وجودی و توانمندیهای فردی توصیه کرد و به پرسشهای مطرحشده حضار پاسخ داد.
برگزاری دوره فشرده متنخوانی جهت آمادگی در مصاحبه علمی سطح چهار جامعه الزهرا
ریحانه غیوربابایی با اعلام این خبر گفت: دوره فشرده متنخوانی جهت آمادگی در مصاحبه علمی سطح ۴ در تمام گرایشها از سوی مرکز تخصصی ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان برگزار میشود.
وی، گرایشهای سطح چهار در جامعهالزهرا(س) را «تفسیر تطبیقی»، «علوم و معارف قرآن»، «تاریخ اهلبیت(ع)»، «فقه خانواده»، «کلام اسلامی» و «حکمت متعالیه» عنوان کرد و افزود: بدیهی است تشکیل کلاسهای این گرایشها، مشروط به رعایت حدنصاب است.
مدیر مرکز تخصصی ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان تصریح کرد: ثبتنام روزهای سهشنبه و چهارشنبه، ۸ و ۹ خردادماه ساعت ۸ تا ۱۲ و روز پنجشنبه، ۱۰ خردادماه ساعت ۸ تا ۱۰ صورت میگیرد.
غیوربابایی یادآور شد: پذیرفتهشدگان آزمون کتبی در صورت تمایل به شرکت در دوره میتوانند پیش ثبتنام خود را از طریق تماس تلفنی با شماره ۳۲۱۱۲۴۲۷ انجام دهند./968/پ۲۰۴/ج